Management la puterea digitalului
Reading Time: 5 minuteKubis are probabil cea mai numeroasă echipă dintre agențiile de digital de la noi: peste 70 de oameni în România și 10 în biroul din Houston. Cum a reușit Vlad Popovici să crească acest business și care sunt lecțiile de management pe acre le-a învățat pe parcurul celor mai bine de cinci ani de când conduce agenția?
Ți-ai început cariera în urmă cu aproape 19 ani. Cum era piața de digital la acea vreme în România și ce s-a schimbat între timp?
Piața era foarte diferită. Erau începuturile erei internetului la noi. Eu am început ca flash designer (este destul de ciudat să vorbesc acum despre o tehnologie care tocmai ce a dispărut) și învățam de acasă să fac tot felul de animații și coding. Căutând oameni cu aceeași pasiune, l-am descoperit pe Dragoș Rouă, unul dintre primii antreprenori din industrie, care mi-a spus că dacă într-o săptămână pot să fac refac site‑ul companiei mai bine decât a făcut-o el, mă angajează. Așa am primit primul job în IT/ digital, pe când eram încă în liceu. Pe piață erau câteva firme de IT care lucrau mai mult în zona de producție de site-uri simple sau platforme și care se ocupau mai mult de dezvoltare decât de creație. Atunci website-ul era mai mult despre informare sau o simplă prezență într‑un mediu nou decât despre oferirea unei experiențe sau utilitate, așa cum este de ceva vreme încoace.
Cum și în ce context a început povestea Kubis?
Dimineața stăteam cu muncitorii care renovau primul sediu al companiei, iar spre seară participam la prezentări și pitch-uri. Așa au arătat primele luni din existența agenției digitale Kubis Interactive, pe care am pornit-o alături de alți trei colegi, după mai mulți ani de lucru în agenții digitale mari, dar fără experiență în a porni un business de la zero. Au fost momentele în care noi, cei patru fondatori, am înțeles că trebuie să se implicăm total în acest proiect. Cel mai important lucru pe care ni l-a dictat instinctul nu a fost nici pe departe legat de zona financiară sau de clienți, ci de formarea unei echipe de oameni la fel ca noi: pasionați de digital, oameni cu care să-ți facă plăcere să ieși după program la bere. Pasul următor a fost construirea unui mediu profesionist, dar și relaxant, și a unei culturi organizaționale. Businessul Kubis a început cu entuziasm, într-un sediu de pe Strada Batiștei colț cu Calderon, și cu un țel foarte ambițios: poziționarea ca partener și consultant al clienților, nu doar o agenție de execuție.
Care a fost cea mai mare provocare când ai preluat conducerea Kubis?
Când am preluat managementul eram în Kubis de ceva vreme, cunoșteam procedurile, cifrele, clienții și, cel mai important, eu recrutasem echipa. Cel mai important a fost să conving acționarii, dar mai ales oamenii din Kubis, că sunt cel mai bun pentru a duce firma într-o altă etapă de dezvoltare, proiectând o viziune și direcție nouă și credibilă pentru agenție. În câțiva ani, am reușit să transform Kubis într‑una dintre cele mai stabile și bine poziționate agenții de pe piața locală. Nu o spun eu, ci recunoașterea industriei, oamenii care fac parte din echipă și clienții care sunt alături de noi de șase-opt ani.
Cum te-ai „educat“ ca manager?
Nu cred că există un manual al managerului. Viața și contextul economic, mai ales în România, îți oferă la tot pasul provocări. În Kubis am avut libertatea să pot lua decizii majore încă de la început. Schimbări de direcție, strategie de business, extindere pe alte piețe, recrutări chiar și atunci când, economic vorbind, părea să nu aibă sens. Multe dintre ele au dat roade, altele au dat greș. Din fiecare în parte însă am învățat enorm.
Care este lecția de leadership pe care ai învățat-o de când conduci Kubis?
De-a lungul celor nouă ani de Kubis au fost multe lecții. Legate de oameni în sine, de business, de clienți sau chiar legate de evoluția mea ca manager. Poate cea mai importantă lecție pe care am învățat-o este că nu trebuie să rămâi pe loc, trebuie să fii mereu în schimbare, pentru că totul este despre adaptare și rapiditatea cu care te miști în piață. Da, știu, o auzim tot timpul din gura marilor corporații și mereu o luăm de la sine, dar e al naibii de greu să o și faci să se întâmple. Cred că cel mai important moment a fost când am conștientizat că o agenție de producție digitală, așa cum era Kubis acum câțiva ani, va deveni doar „un produs“, și drept urmare, cu toții vom concura pentru proiecte al căror câștigător va fi cel care oferă prețul cel mai mic. Nu mi-am dorit asta niciodată pentru Kubis. De aceea am dus agenția într-o nouă direcție: integrare, dar „digitally led“. Am adăugat de-a lungul ultimilor doi ani un department puternic de creație, strategie, A/V, performance media, discipline care ne permit să putem oferi servicii integrate. Cu adevărat integrate, nu doar execuții formale. Clienții își doresc astăzi să lucreze cu o agenție care are suficiente resurse, knowledge și experiență pe acea zonă de business pe care clientul activează. Cei care deja sunt la un nivel de expertiză de digital ridicat și își doresc performanță cer de la agențiile cu care lucrează să le analizeze cât mai critic deciziile, pentru a realiza campanii bazate pe date concrete, pe insight-uri valoroase și declinări doar în mediile relevante. În plus, brandurile caută echipe stabile și profesioniste și asumarea responsabilității obținerii rezultatelor de către agenție.
Ce stil de management ai adoptat?
Pentru că, la început, agenția era mică, eram genul de manager implicat în absolut orice: de la recrutare până la operațiuni, vânzări, clienți, chiar și munca de client service. Pe măsură ce agenția a crescut, am adus lângă mine oameni specializați și buni, am început să învăț să am încredere (da, e un proces în desfășurare) și să deleg mai mult. Nu am avut de la început un anumit stil de management. Cred că nici nu știam exact despre ce e vorba și ce am de făcut pe termen lung. Pur și simplu am abordat lucrurile natural și totul a venit de la sine. Cred că stilul pe care l-am dobândit după toți acești ani este „conduce prin puterea exemplului“. Nu pot să am pretenția de la oamenii mei să facă lucrurile într-un anumit fel dacă eu, ca manager, nu le fac.
Povestește-ne despre actuala echipă Kubis.
Kubis are poate cea mai numeroasă echipă dintre agențiile de digital locale: peste 70 de oameni în România și 10 în biroul din Houston (SUA). Mai importantă însă decât numărul lor este longevitatea multora în agenție: avem colegi care sunt de 5-6 ani cu noi și experiența lor continuă să influențeze pozitiv direcția agenției. Pentru asta le mulțumesc. De fapt, nu mai e niciun secret că succesul și creșterea agenției se datorează, într-o proporție covârșitoare, oamenilor din Kubis. Sudați ca echipă, trecuți prin momente bune și mai puțin bune, suntem ca într‑o familie, iar agenția e ca o a doua casă.
Agenția are o structură departamentală complexă: programare și tehnologie, strategie, creație, social media, A/V, performance media, client service. Pentru că lucrăm totul in-house avem câteva avantaje competitive majore față de alte agenții locale: controlăm tot procesul proiectului – de la demersul strategic și creativ până la implementare și promovare. În plus, resursele dedicate ne asigură o mai mare flexibilitate pe timinguri de implementare, dar și control pe costuri, lucruri esențiale într‑o industrie care cere, pe bună dreptate, din ce în ce mai multă eficiență.
Șase lecții de management sau cum businessul e ca nunta la români
- Vor fi oameni care nu mai vin la petrecere, deși confirmaseră cu o zi înainte.
- Niciodată nu vei putea să mulțumești pe toată lumea.
- Deși pare un detaliu, este important pe cine cu cine așezi la masă.
- La început, nu toți vor agrea meniul avangardist cu fructe de mare propus de tine, dar la final sigur îți vor spune că a fost delicios.
- Nu te aștepta ca toți să rămână până se termină petrecerea: unii se vor scuza că nu le place muzica și vor pleca mai devreme, alții că trebuie să ajungă la altă petrecere, alții vor pleca pur și simplu fără să îți mai zică nimic.
- Vei avea și dezamăgiri: la final de petrecere, precis vor fi și niște plicuri goale.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz