Liviu Petcu, Marathon EPR Group: „Astăzi, doar 8,6% din economia lumii este circulară”
Reading Time: 4 minuteLa jumătatea lunii septembrie, Marathon EPR Group, alături de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a demarat proiectul „Împreună spre economia circulară”, desfășurat sub umbrela campaniei „Marathonul Reciclării”.
Liviu Petcu, Director General al companiei Marathon EPR Group ne-a vorbit despre noul program, dar și despre beneficiile economiei circulare.
Marathon EPR Group a lansat programul „Împreună spre economia circulară”. Ne puteți spune câteva cuvinte despre obiectivele și viziunea pentru acest program?
Programul este desfășurat în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Facultatea de Economie Agroalimentară și a Mediului din cadrul Academiei de Studii Economice.
Prin acest proiect ne dorim să atingem trei obiective.
Primul dintre acestea este îndrumarea persoanelor responsabile din cadrul instituțiilor cu atribuții de implementare și control în domeniul managementului deșeurilor, prin explicarea cadrului legislativ specific și prezentarea acestuia într-un mod simplificat, structurat, punând accent pe rolurile și obligațiile fiecărei entități.
Al doilea obiectiv este familiarizarea mediului de afaceri, prin explicarea legislației de specialitate, abordând subiecte relevante, ce țin de răspunderea extinsă a producătorului, gestiunea deșeurilor, tendințe de reglementare în domeniu.
Și nu în ultimul rând, susținerea tinerei generații în dobândirea expertizei necesare în dezvoltarea carierei profesionale în domeniul protecției mediului.
Ce este economia circulară, care sunt avantajele ei și de ce sunt importante principiile acesteia?
În economia liniară, resursele naturale brute sunt preluate, transformate în produse și eliminate.
Economia circulară promovează eliminarea generării deșeurilor și utilizarea continuă, în siguranță, a resurselor naturale. Mai mult, un model de economie circulară urmărește să reducă decalajul dintre producția și ciclurile ecosistemelor naturale – de care depind în cele din urmă oamenii.
De fapt, o economie circulară se bazează pe ideea că nu există deșeuri. Pentru a realiza acest lucru, produsele sunt concepute pentru a rezista (se folosesc materiale de foarte bună calitate) și optimizate pentru un ciclu de dezasamblare și reutilizare care va facilita manipularea și transformarea sau reînnoirea lor.
Realizarea acestei tranziții către o economie circulară necesită o colaborare fără precedent, având în vedere că astăzi, doar 8,6% din economia lumii este circulară.
Printre beneficii se numără: mai puține emisii de gaze cu efect de seră, soluri sănătoase și rezistente, potenţial sporit de creştere economică, mai multe resurse salvate, creșterea ocupării forței de muncă și generarea de noi oportunități de profit.
Anul trecut Marathon EPR Group lansa campania „Maratonul reciclării”. Ne puteți spune câteva cuvinte despre rezultatele obținute la finalul acestei campanii?
Campania Marathon-ul Reciclării a luat startul în august 2020 și continuă până în prezent. Putem spune că este o campanie umbrelă sub care implementăm multiple proiecte, toate având ca scop sensibilizarea, educarea și conștientizarea în rândul cetățenilor și instituțiilor a importanței prevenirii, reutilizării și reciclării deșeurilor.
Până în prezent, alături de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor am reușit să avem o comunicare constantă în mediul digital pe teme de mediu, mesajele noastre ajungând la peste 800.000 de cetățeni. În paralel, am îndrumat pentru implementarea corectă a prevederilor din Ordonanța de Urgență nr. 74/2018 în rândul Primăriilor și Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară, astfel încât să se îndeplinească obligațiile și să se atingă țintele de deviere de la depozitare.
Anul acesta am continuat susținerea de seminarii în instituțiile de învățământ din București și am dezvoltat un joc de tip board game pentru elevii din ciclul primar și gimnazial cu scopul de a discuta despre impactul pe care alegerile noastre le au și a oferi soluții prin care putem reduce volumul de deșeu de ambalaj generat.
Tot anul acesta am început și campania „Împreună prin economia circulară” de care am discutat mai sus și în care au fost parte studenți din ani superiori ai Facultății de Economie Agroalimentară și a Mediului din cadrul Academiei de Studii Economice, sub îndrumarea conf. univ. dr. Carmen Lenuța Trică.
Uniunea Europeană intenționează să ajungă la o economie circulară până în 2050. Ce măsuri pregătesc deputații europeni pentru a reduce deșeurile și a face produsele mai sustenabile? Ce măsuri ar trebui să ia România pentru a se alinia la viziunea Comunității Europene?
Conform unui raport dat publicității la COP26, omenirea poate emite maxim alte 420 de gigatone de CO2 pentru a avea 50% șanse de a limita încălzirea la 1,5 grade Celsius, echivalentul a 11 ani la nivelurile actuale de emisie. Concentrațiile medii de CO2 din atmosferă sunt acum la 415 părți pe milion.
Tranziția spre economia circulară trebuie să se facă într-un ritm accelerat pentru a putea îndeplini condițiile mai sus menționate, iar pentru asta este nevoie de noi măsuri care să fie implementate în viitorul foarte apropiat.
În conformitate cu obiectivul UE de neutralitate climatică pentru 2050, în temeiul Green Deal, Comisia Europeană a propus un nou Plan de acțiune pentru economia circulară în martie 2020, care se concentrează pe prevenirea și gestionarea deșeurilor și care vizează stimularea creșterii, competitivității și leadership-ul global al UE în acest domeniu.
Circularitatea și sustenabilitatea trebuie să fie încorporate în toate etapele unui lanț valoric pentru a realiza o economie complet circulară: de la proiectare la producție și până la consumator. Planul de acțiune al Comisiei stabilește șapte domenii cheie esențiale pentru realizarea unei economii circulare: materialele plastice; textile; deșeuri electronice; alimente, apă și nutrienți; ambalare; baterii și vehicule; clădiri și construcții.
Pe plan local, pe data de 5 octombrie a fost aprobată hotărârea care reglementează sistemul garanție – returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile. Sistemul presupune o garanție de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură achiziționată, sumă care va fi recuperată imediat după returnarea ambalajelor.
Care sunt planurile pe termen scurt, mediu și lung pe care le aveți ca director general al Marathon EPR Group?
Planul de acțiune al companiei urmărește 5 obiective principale:
- gestionarea unui portofoliu de clienți echilibrat, care să permită îndeplinirea obiectivelor anuale de valorificare in condiții eficiente și, în același timp, sigure;
- susținerea UAT/ADI în implementarea celor mai bune soluții pentru a crește volumul de deșeuri municipale valorificate, prin colectare separată din gospodării, sortarea eficientă a acestora și livrarea către reciclatori;
- continuarea campaniilor de conștientizare și educare din aria sustenabilității, atât în rândul cetățenilor cât și în instituțiile de învățământ;
- construirea unui mediu de afaceri solid care să asigure continuitate sistemului EPR în România;
- consolidarea relațiilor cu partenerii ce prestează servicii în zona de colectare și reciclare, care au demonstrat capacitatea lor de a construi afaceri solide, de încredere, corecte și de lungă durată.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz