Les Parfums de Nicolaï: O poveste cu note de curaj și creativitate
Reading Time: 4 minuteCum a reușit Patricia de Nicolaï, o descendentă directă a familiei Guerlain care nu s-a bucurat de sprijinul acestora, să pună bazele unui brand de parfumuri de nișă, Les Parfums de Nicolaï, cu care plănuiește să cucerească întreaga lume.
De îndată ce am ajuns la capătul unei scări abrupte și înguste, care șerpuia sub magazinul Les Parfums de Nicolaï de lângă Muzeul Luvru, am simțit că am pătruns cu adevărat în universul creativ al Patriciei de Nicolaï. Privirile mi-au fost atrase într-o clipită, ca de o forță, de rafturile cu sute de sticluțe cu etichete colorate și de echipa în halate albe care robotea în spatele unui geam gros. Era chiar laboratorul, locul în care Patricia de Nicolaï, parfumiera și creatorarea brandului Les Parfums de Nicolaï, experimentează cu fel de fel de ingrediente și creează noi parfumuri.
Chiar lângă acest adevărat templu al creativității, Patricia are un birou elegant, cu un decor minimalist, pe care o privire curioasă va descoperi o mulțime de fișe cu formule și blottere pregătite pentru teste. Cum fondatoarea brandului era la fabrica din La Ferté-Saint-Aubin, gazdă în călătoria noastră prin universul Les Parfums de Nicolaï ne-a fost Damien Flynn, Brand Ambassador și Export Sales Manager la Parfums de Nicolaï.
Acesta ne-a povestit că încă din copilărie Patricia de Nicolaï a fost înconjurată de mirosurile parfumurilor și că a crescut în jurul unor parfumieri cunoscuți, fiind descendentă directă a familiei Guerlain, creatorii parfumeriei moderne și un nume sonor în industria cosmetică internațională. Pe măsură ce creștea, Patricia își dorea tot mai mult să intre în afacerea familiei și să contribuie la dezvoltarea businessului, însă pe atunci toți parfumierii și cei care conduceau afacerile din domeniu erau bărbați. Și, cum familia Guerlain era una extrem de conservatoare, nu a vrut să se expună niciunui risc prin numirea unei femei ca parfumier. Patricia de Nicolaï a studiat chimia și, după ce a absolvit Institutul Internațional de Parfumerie, Cosmetică și Arome Alimentare, o școală din Versailles fondată de unul dintre unchii săi, s-a angajat la o serie de companii care creau parfumuri pentru marii producători de parfumuri.
„Nu i-a plăcut deloc. Parfumurile create de aceștia nu erau creative, pentru că voiau ca mirosul lor să satisfacă o plajă cât mai largă de consumatori. În plus, materia primă utilizată era foarte ieftină, pentru că în anii ’80 cei mai mulți bani se duceau în publicitate, în contracte cu personalități foarte cunoscute. Era singura femeie, toți parfumierii erau bărbați. Nu înțelegea de ce nu este mai multă creativitate, de ce șeful ei nu era parfumier, ci ceva similar unui director de marketing de astăzi. Era supărată, obosită și frustrată și într-o zi, spre finalul anilor ’80, i-a spus soțului său că vrea să ia o pauză, să renunțe”, povestește Damien Flynn despre cum a luat naștere brandul Parfums de Nicolaï.
Soțul Patriciei, Jean-Louis Michau, era un vizionar și nu numai că nu a lăsat-o să renunțe, dar chiar i-a propus să pună bazele propriului brand de parfumuri. Patricia de Nicolaï a acceptat, dar a pus două condiții: a cerut libertate deplină, fără presiunea timpului sau a unui department de marketing, și furnizarea tuturor ingredientelor pe care le cere, indiferent de preț. Acesta este începutul unei povești de succes inspiraționale cu două personaje curajoase care au muncit enorm, Patricia de Nicolaï în laborator, creând parfumuri, și soțul său, Jean-Louis Michau, lucrând la dezvoltarea brandului, a unei rețele de buticuri și a afacerii. Les Parfums de Nicolaï a fost creat în anul 1989, într-o perioadă în care brandurile de parfumuri de nișă așa cum le știm astăzi nu existau, astfel că începutul a fost unul extrem de dificil.
Vânzările micului butic din apropiere de Turnul Eiffel, unde se afla și primul laborator al Patriciei, erau modeste, iar afacerea supraviețuia datorită lumânărilor parfumate și a parfumurilor pentru casă care se bucurau de oarece popularitate în rândul francezilor ce ieșeau să ia masa în zonă. Totul s-a schimbat brusc însă în 1992, când scriitorul Luca Turin a publicat prima ediție din „Ghidul parfumurilor”, în care a scris că New York, unul dintre parfumurile emblematice ale brandului francez, este unul dintre cele mai bune parfumuri pe care a avut ocazia să le miroasă vreodată.
Din Paris în toată lumea
Pentru că nu îi plăcea să călătorească prea mult, Jean-Louis s-a concentrat mai mult pe dezvoltarea și consolidarea brandului pe plan local, reușind să dezvolte o rețea de opt magazine în Paris, astăzi fiind producătorul de parfumuri de nișă cu cele mai multe magazine, mai multe chiar decât Guerlain, lucru de care Patricia este extrem de mândră. Expansiunea companiei la nivel global a început la scurt timp după ce fiul celor doi, Axel, a preluat frâiele companiei.
Primii pași ai expansiunii internaționale au avut loc la Londra, unde Les Parfums de Nicolaï are în prezent două magazine, la Shanghai și Dubai, unde brandul este prezent cu câte un magazin propriu. Pe agenda companiei se află destinații noi ca Milano, New York sau Tokyo și cel puțin o lansare de parfum nou pe an, pentru că una dintre marile provocări cu care se confruntă industria în era social media este viteza cu care consumatorii se plictisesc de un nou produs, fiind o cerere din ce în ce mai mare pentru parfumuri de nișă, pe măsură ce consumatorii caută unicitate. Acesta este motivul pentru care apar tot mai multe branduri de nișă, fiind create în jur de 400 de branduri în fiecare an.
„România nu a fost un focus pentru noi, fiindcă ne-am concentrat pe dezvoltarea locală și pe piețe precum cea asiatică, Rusia, Italia sau Marea Britanie, totuși este o piață foarte interesantă. Într-o zi am primit un telefon de la Daniel Nare, un antreprenor din Timișoara, un oraș despre care sincer nu auzisem. Știam de București și de Cluj pentru că îmi place fotbalul, dar cam atât. Ne-a povestit că are un magazin în Timișoara. Nu aveam planuri pentru România, dar am zis de ce nu. El a pus la vânzare parfumurile noastre și am avut un răspuns instant, foarte bun din partea oamenilor. Le-au plăcut foarte mult produsele noastre. Avem o strategie foarte bună pe toate piețele mici. Avantajul nostru este că oferim și parfumuri în sticle mai mici, la prețuri accesibile”, spune Damien Flynn, Brand Ambassador și Export Sales Manager la Parfums de Nicolaï, despre succesul companiei pe piața din România.
#BizFranta este un proiect marca Biz, unic în lume. Partenerii ediției sunt Groupama, Orange și Air France.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 370 (16 februarie – 15 martie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz