Prețul la raft al băuturilor spirtoase va crește în acest an ca urmare a majorării cu 6% a nivelului accizei la alcool și băuturile alcoolice de la 1 ianuarie 2023. Potrivit Spirits Romania, asociație ce reunește principalii producători și distribuitori de alcool și băuturi spirtoase din România, majorarea prețurilor la raft va crește consumul de băuturi nefiscalizate, cu efecte negative atât economic cât și social.
Potrivit modificărilor aduse de Legea nr. 370/2022 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2022, publicată în Monitorul Oficial la 20 decembrie 2022, a fost majorată cu 6% acciza la alcool și băuturile alcoolice. Astfel, acciza aplicabilă alcoolului etilic de la 1 ianuarie 2023 este 4.208,86 lei / hl de alcool pur, majorată de la 3.968,38 lei / hl de alcool pur (nivelul aplicat de la 1 august 2022).
Această majorare va avea un impact mai acut asupra producătorilor care au capacități de producție locală, ale căror costuri au crescut deja în 2022, pe fondul efectelor pandemiei și ale războiului din Ucraina.
„Costul materiilor prime și al materialelor s-a mărit cu valori cuprinse între 30% și 80%, iar nivelul accizei a fost deja majorat de două ori doar în anul 2022 (1 ianuarie 2022 cu 3,6% și 1 august 2022 cu 5%), ceea ce a pus o presiune uriașă pe costurile de producție. De la 1 ianuarie 2023 ni se aplică o nouă creștere de 6% a nivelului accizei, ceea ce va determina și creșterea prețului la raft al băuturilor spirtoase cu concentrație alcoolică de 40% grade cu minimum 2 lei/litru.”
Tudor Furir, președintele Asociației Spirits Romania
Spirits Romania atenționează că, pe termen mediu și lung, majorarea accizei nu va duce la încasări bugetare mai mari, deoarece un preț mai mare va genera o scădere a vânzărilor și implicit a sumelor de plată la bugetul de stat. În paralel, se estimează că va crește consumul de alcool nefiscalizat, iar efectele negative se vor resimți și la nivel social, în condițiile în care băuturile alcoolice contrafăcute afectează grav sănătatea celor care le consumă.
Industria locală a demonstrat că majorarea accizei la băuturile spirtoase acționează în detrimentul pieței fiscalizate și conduce la creșterea consumului de alcool nefiscalizat. Astfel, majorarea cu 42% a accizei în 2013 a determinat în intervalul 2013-2014 o scădere a pieţei fiscalizate a băuturilor spirtoase de 30%, în schimb reducerea cu 30% a accizei în 2016 a avut ca rezultat în ultimii 6 ani scăderea pieței nefiscalizate cu aproximativ 25% și dublarea veniturilor colectate la bugetul de stat, care au înregistrat 171,75 milioane euro în 2021 pentru toată piața băuturilor spirtoase.
Aportul industriei de băuturi spirtoase la bugetul de stat este semnificativ. În anul 2021, contribuția industriei de băuturi spirtoase la bugetul de stat din acciza la alcool etilic a fost de 850 milioane lei, conform datelor ANAF. Această sumă a reprezentat o creștere de 48% față de 2020 (575,77 mil. lei în 2020).
Spirits Romania, asociația patronală care reunește principalii producători și importatori de băuturi spirtoase din România, a fost înființată în 2013 cu scopul de a contribui la crearea unui cadru fiscal și legislativ funcțional, propice dezvoltării industriei locale de băuturi spirtoase, precum și din dorința companiilor membre de a se implica în crearea unor programe comune de educare a consumatorilor cu privire la consumul responsabil de alcool. Companiile membre asigură peste 1.500 de locuri de munca directe și 185.000 indirecte. Membrii Spirits Romania exportă băuturi spirtoase de înaltă calitate de toate tipurile în peste 30 de țări, din Europa, Asia și America. Asociația reprezintă principalele companii producătoare și importatoare de băuturi spirtoase din România: BDG, Brown-Forman, Diageo, Pernod Ricard Romania, Prodal, Prodvinalco, PPD.
Foto 17886184 / Alcohol © Viorel Dudau | Dreamstime.com
În contextul alegerilor prezidențiale și parlamentare din România, TikTok își reafirmă angajamentul de a proteja integritatea procesului electoral și de…
PPC Renewables începe faza de construcție a trei noi parcuri eoliene în Grecia, cu o capacitate totală de aproximativ 100…
Xiaomi lanseaza în România noile Xiaomi Smart Band 9 Pro și Xiaomi Smart Band 9 Active, dispozitive portabile concepute pentru…
AROBS Engineering a început faza de testare a dispozitivelor prototip AlertBox, care conectează două rețele globale de sateliți (Starlink și…
Avon, unul dintre principalii jucători globali din industria frumuseții, își continuă angajamentul de a inova și inaugurează propriul concept store,…
Fondatorii Revolut, Nik Storonsky și Vlad Yatsenko, au făcut cunoscute vineri, pe scena evenimentului The Revolutionaries organizat la Londra, principalele…