Opinii Management

Leonard Rizoiu: Revenirea umanului în capitalul uman

6 apr. 2020 3 min

Leonard Rizoiu: Revenirea umanului în capitalul uman

Reading Time: 3 minute

Contextul crizei sanitare apărut în plină criză a capitalului uman: așteptări ale mediului de afaceri de la generațiile ce vin de pe băncile liceelor și universităților, intervenția statului în economie cu impact major în domeniile de activitate grav afectate, un megatrend în care pășeam timid dar spre care acum alergam, și anume work from home și o digitalizare care abia acum ne ajuta să îi înțelegem avantajele, dar să descoperim și reversul medaliei.

Text de Leonard Rizoiu

Generațiile? Agenda managerilor (și nu doar de resurse umane) este ocupată cu subiecte legate de cum faci să obții, în cadrul aceleiași echipe / departament / companie, rezultate cu oameni care au valori diferite, care au așteptări diferite de la angajator și pentru care flexibilitatea, un termen pus pe masă aproape forțat angajatorilor, are conotații diferite pentru fiecare individ și pentru fiecare generație în parte. Da, contextul economic își spune cuvântul, cultura noastră ne face să nu lucrăm ca o echipă, ci mai degrabă să ne urmărim greșelile și defectele. Nu căutăm întotdeauna soluția, ci în primul rând vinovații. Prin proiecte ample, organizațiile au ca principal obiectiv să creeze un climat bun și să aibă angajați motivați și fericiți și marea majoritate, cu efort și muncă, reușesc în mare măsură să pună pe masă oportunități de gândire și reflexie și să ajungă în punctul în care obtin o buna înțelegere între membrii generaților.

Pornind de la nativii digitali și millenials, angajatorii au răspuns afirmativ la noi tendințe, munca remote / work from home / teletravel / telemunca. Mai ales în zona serviciilor, există companii care în politica de beneficii aveau și aceste oportunități dar iată ca, în scurt timp aproape totul a putut trece în online. Surprinzător, chiar și anumite activități din sectorul public au îmbrățișat trendul atât de rapid și o fac atât de natural acum. Credeți că, după criza sanitară, ne vom mai întoarce la „dosarul cu șină”?!

Digitalizarea a fost accelerată de aceasta disrupție fără precedent, de unde și rezistența la schimbare extrem de mare. Acum adoptăm măsurile și instrumentele care, acolo unde se poate, permit continuarea, măcar la cote de avarii, a activității. Ne era greu să credem că anumite joburi vor fi înlocuite de roboți și ne era imposibil să înțelegem că AI va prelua din atribuțiile unor job-uri cu complexitate mare și mai mult, cum Industry 4.0, IoT, cloud computing, RPA vor prelua din job-urile care acum sunt făcute de factori umani. Acum, mai mult ca oricând, orientarea către digitalizare capătă valențe mari, bugetele și interesul cresc și importanța implementărilor va fi una de impact major, pentru că abia acum (și nu este deloc târziu) am reușit să înțelegem importanța și nevoia acestui megatrend.

Dar, acest megatrend are nevoie de competențe noi, de noi abilități, de un nou mecanism de gândire, de acel critical thinking și structurare logică, în același mod în care funcționează un soft. Însă, oare generațiile care vin vor îmbrățișa acest stil de muncă? Ei bine, se pare că nativii digitali, care au crescut cu aceste tehnologii, exact asta își doresc. În acest fel vor să își dezvolte un parcurs profesional, vor ca munca lor să aibă un sens și să lucreze îmbrățișând tehnologia, pentru a avea performanțe din ce în ce mai înalte.

În martie 2020, cumva, ne-am oprit din tot. A fost o trecere atât de bruscă de la concentrația mare de schimb de opinii și dinamismul dat de utilizatorii clădirilor de birouri, la… atâtea spatii goale. Ne-am repliat repede, ne-am amenajat în casă un colț de unde lucrăm și încercăm, acolo unde se poate și activitatea o permite evident, să lucrăm de acasă. Dar care este reversul medaliei? Lipsa interacțiunii sociale? Lipsa interacțiunii umane. Singurătatea (chiar și în doi), plictiseala, sedentarismul.

Este doar o etapă. Trebuie să încercăm să rămânem optimiști, să ne încurajăm echipele, să ne implicăm cât mai mult în activitățile care aduc valoare și sunt sigur că vom pune înapoi acel H în Human Capital.

Leonard Rizoiu este Human Capital & Retention Strategist și Managing Partner leoHR

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: