Marketing Interviuri

Laurențiu Ion: Marketing de la A la generația Z

3 nov. 2022 4 min

Laurențiu Ion: Marketing de la A la generația Z

Reading Time: 4 minute

Cu o experiență de peste 13 ani în marketing, digital și media, Laurențiu Ion coordonează activitățile de digital și media ale PepsiCo pentru Balcanii de Est.

În paralel, este lector asociat la Universitatea din București, iar din toamna anului 2022 predă cursul de Strategii de marketing la Skillab, o academie internațională de educație online. Cursul promite să învețe marketing de la A la Z, dar cu un „twist” necesar: ținând cont de consumatorul real, în continuă schimbare, dar și de tehnologiile și canalele emergente.

Cum ai început să predai?

Nu m-am gândit niciodată că vreau să predau. În timpul facultății, deja lucram în marketing și-mi plăcea ce făceam: aveam în față o lume despre care voiam să învăț cât mai multe, iar perspectiva de a preda părea un drum profesional cu totul diferit față de ce-mi doream pe-atunci. Abia când am primit invitația de a ține cursul de digital marketing la Universitatea Alternativă în 2015, mi-am dat seama că mi-ar plăcea să predau atât timp cât lucrez în domeniu și pot veni mereu cu o componentă practică.

Nu-mi amintesc începutul, acum mă simt ca și când aș fi predat dintotdeauna. Dar cu siguranță a fost un început stângaci; istoric vorbind, durează ceva timp până ajung să mă simt cu totul confortabil într-o nouă poziție și mai ales într-un loc nou. Eram primul profesor de digital marketing din cadrul Universității Alternative și, tehnic vorbind, nu aveam ce s-aduc nou neapărat. Fiind un mediu de învățare alternativ – deci nou și diferit, am putut să-mi construiesc cursurile în direcția acestei idei din care luase naștere chiar Universitatea Alternativă.

Pentru mine, actul de predare-învățare e mutual: lectorul transmite o serie de informații către cursanți, dar și cursanții pot face același lucru pentru lector, respectiv facilitator. Când predau, nu învață doar studenții; învăț și eu deopotrivă. Începutul meu a fost, așadar, guvernat de această idee, pe care am luat-o cu mine peste tot în anii ce au urmat, și mai ales în cursul de Strategii de marketing ținut la Skillab. Cumva, prin toate proiectele în care am predat și mai ales prin acest curs, mi-am asumat responsabilitatea educației ca misiune, pe termen lung.

Cât contează teoria pentru cei care vor să se angajeze în domeniul marketingului?

Teoria contează și contează o dată la început, când începi să înveți despre un nou domeniu, iar apoi – dacă-ți deschide mintea și apetitul să afli mai multe. Un curs bun ar trebui să fie ca un film bun, care te introduce într-un anumit univers și care totuși te lasă-n mirare. Dacă ești un tocilar ca mine, te vei duce apoi să citești Trivia de pe IMDb și, în general, vei consuma tot conținutul disponibil despre filmul respectiv. La fel de mult contează și cultura.

În marketing, teoria e oricum un mix de alte domenii: antropologie, sociologie, artă sau economie. Pe un mix de teorie și studii de caz relevante, am mizat și în cursul de Strategii de marketing ținut la Skillab. Marketingul este un domeniu interdisciplinar, în continuă schimbare – de la pregătirea planului de marketing până la segmentarea pieței sau poziționarea pentru un avantaj competitiv.

Tocmai de aceea, mi-am propus ca acest curs să învețe cursanții să gândească strategic în primul rând, înainte chiar să-i învețe noțiuni pe care orice om de marketing ar trebui să le stăpânească.

Povestește-ne despre Skillab și cursul de Strategii de marketing.

Skillab 1

Skillab este o academie internațională de educație online, fondată în 2015 în Ucraina, care din 2021 e prezentă și în România. Are studenți din 40 de țări și este lider pe piața din Europa de Est. În principal, oferă cursuri de business în domenii precum HR, management și marketing, iar predarea este făcută de specialiști din domeniu.

Cursul pe care îl țin se numește Strategii de marketing și promite să învețe marketing de la A la Z, dar cu un „twist” necesar: ținând cont de consumatorul real, în continuă schimbare, dar și de tehnologiile și canalele emergente. Principalul obiectiv al cursului e să învețe oamenii cum să planifice și să lanseze campanii de marketing eficiente pentru business, folosindu-se de cele mai actuale instrumente, în timp ce creează și livrează valoare consumatorilor sau clienților în vederea construirii unei relații umane și deopotrivă profitabile cu ei.

Deși vorbim de 6 săptămâni de predare – cu câte două cursuri pe săptămână, Strategii de marketing are trei direcții: o dată, își propune să facă o incursiune de actualitate în universul marketingului: de la rolul său într- o organizație până la evoluția acestui domeniu de-a lungul ultimelor decenii; în al doilea rând, promite să ajute oamenii să înțeleagă logica unei strategii de marketing și, implicit, a mixului de marketing, în timp ce, bineînțeles, îi învață cum să conceapă o strategie și un mix de marketing din factori aflați în controlul lor – produs, preț, plasament (locul) și promovare –, iar totul – prin activități practice cu feedback personal de la mine; și, nu în ultimul rând, vorbim de măsurarea succesului activităților de marketing.

Și tocmai ce am terminat de predat primul stream al cursului, care a avut loc între 27 septembrie și 2 noiembrie, iar acum ne pregătim pentru al doilea stream, ce va începe pe 17 ianuarie în 2023.

Ce are în plus acest curs față de altele din România?

În primul rând, cred că nu promite mai mult decât poate oferi: nu promite anumite rețete de a gândi o strategie de marketing, ci doar oferă o perspectivă largă asupra tuturor posibilităților de a face marketing.

Apoi, cursul are o componentă comercială importantă și una creativă în egală măsură. Și, nu în ultimul rând, acest curs ține cont de lumea reală, în continuă schimbare.

S-a întâmplat de multe ori să schimb conținutul cursului cu puțin timp înainte, adăugând exemple reale relevante, fie că vorbim de impactul inflației sau de comunicarea pe timp de criză. Când țin un curs online, nu e vorba despre livrarea conținutului pregătit. Trebuie, în schimb, să susțin un dialog constant și să creez o experiență integrată, dincolo de ecran și de cele câteva ore dedicate cursului, pornind chiar de la însăși premisa că vorbesc singur în fața unui ecran. Dacă e nevoie, mă opresc și vorbesc despre altceva; trebuie să am capacitatea de a mă adapta eu o dată, iar apoi conținutul, fix în timp ce îl predau.

În final, cum crezi că te văd studenții tăi?

Sper că mă văd unul de-al lor. Încă mă simt ca un student care încearcă să înțeleagă, în același timp cu ei, lumea. Uneori, îmi iese; alteori – nu. Așadar, un lucru e cert: și eu, asemenea studenților, încerc să țin pasul cu lumea și să învăț mersul ei, să aflu mereu lucruri noi despre marketing pentru că, în majoritatea cazurilor, ce știm azi nu va mai fi relevant mâine.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: