Legenda Longines la București
Reading Time: 4 minuteBucureștiul găzduiește din octombrie primul boutique Longines din regiune, operat de grupul românesc B&B Collection. A fost ocazia să-l întâlnim pe Walter von Känel, președintele Longines, pentru a afla cum se împletește tradiția cu inovația în lumea ceasurilor și ce tendințe modelează astăzi această piață.
De ce ați ales România pentru deschiderea primului boutique Longines din regiune?
Pentru noi, Europa de Est a făcut parte de foarte devreme din teritoriile către care exportam ceasuri, încă de la finele secolului XIX. Dacă analizăm regiunea în care se află România, putem măsura potențialul pieței după diferiți indicatori, iar populația este un element important. Apoi, în ultimii 20 de ani, țara voastră, după ce a trecut printr-o perioadă dificilă, a devenit treptat o piață foarte interesantă pentru ceasuri și bijuterii. Pas cu pas, am reîntărit relația noastră cu B&B Collection, cu Marius și Daniela Bîndă și am luat decizia să deschidem propriul boutique la București, în Băneasa Shopping City. Având în vedere experiența, succesul și prezența magazinelor companiei în mall-uri și în zone bune din România am fost convins că B&B Collection va fi partenerul perfect. Ce avantaje ne aduce un boutique monobrand? Ne dă șansa de a prezenta întreaga gamă de produse – vom avea între 300 și 400 de ceasuri, mult peste ce putem avea într‑un magazin multibrand –, iar clienții vor avea posibilitatea de a vedea gama variată de produse pe care o avem. Azi, Longines este o companie cu vechime de aproape 200 de ani care domină segmentul de preț între 800 și 2.500 de euro. Dacă ne uităm la piața locală, acest segment este bine reprezentat și ne poate oferi o cotă de piață importantă. Avem experiență veche aici, tradiție pe această piață, dar și un partener foarte activ și de succes în B&B Collection, care și-a dat seama de posibilitatea de a crește businessul și de a beneficia de un plus de imagine adus de boutique-ul monobrand. De asta am decis să facem acest pas împreună.
Estimați creșteri ale vânzărilor din România după acest pas?
Deja am deschis de zece zile boutique-ul din București și cifrele sunt impresionante. Dacă le înmulțim cu 30, ca să avem o estimare pentru un an, vom fi foarte fericiți. Suntem numărul trei în industria de ceasuri elvețiene și lideri pe segmentul nostru de preț, nu suntem o companie mică. Iar acest segment de preț se mulează perfect pe cererea consumatorilor români în domeniu. Marius Bîndă e un om de afaceri de mare succes, are locații extraordinare și am ales împreună amplasamentul acestui boutique Longines. Cu experiența lui și a noastră, plus segmentul de preț potrivit, va fi sigur o poveste de succes.
Care sunt provocările unui producător de ceasuri ca Longines în era digitală?
Acum 3-4 ani am decis să nu intrăm pe piața de ceasuri inteligente. Unii colegi au intrat pe acest segment și n-au avut deloc succes. E foarte greu să concurezi cu liderul pieței de smartwatch-uri (Apple – n.r.), fiindcă acesta are o viteză mult mai mare de a introduce modele noi, nu îi pasă dacă trebuie să schimbe modelul și să distrugă stocurile pe care le are. Noi nu gândim așa. Noi credem că ceasul este un produs emoțional. Dar, pe de altă parte, ceasurile inteligente măcar au obișnuit tinerii cu obiceiul de a purta ceva la mâna stângă (râde). Suntem încrezători că, la un moment dat, se vor sătura de acest instrument și vor dori un ceas. Și de aceea, pentru tineri, am adăugat ceasuri sport, prin colecția Hydroconquest, ceasuri de scufundări, cu cuarț. Pe zona de ceasuri mecanice am adăugat bezel ceramic, la prețuri foarte agresive, cam la o treime din prețul principalului competitor. Am observat nu doar în Europa de Est, ci și în China și Rusia că acest tip de ceas sport la preț foarte bun are mare căutare, așa că este un succes important pentru noi. Este un produs pentru viitoarele generații și sperăm să fie încântați să poarte așa ceva după ce se satură de produsele conectate. Cred că decizia noastră de a nu intra pe piața smartwatch a fost și este una bună.
Care sunt astăzi principalele piețe globale pentru Longines?
Am avut noroc să călătoresc mult chiar de când am început în Longines. În 1969 am început în SUA, în 1971 am fost în China și Hong Kong, în 1974 am ajuns în Rusia și m-am ocupat mulți ani de blocul estic. Astăzi, avem o poziție dominantă în China. Când spun China, mă refer la două lucruri – la piața internă de acolo și apoi la turiștii chinezi din toată lumea. Dacă mă uit la ceasurile vândute de B&B Collection, nu sunt pe stilul chinezesc, ci sunt specifice pieței est-europene, ceasuri sport, cu cuarț. Sperăm că, într-o zi, când România își va îmbunătăți oferta turistică, folosind la maximum potențialul pe care îl are, vor veni și aici tot mai mulți turiști chinezi, care fac shopping intensiv când merg în țări străine. După piețe din Orientul Îndepărtat, urmează piața europeană, inclusiv Europa de Est.
Cum împletiți tradiția cu inovația în companie?
Avem o tradiție de aproape 200 de ani și facem ceasuri, nu suntem o companie de modă. Ceasurile sunt afacerea noastră. În colecția noastră, ne asigurăm că nu schimbăm radical designul, fiindcă vrem să promovăm și să vindem noile modele, dar trebuie și să protejăm inventarul partenerilor noștri. De aceea, în fiecare an avem 6-10 modele lansate în cadrul colecției Heritage, nu doar pentru colecționari, ci și pentru cei care iubesc replici după ceasuri originale. Refacem un cadran vechi de 40-60 de ani cu mecanisme aduse la zi. Avem și colecțiile consacrate, la care aducem variațiuni noi, ca să atragem noi clienți. De exemplu, acum este foarte la modă cadranul albastru și de trei ani oferim așa ceva.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 336 (octombrie 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz