Mădălina Stănescu, Optimized: Oamenii descoperă și cumpără prin social media mai mult ca oricând
Reading Time: 4 minuteA pornit în antreprenoriat cu un magazin online, a lucrat la Google timp de opt ani și a decis să lanseze o agenție de e-commerce marketing ca să-și pună în valoare experiența de peste 10 ani în marketing digital pentru a ajuta companiile să își dezvolte businessul. Am stat de vorbă cu Mădălina Stănescu, founder Optimized, despre tendințele din e-commerce și despre ce înseamnă să faci azi digital în România.
Care este povestea Optimized și ce a determinat pornirea pe calea antreprenoriatului?
Povestea mea cu antreprenoriatul a început la vârsta de 23 de ani, când am fondat un magazin online 3Pitici, care în cei 9 ani de activare, a ajuns unul dintre cele mai importante în segmentul său.
În tot acest timp am lucrat în paralel în diverse companii, Google fiind cea mai importantă dintre ele, pentru care am lucrat în ultimii 8 ani.
Mi-am dorit să construiesc agenția Optimized, deoarece am considerat că este locul potrivit pentru mine unde să pot pune în valoare experiența mea hands-on de e-commerce și de antreprenoriat, experiență dobândită în cei peste 10 ani de activitate în marketing digital și experiența de trainer, cu scopul de a ajuta companiile să își dezvolte businessul.
Cum a evoluat agenția de la debut până în prezent și cum credeți că a evoluat România în raport cu trendurile europene, globale?
Sunt mulțumită de evoluția agenției, în prezent suntem 5 persoane senior în echipă, iar portofoliul variază de la branduri cunoscute de IT&C la Fashion și alte Servicii.
În ceea ce privește tendințele, potrivit raportului Eurostat publicat în ianuarie 2021, 85% dintre români au utilizat internetul cel puțin o dată în ultimele 12 luni, iar 45% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o dată cumpărături online în ultimele 12 luni.
Prin aceste statistici, România se situa la coada clasamentului țărilor UE, fiind urmată doar de Bulgaria cu 42% din utilizatorii de internet care au cumpărat online cel puțin o dată în ultimele 12 luni. În fruntea clasamentului se situează țări precum Olanda (91%), Danemarca (90%), Germania (87%), unde consumatorii au cumpărat online cel puțin o dată în ultimele 12 luni). Cred ca aceste cifre vorbesc de la sine.
Ce provocări are o companie de tipul Optimized în România, care în alte țări n-ar fi la fel de stringente?
Pe lângă provocările pe care le are orice companie în România (asupra cărora nu voi insista), dacă ne uităm la țări precum UK, vorbim de o piață de publicitate de 50 de ori mai mare (piața media în UK fiind aproximativ de 30 miliarde de euro, în România este de 630 milioane de euro). De asemenea, procentul alocat bugetelor în digital este de 75% în UK, în timp ce în România aproximativ 20%. Exemple pot continua.
Pentru companiile din segmentul nostru înseamnă că avem de-a face cu investiții semnificativ mai reduse în digital, iar asta înseamnă o serie de provocări: încă avem probleme basic de instalare a unui tracking corect pe site, foarte puține companii fac analiză de date, brandurile consideră know-how-ul încă prea scump șamd.
De asemenea, într-o țară mică precum România, dacă dăm la o parte brandurile mari, marketingul este văzut ca o cheltuială și nu o investiție. Este firesc să se pună accent pe rezultate, noi lucrăm pe obiective foarte clare de performanță cu clienții noștri, dar se neglijează componența de awareness, nu există o strategie integrată (pay per click este doar un canal din cele câteva importante de marketing), ceea ce nu este sănătos pentru brand.
Ce proiecte importante ați derulat în ultima perioadă?
Aș aminti aici proiecte precum strategia și auditul digital al celui mai mare lanț de hypermarket-uri, obținerea statutului oficial Facebook Partner, o distincție pe care doar agențiile certificate și care gestionează bugete semnificative de câteva milioane de euro în platformă o primesc.
Am continuat investiția în educarea comunității de antreprenoriat local prin emisiunea Smart Online, iar la nivelul echipei ne-am focusat pe noi skill-uri tehnice în platformele pay per click.
În aceeași idee, din punct de vedere business, cum a fost ultimul an pentru Optimized?
Anul trecut s-a terminat pentru noi cu o creștere de aproximativ 30% a cifrei de afaceri față de anul anterior. Ne-am mărit echipa cu încă doi membri, am crescut portofoliul de clienți și am introdus servicii noi în portofoliu: web design și social media.
Care sunt cele mai relevante schimbări pe care le-ați văzut în ultimul an în domeniul online?
Pandemia a accelerat niște trenduri care erau deja în mediul online. În ultimul an și jumătate, românii au folosit noi aplicații, pe lângă cele de delivery, a fost creștere foarte mare a consumului de social apps, un exemplu fiind TikTok, care a depășit în doar un an numărul de utilizatori ai Instagram (aproximativ 6 milioane de utilizatori).
Pe lângă consumul ridicat de aplicații, am văzut creșterea plăților efectuate cu cardul, diversificarea modalităților de livrare, diversificarea ofertei și ascensiunea modelului de business de tip marketplace.
Toate acestea vor rămâne prezente, conform unui studiu Kantar, peste 90% dintre consumatorii români au declarat că își vor păstra obiceiurile dobândite în pandemie.
Cum s-au modificat preferințele utilizatorilor de internet în contextul ultimilor doi ani? Cu ce lecții ați rămas?
Din datele pe care le avem, observăm că acum peste 50% din produsele din categoriile electronics și home & garden, urmate de fashion cu 36%, au fost descoperite online. Oamenii descoperă și cumpără prin social media mai mult ca oricând. Loialitatea a crescut pe timp de pandemie, totodată consumatorii afirmă însă că sunt dispuși să exploreze ceva nou. Rapiditatea și prețul, urmate de confort și disponibilitate sunt factorii care ar determina o schimbare de brand.
Va continua creșterea utilizării mobile-ului, driver-ul principal de trafic pentru comercianți. Peste 60% din achiziții vin de pe dispozitive mobile. Totuși, 7 din 10 consumatori români declară că sunt încă nemulțumiți de experiența pe mobil, ceea ce înseamnă că este loc pentru a face îmbunătățiri în partea de user experience.
Când vorbim despre tendințe, este important să ne uităm la ce își doresc consumatorii. În acest sens, un studiu recent Kantar arată că peste 90% dintre clienții români apreciază disponibilitatea în stoc a produsului și livrarea rapidă ca factori esențiali în alegerea unui brand, deci vom vedea eforturile comercianților de a se dezvolta în acest sens prin varietatea modalităților de livrare.
Totodată, consumatorii își doresc o experiență de shopping personalizată pe baza intereselor, istoricului de achiziție, iar aici mă aștept ca marile magazine online să dezvolte câteva programe pe baza tehnologiei AI.
Cum vedeți evoluția companiei în 2022?
În 2022 ne vom concentra pe scalarea businessului clienților existenți, estimez că echipa va mai avea un membru nou în a doua jumătate a anului și o temă extraordinar de importantă pentru mine anul acesta este partea de educație.
Foto: Miluță Flueraș
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz