Lupta pe ecran pentru atenție
Reading Time: 3 minutePlatformele Video on Demand (VOD) câștigă tot mai mult teren pe ecranele noastre și amenință modelul de televiziune tradițională. În timp ce unele se bazează pe un abonament lunar, altele mizează pe susținerea oferită de reclame. De la o dorință de a acoperi un public cât mai larg până la nișe tot mai variate, consumul video via apps și-a câștigat inclusiv un loc pe telecomandă.
Biz a căutat să afle cifrele oficiale privind numărul de utilizatori existenți din România și care sunt previziunile până la finalul anului, însă s-a lovit de o secretomanie maximă. Practic, niciun jucător major nu comunică cifre pe plan local. Există însă estimările din mai multe surse independente.
Potrivit datelor comunicate de JustWatch, la finalul anului 2022 piața locală era dominată de Netflix cu o cotă de 39%, urmat de Prime Video cu 23%, HBO Max cu 11% și Disney+ cu 8%. Lansarea SkyShowtime în februarie 2023, cu o campanie agresivă bazată pe un preț redus pe toată durata contractului pentru cei care s-au abonat până pe 11 aprilie, ar putea însă schimba ordinea în top. Mai mult, pe piața locală pătrund și alte platforme, unele gratuite sau susținute de publicitate. Concurența este completată și de variantele VOD imaginate de grupurile TV care până acum adunau o audiență consistentă doar folosind modelul traditional. VOYO, AntenaPLAY, PrimaPlay și TVR+ sunt doar câteva nume adăugate în lupta pe ecran pentru atenție. Iar ecranul televizorului nu mai este de mult timp doar pentru TV. Inclusiv YouTube câștigă teren – o platformă care mizează pentru abonamente pentru redarea fără publicitate, contribuții pentru creatorii preferați sau reclamă mai puțin intruzivă decât cea din programele clasice de televiziune.
YouTube face concurență cu UGC
Cu ocazia aniversării a zece ani în România, YouTube a comunicat că mai mult de 12 milioane de români cu vârsta de peste 18 ani se uită la video-uri pe platformă, iar 5,5 milioane de români se uită la video-uri de pe YouTube pe ecranul televizorului. Datele Google arată că, la finalul lui 2022, existau peste 8.000 de canale românești cu peste 10.000 de abonați, în creștere cu 15% față de anul anterior, și 1.600 de canale cu peste 100.000 de abonați (+15% față de 2021).
Conținutul generat de utilizatori adaugă o presiune și mai mare pe platformele de streaming de a se diferenția și a căuta să-și păstreze utilizatorii câștigați cu greu până acum. Există tot mai mult conținut, tot mai ușor de accesat și la prețuri care scad sub presiunea unor noi jucători care caută să câștige rapid cotă de piață.
Conținut nișat, accesibil gratuit
Din acestă primăvară, pieței tot mai aglomerate s-a mai adăugat și versiunea în limba română a TV5MONDEplus, care promite 7.000 de ore de conținut de prim rang la cerere și gratuit. Catalogul platformei este compus din divertisment general, variind de la cinema (serii, arthouse și scurtmetraje), seriale, documentare, reviste, animație, creații web sau programe pentru copii din întreaga lume francofonă. Cum văd reprezentanții TV5MONDEplus concurența făcută de alte platforme, cum ar fi Netflix, HBO Max, Disney+ sau SkyShowtime?
„Practic, nu concurăm. Nu încercăm să concurăm cu Netflix sau Disney sau Amazon. Încercăm doar să oferim o propunere alternativă în franceză, pentru persoanele care sunt interesate de tipul de conținut pe care îl punem la dispoziție: cele mai bune creații francofone – filme, seriale TV, documentare, reviste, programe pentru tineret. De asemenea, oferim pentru publicul vorbitor de franceză știri despre care pot fi siguri că au fost verificate de două sau trei ori și sunt de încredere. Facem tot posibilul să luptăm împotriva epidemiei de știri false. TV5MONDEplus este o platformă gratuită”, subliniază, într-o declarație pentru Biz, Antoine Bagnaninchi, reprezentant TV5MONDE în România.
Nu este singura platformă nișată cu acces gratuit, cel puțin pentru o parte din conținut. Între cele mai cunoscute în România se află Plex, Rakuten TV, Peacock TV și Tubi TV.
Politica de prețuri
În prezent, cea mai accesibilă platformă de videostreaming pe bază de abonament este FilmBox+, cu puțin sub 2 euro/lună, succedată de Prime Video, cu aproximativ 2,85 euro/lună, urmată de SkyShowtime, cu un abonament de 3,99 euro/lună. HBO Max are un plan de 4,99 euro/lună, dar și oferte speciale prin furnizorii de televiziune prin cablu. De la mijlocul lunii februarie, prețul pentru varianta de bază Netflix a fost redus la 4,99 euro/lună, de la 7,99 euro. Disney+ costă aproximativ 6 euro/lună.
Din 23 mai, Netflix a introdus o taxă suplimentară pentru fiecare adresă (2,99Euro).
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 372 (16 aprilie – 16 mai 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz