Lavazza Group: Aroma puternică a investițiilor
Reading Time: 5 minuteA continuat investițiile în plină pandemie și a deschis primul magazin flagship din afara Italiei, iar pe agenda familiei Lavazza se află în următorii ani deschiderea a 1.000 de cafenele pe piața din China.
Marco Lavazza, vicepreședinte Lavazza Group, ne-a oferit mai multe detalii despre strategia globală a companiei, despre viziunea sa pentru următorii zece ani, dar și despre planurile familiei Lavazza pentru piața din România.
În toamna anului trecut, Lavazza a deschis primul flagship store din afara Italiei, în Londra. Plănuiți să deschideți magazine similare și în alte orașe din Europa?
Da, ne dorim să deschidem mai multe astfel de magazine, dar nu ca business. Pentru noi, magazinele sunt cu totul altceva. Pentru noi, aceasta este o modalitate de a intra în contact cu consumatorul final și să îi oferim acces în universul Lavazza. Vom mai deschide câteva, dar nu vă așteptați la o avalansă de magazine flagship Lavazza. Am ales Londra pentru că, deși au o cultură pentru ceai, consumă și cafea, chiar dacă mai mult cafea instant decât espresso. Dar acest lucru se schimbă. Cred că aici avem o deschidere internațională. Desigur, primul flagship store al Lavazza a fost în Italia, unde nu am ales Torino, ci Milano, care este un oraș mai cosmopolit decât Torino. A fost foarte important pentru noi, am vizionat mai bine de 50 de locații diferite în Londra ca să deschidem una. Întregul proces ne-a luat câțiva ani. Nu ne grăbim, dar când descoperim locul perfect din orașul potrivit, ne punem în mișcare.
Care sunt planurile pe care le aveți pentru Lavazza? Dar pentru piața din România?
În primul rând vrem să păstrăm controlul companiei, acesta este primul aspect important pentru noi, familia trebuie să rămână la conducere. Credem că este foarte mult potențial pentru o companie ca a noastră. Suntem mai mici decât alți jucători, dar avem un avantaj unic. Dacă privești la primii cinci mari jucători globali, noi suntem singurii care vând doar cafea. Ceilalți sunt companii multinaționale. Ne mai dorim să continuăm investițiile în calitate, în oameni, pentru că nu putem să concurăm cu ceilalți jucători fără angajați de calitate. Aceasta este singura modalitate pentru noi de a lupta cu concurența, fiindcă nu avem capacitatea lor financiară, suntem mai mici. Pe termen mediu și lung, următoarea țintă pentru noi este China. Investițiile pe care le-am derulat cu partenerii de la Yum China sunt un prim pas din planurile de creștere pe care le avem pentru piața din China. Dar acesta este un proces care durează. Însă, cum spuneam și mai devreme, nu ne grăbim. Trebuie să facem mutarea potrivită. Suntem încrezători că este în continuare loc pentru creșteri și putem să ne dezvoltăm, în continuare este cerere pentru cafea bună. Dacă vorbim nu numai de România, ci de Europa de Est, pentru noi, este o piață care înregistrează creșteri spectaculoase. Gradul de acceptare a brandului este foarte ridicat, există o puternică cultură pentru cafea, de aceea vom continua să investim în aceste piețe.
Cum a fost perioada de pandemie pentru Lavazza?
A fost o perioadă foarte bizară. La nivel mondial, consumul de cafea în restaurante și cafenele a scăzut drastic, dar, pe de altă parte, oamenii și-au dorit în continuare să consume cafea așadar au cumpărat cafea pentru acasă. Acest business al Lavazza a explodat în pandemie. Apoi a urmat un echilibru, pentru că unele țări redeschideau cafenelele, altele se pregăteau să renunțe la restricții. Aș spune că succesul nostru s-a datorat faptului că am fost puternici din punct de vedere financiar, ceea ce ne-a permis nu numai să nu reducem cheltuielile, ci să continuăm investițiile chiar și în pandemie.
Care sunt principalele provocări cu care se confruntă Lavazza ca jucător pe piața internațională a cafelei?
În primul rând schimbările climatice. Este ceva ce nu putem controla. Putem să vorbim despre acest subiect, putem să facem oamenii mai atenți la schimbările climatice, dar durează, nu poți schimba mentalități în câteva zile. Responsabilitatea socială este pentru Lavazza o valoare importantă. Noi ne gândim întotdeauna la responsabilitatea socială și toate investițiile și planurile noastre trec prin filtrul responsabilității sociale, care a fost dintotdeauna în ADN-ul nostru. Chiar dacă momentan politicile de CSR nu sunt obligatorii, cred că în viitor vor deveni și toți jucătorii indiferent că activează în piața cafelei sau a pastelor vor fi nevoiți să facă CSR. Noi avem un avantaj pentru că facem CSR încă de la începutul anilor 1900.
Să conduci o afacere de familie este o responsabilitate uriașă. Care este viziunea pe care o aveți pentru următorii zece ani?
În următorii zece ani văd Lavazza ca pe un jucător cu o influență globală mai mare. Cum spuneam și mai devreme, suntem stabili din punct de vedere financiar și chiar dacă nu căutăm o nouă achiziție, nici nu o excludem. Atunci când vom avea ocazia să achiziționăm un jucător, o vom face. Nu ne grăbim, nu suntem forțați să facem vreo achiziție, dar avem posibilitatea să alegem dacă vom merge pe acest drum sau nu. Desigur, vom continua investițiile în calitatea produsului. Trebuie să fii constant, aceasta este singura modalitate prin care poți păstra renumele brandului la înălțime. De asemenea, vom continua investițiile în CSR, pe care noi le-am numit investiții încă de la început și nu costuri. Pentru moment nu suntem presați de rezultate financiare pentru că nu suntem listați la bursă, putem să avem o viziune pe termen lung, care este foarte importantă pentru noi. Cea mai bună opțiune întotdeauna este să fim liberi să ne alegem viitorul. Când CEO-ul nostru s-a alăturat companiei i-am spus că ne dorim să rămânem independenți și că ne dorim să stăm la aceeași masă cu ceilalți jucători mari din industria cafelei și să răsfoim împreună meniul, nu să fim parte din meniu. Ceea ce este o diferență uriașă.
Tatăl dumneavoastră este unul dintre cei mai importanți antreprenori din Italia. Care sunt principalele lecții de business pe care le-ați învățat de la acesta?
Este o persoană foarte umilă, nu i-a plăcut niciodată să iasă în față și a lăsat asta pe seama noastră. Vrea să lucreze și să plece acasă. Cred că cele mai importante două lecții pe care le-am primit și pe care le voi da cu siguranță mai departe fiilor mei sunt să nu obligi niciodată pe nimeni să lucreze într-o companie dacă nu își dorește. Dacă forțezi pe cineva să lucreze într-un loc în care nu îi place și nu se simte bine, poate distruge totul. A doua lecție este că dacă vrei să te alături unei companii, chiar dacă este numele tău pe ea, trebuie să asculți. La mine au trecut aproape doi ani fără să spun mare lucru. Chiar dacă te-ai „născut” în companie, ceilalți știu mai multe decât tine. Niciodată să nu te oprești din învățat. Oamenii de care te-ai înconjurat nu trebuie să simtă că ești o amenințare pentru ei, ci un partener, un prieten, cineva cu care lucreză. Toate acestea sunt foarte importante atunci când te alături unei afaceri de familie. Încearcă să înțelegi unde ți-e locul, încearcă să vorbești cu oamenii astfel încât trecerea să fie cât mai lină.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 365 (18 iulie – 15 septembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Foto: ©AndreaGuermani
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz