Lecții de business: Victor Cotrutz, Greentek LED Lighting
Reading Time: 2 minuteSă fii antreprenor înseamnă să fii părinte. Ai o entitate, o ființă vie, organizația, cu care te trezești dimineața și cu care adormi seara în gând. Nu există moment al zilei în care tu să nu respiri această entitate.
Alege ce fel de antreprenor vrei să fii. Ce am învățat de-a lungul acestor ani este că ai de făcut o alegere, cu care este bine să fii confortabil și pe care să o repeți zi de zi: vrei un business sustenabil sau vrei un business de tipul „get rich fast and get out“ sau vrei un business ca să fii șef? După mine, doar prima variantă este o opțiune. Și, odată ce ai ales prima variantă, singura cale este calitatea în fiecare element al ființei organizaționale.
Adevăratul business în care suntem este cel al clienților mulțumiți. Da, facem și corpuri de iluminat și servicii de design pentru iluminat, dar pasiunea este pentru satisfacția clienților.
Ca antreprenor și CEO, nu poți avea o zi proastă. De starea mea de spirit, de claritatea comunicării, de deciziile luate depind tot organismul companiei și starea de sprit a colegilor. De aceea, mentoratul contează.
Calitatea face diferența. Asta, în domeniul iluminatului cu LED-uri, se traduce în: calitatea materiilor prime, calitatea producției (am mutat producția în România ca să controlez îndeaproape rezultatul) și, mai important decât orice, calitatea ideilor, adică inovația.
Inovează. În lumea avansat tehnologică în care trăim există două căi ca să faci mulți bani: fie faci produse ieftine de masă, fie inovezi. Calea de mijloc a devenit tot mai îngustă. De aceea am investit și investim în centrul de R&D și testare de la Iași sume foarte importante.
Ai grijă de colegi, iar ei vor avea grijă de clienți. Nu e filosofia mea, ci a lui Sir Richard Branson, însă este lecția mea. Am crescut încet numărul de colegi, sustenabil – am învățat că este mai sănătos să ai alături oameni plătiți bine și eficienți.
Fail fast – toleranța la greșeli. Avem o toleranță mare legată de greșeli, dacă acestea vin pe fondul învățării. În Greentek construim o cultură de tip american, unde nu omul a dat greș, ci acea idee a dat greș – este un mod fundamental diferit de cum privește Europa sau chiar România actul greșit, mai degrabă asimilat persoanei.
Înconjoară-te de oameni mult mai avizați ca tine. Ai nevoie de experți în domeniul lor, care să te consilieze, trebuie să îți creezi acel „mastermind circle of trust“ pe care să te bazezi când simți că ești „lonely at the top“ (singur la vârf) și nu îți permiți să transmiți îndoiala intern, în companie.
Ascultă-ți clienții. Am învățat că, pentru clienți, calitatea înseamnă un customer service zdrobitor (fiecare client are un key account 100% dedicat) și cifre puse în context pe termen lung, sustenabil, nu doar prețul cel mai mic.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz