Interviuri

Maciej Podwojski, Primark: „România este o piață cu potențial mare”

14 dec. 2022 5 min

Maciej Podwojski, Primark: „România este o piață cu potențial mare”

Reading Time: 5 minute

După inaugurarea primului magazin Primark din România, ce va fi deschis mâine, în centrul comercial Park Lake, pe agenda retailerului irlandez se mai află deschiderea celui de-al doilea magazin care va avea loc anul viitor, în AFI Cotroceni.

Maciej Podwojski, Head of Sales, Central Eastern Europe la Primark ne-a vorbit despre planurile companiei pe piața din România, despre colaborarea cu furnizorii din țară, cu care lucrează deja de câțiva ani, dar și despre viziunea și strategia Primark privind sustenabilitatea.

Primark inaugurează astăzi primul magazin din România. De ce acum și de ce România?

România este o piață cu potențial mare, iar intrarea noastră a fost doar o chestiune de timp, deoarece știm că Primark are deja o mare notorietate a mărcii în România. Așteptăm cu nerăbdare să ne întâmpinăm noii clienți în noul nostru magazin emblematic din ParkLake, București începând cu 15 decembrie, este primul pas în Romania și ne dorim să descoperim cât mai multe despre piață și clienții de aici în perioada următoare.

Deschiderea unui nou magazin presupune pregătiri minuțioase, cum ar fi găsirea locului potrivit pentru magazin, adaptarea spațiului pentru a oferi cea mai bună experiență la cumpărături, planificarea împreună cu centrul comercial partener, obținerea tuturor echipamentelor necesare și instalarea accesoriilor, pregătirea magazinului pentru inaugurare și recrutarea candidaților potriviți. Oamenii sunt la baza activității Primark, prin urmare acordăm o importanță deosebită angajării celei mai bune echipe. În general, deschidem magazine acolo unde știm că suntem pregătiți să întâmpinăm clienții așa cum se cuvine și să le oferim cea mai bună experiență în magazin.

Vom deschide magazinul chiar înainte de perioada sărbătorilor, iar noii noștri clienți vor avea ocazia să aleagă din gama noastră extinsă de articole de îmbrăcăminte și accesorii perfecte pentru sezonul sărbătorilor, precum și articole esențiale pentru iarnă.

Ne puteți vorbi, pe scurt, despre planurile de extindere ale Primark în anii ce urmează?

Desigur, de fapt avem planuri de creștere ambițioase în Europa Centrală și de Est. Doar în toamna aceasta am deschis magazine în Brno, Republica Cehă la mijlocul lunii septembrie și ne-am dublat activitatea în Polonia cu inaugurări în Cracovia și Katowice în noiembrie. Acum deschidem primul magazin în București și intenționăm să deschidem un al doilea magazin în 2023.

Lunile care vin vor fi cel puțin la fel de intense pentru noi căci planurile de extindere includ intrarea pe noi piețe și extinderea pe piețele existente. Așa cum spuneam, intenționăm să deschidem un al doilea magazin în București. Mai avem în plan să deschidem încă două magazine în Polonia, în Lodz și Wroclaw, astfel încât să avem în total șase magazine în Polonia până la sfârșitul anului 2023. Vom inaugura și primul nostru magazin din Bratislava, în Slovacia, în 2023, o altă piață nouă pentru marca Primark.

Ce planuri are Primark pentru piața românească?

Suntem foarte încântați de inaugurarea primului nostru magazin din România și am confirmat deja deschiderea celui de-al doilea magazin. Bineînțeles, este o piață nouă, deci avem multe de învățat. Acum ne concentrăm pe inaugurarea magazinului din ParkLake, București, precum și pe pregătirile pentru magazinul din AFI Cotroceni, dar căutăm totodată oportunități noi de a dezvolta și construi relații cu clienții noștri.

Ne puteți spune câteva cuvinte despre obiectivele financiare pentru 2023 legat de cele două magazine din România?

Obiectivul principal este deschiderea cu succes a magazinului Primark din ParkLake, București și întâmpinarea clienților în noua locație înainte de vârful sezonului de sărbători și, așa cum spuneam, continuarea pregătirilor din locația aflată în AFI Cotroceni. Investim resurse semnificative în noile inaugurări pentru a le oferi clienților o experiență extraordinară în magazine și sperăm că toți cei care vor intra în curând în primul nostru magazin din România vor aprecia și se vor bucura de atmosfera unică pe care o oferim.

Aproape 40% dintre hainele marca Primark sunt produse din materiale reciclabile sau din alte surse sustenabile. Ne puteți spune câteva cuvinte despre viziunea și strategia Primark privind sustenabilitatea?

În 2021 Primark a prezentat o amplă strategie privind sustenabilitatea, concepută pentru a reduce risipa vestimentară, a înjumătăți emisiile de carbon din întregul lanț de valoare și a îmbunătăți viețile oamenilor care realizează produsele Primark. Recent, am publicat primul nostru Raport de activitate privind sustenabilitatea și etica, raport ce sintetizează progresul înregistrat de companie în privința celor nouă angajamente Primark Cares și evidențiază impactul social mai amplu și activitatea ce vizează durabilitatea mediului la nivelul produselor, al magazinelor și al celorlalte componente din lanțul de aprovizionare.

Principalele aspecte subliniate în raport includ:

  • 45% din articolele de îmbrăcăminte conțin acum materiale reciclate sau din surse mai durabile, procent care a crescut de la 25% în momentul lansării strategiei noastre privind sustenabilitatea în septembrie, anul trecut.
  • 40% din totalul articolelor de îmbrăcăminte din bumbac vândute conțin bumbac reciclat, organic sau provenit din Programul Primark privind bumbacul durabil (PSCP), în creștere de la 27% la lansare.
  • 252.800 de fermieri formați în cadrul Programului Primark privind bumbacul durabil (PSCP): vom reuși să atingem cifra de 275.000 de fermieri formați până la sfârșitul anului 2023, consacrând astfel acest program drept cel mai extins program de acest tip derulat de un singur retailer de modă.
  • Aproape 3.000 de fermieri din PSCP au participat într-un proiect pilot de adoptare a unei producții de bumbac mai regenerative în India, Pakistan și Bangladesh.
  • Primark a înființat un Centru de Excelență pentru ambalaje pentru a explora noi modalități de a elimina plasticul de unică folosință și deșeurile non-vestimentare până în 2027.

Perioada pandemică a fost una grea pentru întreg mediul de afaceri. Cum a fost pentru Primark și care sunt principalele schimbări introduse în activitatea Primark?

La fel ca multe companii, am trecut prin doi ani de pandemie extrem de dificili, dar prioritatea noastră a rămas întotdeauna protejarea sănătății și bunăstării colegilor și clienților noștri și suntem foarte mândri de modul în care am lucrat cu toate recomandările autorităților pentru a ne asigura că experiența de cumpărături la Primark este cât mai sigură și mai plăcută.

Asemenea altor companii, din cauza răspândirii rapide a virusului COVID-19 în piețele noastre, am închis toate magazinele într-o perioadă foarte scurtă de timp când s-au impus primele restricții în celelalte țări. S-a întâmplat ceva ce părea de neconceput și a trebuit să ne adaptăm rapid la o nouă realitate, astfel încât echipele noastre de angajați să nu fie afectate și să ne păstrăm clienții în siguranță. Acum activitatea noastră a revenit la normal, sperăm că pentru totdeauna.

În timp ce pe unele piețe Covid-19 a întârziat deschiderea unor noi magazine, noi am rămas dedicați ambițiilor noastre de creștere și am continuat să încheiem noi contracte de închiriere și să ne extindem în Europa și SUA. Dovada în acest sens este intrarea pe piața poloneză și cehă, unde am deschis 3 magazine în timpul pandemiei, precum și anunțarea unor noi planuri de extindere, de exemplu în ceea ce privește contractele de închiriere pentru magazinele din Cracovia și Katowice, pe care le-am deschis cu succes în noiembrie.

Pe durata pandemiei de Covid-19 am observat, de asemenea, o schimbare în obiceiurile de cumpărare ale clienților. Printre altele, aceștia au căutat mai mult confort și comoditate în alegerile lor vestimentare. De fapt, mai mult de jumătate din hainele pe care le vindem în prezent sunt articole esențiale de zi cu zi, cum ar fi tricouri, blugi, lenjerie intimă și pijamale.

Primark era oarecum familiarizată cu piața românească, dat fiind că lucrează cu o serie de furnizori din România. Ne puteți spune câteva cuvinte despre relația pe care o aveți cu aceștia? Intenționați să creșteți numărul acestora în următoarea perioadă?

Într-adevăr, avem furnizori locali în România, respectiv doi furnizori agreați Primark în România, care operează trei fabrici. Aceste fabrici sunt listate pe harta noastră globală de aprovizionare.

Lucrăm cu acești doi furnizori de câțiva ani și produc piese de îmbrăcăminte de tip jerseu și tricotaje pentru Primark.

Maciej Podwojski este director de vânzări al Primark pentru Europa Centrală și de Est

Maciej Podwojski s-a alăturat echipei Primark în Marea Britanie în 2007, ca manager stagiar, extinzându-şi ulterior experienţa pe pieţele din Spania, Olanda și Germania. În 2011 a fost numit store manager la Primark Gelsenkirchen, Germania. A coordonat deschiderea cu succes a mai multor magazine Primark, preluând în 2014 rolul de Area Manager pentru sudul Germaniei. În acest timp, a fost implicat în programul de extindere a brandului în regiune, deschizând patru noi magazine şi acordând în acelaşi timp sprijin magazinelor existente.

În 2017, Maciej s-a întors acasă în Polonia, unde şi-a extins şi diversificat experienţa lucrând ca COO în cadrul unei companii lider european în sectorul sănătății – Promedica24. Ulterior, a ocupat funcţia de Head of Retail Fortuna, companie care activează în industria pariurilor, coordonând o rețea de 600 de unităţi.

În 2019 Maciej a revenit în echipa Primark și a preluat funcţia de manager regional Primark pentru Polonia, Slovenia și Republica Cehă, iar recent a fost promovat în funcția de manager pentru Europa Centrală și de Est, fiind responsabil de implementarea planurilor de expansiune ale Primark în regiune, inclusiv pe pieţele din România și Slovacia.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: