Lecții ca să fii mai bun în business
Reading Time: 5 minuteDupă 300 de ediții Biz în care am analizat lumea afacerilor mereu dintr-o perspectivă originală, este momentul să sintetizăm lucrurile care fac diferența în business. Iată 300 de lecții desprinse din experiența de afaceri și de viață a oamenilor de business din România.
Am discutat cu mii de antreprenori, manageri și profesioniști de-a lungul celor 300 de ediții ale revistei Biz, din 2000 încoace. Am făcut, facem și vom continua să facem asta fiindcă noi credem cu tărie că experiența de business a acestor oameni poate fi o sursă de informații extrem de prețioase pentru cei care vor să pornească o afacere sau pentru cei care se află într-un moment de cumpănă cu compania sau cariera lor. Dar, mai ales, pentru cei care vor mereu să învețe.
Căutăm la cei care reușesc lecțiile pe care aceștia le-au învățat pe pielea lor în lumea dură a afacerilor, acele lucruri pe care le-au desprins din nenumărate bătălii purtate pe piețele locale și internaționale. Sunt lecții despre ce să faci sau să nu faci în business, dar și despre cum să-ți găsești echilibrul necesar în viața personală pentru a putea merge mereu mai departe. Sunt lucruri acumulate după ani buni de experiență directă și personală de business, testate, verificate și, desigur, trăite de către oamenii de business. Și sunt, mai ales, lecții de la oameni pentru oameni. Descoperim mereu latura umană a unui antreprenor sau manager uitându-ne la felul în care vorbește despre businessul său, despre rezultate și performanțe, dar și despre eșecurile care nu au cum să nu apară în afaceri.
Tocmai de aceea ne-am gândit să adunăm 300 dintre aceste lecții de la unii dintre cei mai puternici oameni de business din România. Am invitat antreprenori, top manageri, profesioniști din diverse domenii să ne spună ce au învățat, ce au acumulat și ce consideră că trebuie transmis și altora despre lumea afacerilor.
Creează alți lideri. Un lider adevărat nu conduce niște angajați, ci le dă acestora puterea (și ocazia) de a deveni, la rândul lor, lideri.
Creează-ți oportunități. Dacă stai și aștepți să apară oportunitățile, vei fi în rând cu ceilalți. Dacă ți le vei crea singur, vei fi mereu cu un pas în fața concurenței.
Imaginea chiar contează. În lumea de business, trebuie să te prezinți și să arăți prezentabil. Este o dovadă de respect față de sine, dar și față de cei cu care te întâlnești.
Problemele se rezolvă. Nu le lăsa să te copleșească. Problemele au nevoie doar de o rezolvare, iar soluțiile pot fi găsite mai ușor dacă privești totul ca pe o provocare, nu ca o povară apăsătoare.
Fă networking altruist. Nu aștepta ceva în schimb atunci când ajuți o cunoștință din zona de business. Fă-o dezinteresat și vei fi surprins să vezi că vei fi răsplătit mai târziu, chiar dacă nu neapărat de aceeași persoană.
Felul în care vorbești cu oamenii contează. Învață să privești oamenii în ochi atunci când vorbești cu ei. Evită speech-urile învățate „pe dinafară“ și fără prea multă convingere. Impactul acestora este aproape nul.
Pași mici, țeluri mari. Stabilește-ți obiective și ținte strategice mari, dar cu borne intermediare, care sunt mai ușor de atins, îți arată că ești pe drumul cel bun și îți ridică și moralul pe parcurs.
Du lucrurile până la capăt. Nu lăsa niciodată lucrurile neterminate. Taskurile și proiectele neterminate îți vor invada viața și-și vor arăta colții când te aștepți mai puțin.
Valorifică-ți punctele forte. Caută zona pe care poți fi cel mai bun. Specializarea și perfecționarea într-un domeniu te va diferenția imediat de ceilalți. Găsește-ți aria de expertiză și folosește-o la maxim.
Nu căuta rezultate imediate. Nu există așa ceva. Impactul, valoarea și excelența vin după multe ore de practică și multe proiecte puternice.
Clarifică lucrurile de la început. După fiecare întâlnire, stabilește cât mai clar ce are de făcut fiecare, fie că este vorba despre colegi sau despre parteneri de business. Asigură-te că fiecare a înțeles exact ce se dorește de la el.
Atenție la investitori și parteneri. Nimeni nu poate reuși de unul singur, dar uneori ajutorul unui investitor sau partener vine la pachet cu lucruri care te pot demotiva. Caută-i pe cei alături de care simți că poți construi.
Angajează cu cap. Pune pe primul plan profesionalismul și eficiența celor pe care vrei să-i angajezi. În același timp, însă, nu neglija valorile acestora. Trebuie să ai lângă tine oameni care cred în ceea ce faci.
De la nume la renume. Fă-ți branding, fiindcă renumele pe care-l ai poate deschide multe uși. Construiește-ți atent brandul personal. Dacă neglijezi acest aspect, imaginea ta va fi „controlată“ de alții – clienți, colaboratori și chiar de rivalii de business
Nu renunța ușor la o idee care-ți place. Este vital, altfel n-o vei putea pune niciodată în practică și nu vei ști dacă ea funcționează sau nu.
Fii realist. Când este vorba despre costuri și venituri, fii realist și nu ghici. În afaceri, lucrurile nu merg „după ureche”.
Despărțirile sunt dureroase, dar necesare. Nu este niciodată ușor să concediezi, dar, dacă este nevoie, trebuie s-o faci. Pe lângă faptul că îți menții afacerea pe linia de plutire, tragi și un semnal de alarmă în echipă.
Cea mai prețioasă resursă este energia ta. Felul în care lucrezi și te comporți se imprimă în echipa ta și impune ritmul celor din jur. Dar nimic nu este veșnic. Ai grijă de energia ta și învață cum să nu obosești.
Învață să te dezvolți și să crești. Nimeni nu le știe pe toate și, oricât de bun crezi că ești, întotdeauna găsești oameni care te pot ajuta cu o direcţie, un plan sau un vis. Toată viața înveți, dar numai dacă vrei.
Luptă contra rutinei. Este vital să înțelegi că nu trebuie să obosești. Găsește o modalitate prin care să-ți păstrezi mereu viu interesul. Te ajută să nu intri în rutină.
Susține-ți ideile. Nu te simți ofensat când oamenii sunt neîncrezători. Chiar dacă zâmbesc superior când îți expui ideile, amintește-ți că mulți nu vor crede în ideea ta până nu va fi pusă în practică.
Ferește-te de mediocritate. „Merge și așa“ nu trebuie să aibă loc niciodată în ce faci și cum gândești.
Ai încredere în ideea ta. Dacă nu riști, nici nu câștigi. Ai curaj să-ți susții ideile și părerile și să faci lucruri pe care ceilalți evită să le facă.
Șansa are nevoie de planificare. Norocul ți-l faci și singur, dacă muncești, ești tenace, evoluezi și știi bine direcția spre care te îndrepți cu businessul tău.
Execuția face diferența. Să nu-ţi fie frică să vorbeşti despre ideile tale de teamă că ţi le va fura cineva.
Când vezi o problemă, rezolv-o. Nu o lăsa să se agraveze, pentru că problemele apar mereu și n-o să le poți face pe toate când se vor fi adunat prea multe.
Călătorește și întâlnește oameni. Ideile vin din experiențe. Călătoriile îți schimbă rapid perspectiva asupra lumii.
Învață să vinzi. Indiferent ce poziție ocupi, dacă crezi în ce faci ești cel mai bun ambasador al companiei și produselor sale.
Just do it! Când nu știi ce să faci și n-ai niciun indiciu care să te ajute să iei o decizie, nu mai aștepta. Fă ce crezi că e mai bine.
Iată lecțiile învățate de managerii și antreprenorii cu care a discutat Biz de-a lungul timpului:
Gabriel Pantelimon, Country General Manager, Xerox România
Octavian Pantiș, Co-Founder, Qualians
Omer Tetik, CEO, Banca Transilvania
Cristian Popescu, Managing Director, SAP România
Bogdan Putinică, Vicepreședinte, Enea Software
Florin Talpeș, Fondator, CEO, Bitdefender
Alex Bădilă, Chief Operating Officer, Publicis România
Sorin Păun, Partener, Ascendis
Viorel Panaite, Managing Partner, Human Invest
Cosmin Vladimirescu, General Manager pentru România, MasterCard
Alexandru Păiuș, Senior Partner, Image PR
Crenguța Roșu, Managing Partner, DC Communication
Cristian Logofătu, CFO, Bittnet Systems
Ufuk Tandoğan, CEO, Garanti Bank România
Sergiu Oprescu, Președinte Executiv, Alpha Bank România
Victor Cotrutz, CEO, Greentek LED Lighting
Radu Florescu, CEO Regional, Centrade | Cheil
Adrian Florea, Business Advisor, Trend Consult
Gabriel Mureșanu, Managing Partner, Awarness Power
Bogdan Comănescu, Fondator, Accelera
Felix Pătrășcanu, CEO, FAN Courier
Sergiu Biriș, CEO & fondator, Trilulilu, Zonga
Veronica Savanciuc, Președinte și CEO, Lowe Group
Mircea Turdean, Director General, Farmec
Miroslav Majoroš, CEO, Telekom România
Nora Marcovici, CEO, BBDO Group România
Virgil Șoncutean, CEO, Allianz-Țiriac Asigurări
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz