Liderul tehnologic din est
Reading Time: 4 minuteHuawei a reusit sa se impuna atat la nivel global, cat si in Romania ca lider pe piata producatorilor de echipamente telecom. Compania chineza a facut pasi rapizi si calculati pentru a se bucura de increderea partenerilor, dand dovada de flexibilitate intr-un moment in care personalizarea produselor si serviciilor conteaza mai mult ca oricand.
Astazi, Huawei este cel mai mare producator de echipament telecom, dupa ce compania cu sediul in Shenzhen, China, i-a depasit pe suedezii de la Ericsson. Huawei este un deschizator de drumuri pentru companiile chinezesti aflate in cautarea succesului la nivel global. Daca ar fi sa rezumam reteta Huawei la cateva cuvinte, am putea spune ca vendorul asiatic ofera echipamente de telecomunicatii de calitate superioara la preturi foarte avantajoase. Dar reteta succesului consta nu doar in ingrediente, ci si in mixul dintre ele si in dozarea lor. Spre deosebire de rivalii din piata, Huawei a optat de la bun inceput pe crearea unui avantaj la nivel de pret fara a altera in vreun fel calitatea produselor si serviciilor livrate. Cum productia tuturor echipamentelor (chiar si pentru vendorii europeni) are loc in China, diferenta s-a facut la nivel de personalizare a produselor si serviciilor.
Acesta este capitolul la care Huawei a punctat decisiv, trecand pe primul loc in topul producatorilor de echipamente telecom, cu venituri globale de peste 32 de miliarde de dolari in 2011. Daca marii jucatori au centrele de cercetare-dezvoltare plasate in Europa, echipa de R&D a Huawei este localizata in China. Pozitionarea geografica a specialistilor care customizeaza echipamentele intr-o regiune eficienta din punctul de vedere al costurilor le permite chinezilor sa ofere produse in conformitate cu cerintele jucatorilor din telecom, fara a-i taxa suplimentar pe clienti. “Flexibilitatea de care da dovada Huawei in privinta produselor si serviciilor este esentiala pentru succesul companiei. Putem spune ca designul si caracteristicile produselor noastre sunt realizate in colaborare cu clientii”, explica Vlad Doicaru, director general adjunct al Huawei Romania.
PREZENTA IN ROMANIA
Compania a intrat pe piata din Romania in 2003, prin deschiderea unui birou local. Patru ani mai tarziu, chinezii au luat decizia de a deschide la Bucuresti un centru financiar regional (SSC), prin care tin contabilitatea intregului business la nivel de continent – atat vestul Europei (sapte tari), cat si estul (23 de tari). In prima parte a acestui an, Huawei a inaugurat in Romania si un centru global de service (Global Service Center – GSC), care ofera servicii atat operatorilor telecom locali, cat si la nivel global. Noul business deschis de Huawei in Romania are un lider extrem de apreciat in zona telecom: Victor Stan. Inainte de a se alatura echipei Huawei, noul manager general al centrului de servicii globale a ocupat postul de director tehnic al operatorului telecom Zapp pana in 2008. Stan gestioneaza si activitatea centrului global de operatiuni de retea (GNOC). Centrul din Bucuresti este primul din Europa si al patrulea la nivel global pentru Huawei.
Romanii au concurat cu Ungaria pentru deschiderea acestui centru, insa cunostintele tehnologice ale inginerilor romani, cunoasterea mai buna a limbilor straine si eficienta costurilor au atarnat balanta in favoarea tarii noastre. Decizia companiei chineze de a deschide un centru global in Bucuresti a fost influentata si de un factor de natura fiscala. Dincolo de competentele inginerilor romani, compania este stimulata sa recruteze si de catre statul roman. Astfel, Huawei intentioneaza ca anul viitor sa aplice pentru schema de ajutor de stat destinata companiilor de mari dimensiuni care vor genera cel putin 200 de locuri de munca intr-o perioada de trei ani, conditii pe care Huawei le indeplineste. Potrivit lui Vlad Doicaru, director general adjunct al Huawei Romania, facilitatile fiscale din Romania si aceasta schema de ajutor de stat transforma Romania intr-o tara interesanta pentru investitorii de mari dimensiuni din IT&C. In momentul de fata, nu mai putin de 654 de salariati lucreaza pentru diviziile Huawei in Romania – 186 in biroul local, 220 in centrul financiar si 248 in centrul global de service.
IN CAUTARE DE SPECIALISTI
Targetul Huawei este de a ajunge la 1.500 de angajati pe teritoriul Romaniei in urmatorii doi ani. Principala provocare pe care o ridica aceasta tinta este aceea de a identifica specialistii adecvati. In acest sens, Huawei a incheiat un parteneriat cu Universitatea Politehnica din Bucuresti, careia i-a dotat un laborator cu echipamente de ultima generatie. Acest lucru le va permite studentilor sa se familiarizeze cu tehnologiile din telecom, iar in viitorul apropiat le va oferi posibilitatea de a se angaja in acest sector, indiferent ca o vor face in cadrul operatorilor de telecomunicatii sau la Huawei. Pe langa salariile extrem de competitive, diviziile locale ale companiei chineze le ofera inginerilor sansa de a avansa din punctul de vedere al cunostintelor mult mai agresiv decat in alte companii, pe fondul unei politici inovatoare. “Un angajat Huawei nu este expus unui singur proiect, cum se intampla in cazul operatorilor.
In cadrul GSC, specialistii au ocazia sa fie solicitati in cadrul mai multor proiecte simultan”, explica managerul Huawei GSC din Bucuresti, Victor Stan. Astfel, angajatii sunt expusi unui numar ridicat de provocari intr-un mediu de lucru dinamic, care le ofera posibilitatea de a avansa de la nivelul entry level la cel de expert in cercetare-dezvoltare sau chiar manager in decursul unui interval relativ scurt. In medie, un angajat la Huawei avanseaza dintr-un departament in altul o data la 2-3 ani, ceea ce ii permite sa se dezvolte profesional intr-un ritm accelerat. Mediul de lucru si perspectivele pe care le ofera compania angajatilor sai s-au dovedit atractive pentru piata muncii, insa si asteptarile angajatorului sunt pe masura. Astfel, in cadrul unui proces de recrutare de personal realizat de Huawei Romania in cadrul acestui an, conducerea a primit nu mai putin de 400 de CV-uri. In urma procesului de selectie a candidatilor, 30 de aplicanti au fost angajati in cadrul multinationalei.
La nivel national, Huawei este lider in zona de infrastructuri telecom. Astfel, la nivel de retele de comunicatii mobile Huawei are o cota de piata de 50%, in timp ce retelele de comunicatii fixe si de banda larga comercializate de Huawei in Romania reprezinta 51% din piata. Pentru consolidarea acestei cote dominante, Huawei va continua sa investeasca masiv si in zona de managed services, care este de asteptat sa creasca in 2013 cu 70% la nivel global, crestere ce va include si centrul de servicii din Romania.
De asemenea, este de asteptat ca business-ul companiei chineze pe taramuri romanesti sa infloreasca in zona de produse precum smartphone, carduri de date, tablete si modem-uri rezidentiale, dedicate consumatorului final, precum si a solutiilor IT&C dedicate companiilor de nivel mic si mediu ce se vor livra prin parteneri. Pentru Huawei, trecerea de la nivelul de simplu jucator la acela de lider s-a realizat prin disponibilitatea de a realiza solutii personalizate fara a-i taxa suplimentar pe clienti, intr-un moment in care concurenta practica preturi chiar si de zece ori mai mari pentru o solutie customizata. Reteta Huawei s-a dovedit a fi pe gustul clientilor, iar povestea liderului din est e de-abia la inceput.