Lavinia Ivas, Douglas România: „Cred că succesul depinde foarte mult de modul în care îți construiești și formezi echipa”
Reading Time: 4 minuteDe aproape 12 ani coordonează operațiunile celui mai mare retailer național de frumusețe și sănătate, Douglas România, o companie cu mai bine de 350 de angajați.
Lavinia Ivas, CEO, Douglas România ne-a vorbit despre cea mai importantă lecție de leadership pe care a învățat-o în tot acest timp, despre cum a regândit strategia de business peste noapte, pentru a naviga în perioada de pandmie, dar și despre valorile după care s-a ghidat în carieră și principiile de leadership pe care le-a aplicat
Cum a arătat drumul tău până aici?
Provocator, dificil uneori, dar în cea mai mare parte, frumos. În 2011 am preluat un business mic, aflat la început de drum în România, dar cu o echipă plină de pasiune. Majoritatea managerilor pe care i-am cunoscut atunci, sunt încă în companie, alții s-au alăturat ulterior în perioada 2011-2014. Dar de atâția ani, construim împreună viitorul Douglas în România, pas cu pas. Este o atmosferă de lucru foarte frumoasă, continuăm să învățăm împreună și să ne provocăm unii pe alții, într-un mod pozitiv.
Această energie pozitivă a fost vizibilă în 2020, când practic am traversat cea mai mare criză, în timpul lockdown-ului. Toate magazinele noastre fizice au fost închise pentru aproape trei luni și a trebuit să regândim strategia de business peste noapte, pentru a naviga prin acea situație de criză. Faptul că ne cunoaștem între noi foarte bine, că ne cunoaștem businessul și înțelegem piața în care lucrăm, suntem în contact permanent cu consumatorul, ne-a ajutat să luăm decizii rapide. Apoi, profesionalismul și pasiunea colegilor din operațiuni care au implementat toate aceste decizii, au dus la un rezultat extraordinar în 2020 – am reușit să atingem aceleași cifre de afaceri și profit, ca în 2019.
Care sunt valorile după care te-ai ghidat în carieră și ce principii de leadership ai aplicat?
Este foarte important să îți setezi principii și valori care să îți definească activitatea. Să fii corect, moral, etic nu sunt doar niște deziderate din manuale, ci ar trebui să fie principiile care definesc fiecare manger responsabil de un business, de o echipă de oameni. Comunicarea transparentă, dorința de a îmbunătăți, de a învăța permanent, m-au ajutat și mă ajută în continuare. Provocări și greutăți pot apărea în orice moment, dar atunci când oamenii au încredere în tine, și aici vorbim și de echipă, dar și de parteneri, problemele pot fi rezolvate mai ușor, se pot găsi soluții.
Ești un manager care investește în oameni și un leader care construiește și susține echipe. Care a fost cea mai importanta lecție de leadership pe care tu ai învățat-o în carieră și ce impact are acum asupra modului în care gestionezi anumite situații?
Un leader inspiră, un leader trezește speranța și încredere în viitor, și asta este important pentru echipă, atât în momentele de dinamică bună a pieței, dar mai ales în cele dificile, de criză. Este important să te înconjori de oameni cu principii și valori similare și cred că succesul depinde foarte mult de modul în care îți construiești și formezi echipa. Un leader înțelege care este potențialul fiecărui membru al echipei, îl ascultă, îl încurajează și îi pune la dispoziție uneltele prin care să se poată dezvolta.
În cei aproape 12 ani la Douglas România ai coordonat multe proiecte, lansări, extinderi de business. Care este proiectul tău de suflet la Douglas România?
Au fost multe proiecte și fiecare a fost important pentru mine, la momentul respectiv. În 2013 am lansat programul de loialitate Douglas Card; acesta a fost un punct de cotitură pentru noi, întrucât acum putem să răspundem mai bine nevoilor consumatorilor nostri.
Apoi, în 2016, am lansat douglas.ro, magazinul nostru online, într-un moment în care piața de e-commerce era încă la început în România. Este un business extrem de dinamic, în care apar rapid tehnologii noi. Cred că tocmai această dinamică mă face să fiu foarte aproape de această parte de business, inovația mă entuziasmează.
În același timp, pe mine mă fascinează retailul, îl văd ca pe pun puzzle cu multe elemente pe care trebui să le îmbini cu atenție ca să obții performanță. De aceea, fiecare deschidere de magazin este o bucurie. Parte din responsabilitățile mele este și dezvoltarea rețelei de magazine, așa că mă implic în acest tip de proiecte, încă de la început, de la căutarea locațiilor, negocierea contractelor de închiriere, până la finalizarea layout-ului. Apoi cunosc echipa și urmăresc cum creștem an de an.
De asemenea, creștem portofoliul de produse în mod constant, suntem în contact cu cele mai noi trenduri și inovații din industrie și cred că această parte de scouting și negociere este una dintre cele mai frumoase părți ale business-ului.
În ultimii trei ani, m-am implicat destul de mult în zona logistică a companiei. Volumele de business au crescut și a fost necesară trecerea de la logistica internalizată, la externalizarea serviciilor, astfel încât să putem răspunde mai repede nevoilor clienților noștri pe de o parte, și pe de altă parte să ne putem concentra pe core business-ul nostru. A fost o ocazie în care am reușit să învăț multe despre sisteme și procesele logistice dar și despre îmbunătățirea continuă a productivității.
Douglas România a lansat și continuă să dezvolte segmentul RObrands, o inițiativă care susține produsele și businessurile locale. Care sunt criteriile după care sunt selectate aceste produse și cum intenționați să dezvoltați acest segment?
Am spus întotdeauna că proiectul RObrands este un proiect de suflet, dar și unul care ne aduce satisfacții, atât nouă, cât și partenerilor noștri. Colegii mei din Departamentul de Achiziții au preluat acest proiect și se ocupă de dezvoltarea business-ului existent, dar și de căutarea de noi branduri românești. Este important ca produsele selectate să corespundă, atât din punct de vedere calitativ, dar și ca imagine- de exemplu calitatea ambalajului, cu standardul cu care ne-am obișnuit clienții.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz