Laura Savu, Women Rally: Raliuri la feminin
Reading Time: 6 minuteMedic stomatolog și fondatoarea Women Rally, Laura Savu ne-a vorbit despre cum a descoperit pasiunea pentru motorsport, ce urmează pentru Women Rally, dar și despre care este investiția minimă pentru transformarea unei mașini obișnuite într-un bolid cu care se poate concura în competiții.
Este medic stomatolog, dar asta nu a împiedicat-o pe Laura Savu să își ducă pasiunea pentru motorsport, descoperită în copilărie, la un alt nivel. În ciuda obstacolelor de care s-a lovit pe drum, inclusiv un accident în urma căruia a sărit de pe circuit în afara unui viraj și s-a lovit de un copac, Laura Savu nu numai că nu a renunțat și a găsit puterea să se automotiveze și să meargă mai departe, dar chiar a pus bazele Women Rally, un proiect unic în România dedicat femeilor cu scopul de a le oferi un cadru sigur și organizat în care să își testeze limitele și să dobândească mai multă încredere în abilitățile lor la volan.
Când și cum ați descoperit pasiunea pentru motorsport?
Această pasiune vine din familie, fiindu-mi insuflată atât de către tatăl meu, cât și de bunicul meu, ambii pasionați de mașini și mecanică. Pentru mine, totul a început la vârsta de șapte ani, când la recomandarea tatălui meu m-am urcat pentru prima dată într-un kart și am parcurs câteva ture pe un mic circuit amenajat în curtea Casei Pionierilor și Șoimilor Patriei. Am fost atât de fascinată de prima mea experiență cu kartul, încât în fiecare zi îmi doream să o repet.
Au urmat apoi 10 ani în care am practicat kartingul de performanță, participând la numeroase concursuri județene și naționale. Îmi amintesc cu drag de acea perioadă și consider că a fost o binecuvântare pentru mine să îmi petrec copilăria în lumea minunată a sportului cu motor.
Sunteți medic de profesie și ați pus bazele Campionatului Național Women Rally. Ne puteți spune câteva cuvinte despre cum a luat naștere acesta și cum ați ajuns să luați decizia să vă implicați?
Da, de profesie sunt medic stomatolog, exact ceea ce visam să devin de când eram copil. Din acest motiv spre sfârșitul liceului am renunțat la pasiunea mea pentru a mă pregăti serios pentru admiterea la facultate. Pauza a fost destul de lungă, însă la câțiva ani după terminarea facultății l-am cunoscut pe Horațiu, soțul meu, cu care urma să împărtășesc atât aceeași meserie, de medic stomatolog, cât și aceeași pasiune, motorsportul, ceea ce mi-a oferit oportunitatea de a reveni la pasiunea mea din copilărie.
Având contact direct cu lumea motorsportului am participat la numeroase concursuri automobilistice de amatori, clasându-mă de fiecare dată pe podium. Ideea unei competiții automobilistice pentru femei mi-a venit ca urmare a participării mele în anul 2006 la Raliul Toamnei, la care am avut pe post de copilot o bună prietenă, formând împreună singurul echipaj exclusiv feminin. Din 29 de echipaje am obținut locul 6 la general și am urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului la clasa N, unde au fost prezente 13 echipaje. Am simțit atunci că mi-ar fi plăcut să fi fost printre concurenți mai multe femei și tot ce mi-am dorit apoi a fost să transmit acea încredere nebună a mea cât mai multor femei.
Am cochetat destul de multă vreme cu această idee și mă bucur că am avut curajul să ies din zona de confort oferită de domeniul medical și să cred în visul meu, convinsă fiind de faptul că mai sunt și alte femei cu care să împărtășesc această pasiune.
În anul 2018 am fondat Women Rally, un proiect unic in România dedicat femeilor cu scopul de a le oferi un cadru sigur și organizat în care unele să își poată depăși anumite frici, iar altele să își testeze limitele și astfel să dobândească mai multă încredere în abilitățile lor la volan. Mai mult, de atât îmi doream ca Women Rally să fie și o rampă de lansare pentru cele care aspiră spre nivelul următor în lumea motorsportului.
Cum a evoluat Campionatul Național Women Rally de-a lungul anilor și ce pregătiți pentru anul acesta?
În 2018 am organizat prima etapă la Cluj-Napoca, o ediție pilot cu ocazia Centenarului, la care au fost prezente 32 de participante. Evenimentul a fost bine primit atât de public, cât și de comunitatea de business, fapt care m-a determinat să fiu încrezătoare, și să organizez în anul următor trei etape, la Cluj, Timișoara și Alba Iulia.
Datorită unicității și a faptului că a luat o foarte mare amploare într-un timp scurt, Women Rally a devenit în 2019 campionat național sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv. Ulterior, în 2020, ne-am îndeplinit cu succes cele două obiective propuse, organizând o etapă în premieră la București, de altfel singurul eveniment desfășurat la Arena Națională, și înființând clasa de mașini electrice, prima de acest fel din România. În același an, la Cluj-Napoca, formatul evenimentului determinat de situația pandemică ne-a permis să avem un număr record de 80 de mașini prezente la start.
După ce a fost posibil să revenim la formatul inițial al evenimentului, la majoritatea etapelor am atins numărul maxim de mașini admise în competiție. Anul 2023 ne dorim să fie unul remarcabil pentru comunitatea Women Rally, ținând cont de faptul că celebrăm 5 ani de la prima ediție. O satisfacție enormă pentru mine este faptul că, odată cu îndeplinirea visului meu, am reușit să îndeplinesc și visul altor femei, pentru că multe dintre ele îmi spun că visul lor era să participe la o competiție automobilistică, dar nu au avut nici cadrul, nici curajul necesar.
Care sunt planurile de viitor pe care le aveți pentru Campionatul Național Women Rally?
Îmi doresc enorm să văd la linia de start cât mai multe femei iubitoare de mașini, dornice să participe la o competiție automobilistică, care să se alăture comunității Women Rally. Susținerea pe care concurentele și-o acordă reciproc și dorința de a evolua împreună este ceea ce ne reprezintă, motiv pentru care ne dorim în primul rând să creștem această comunitate de femei și să o punem în valoare. În mod cert, printre obiective se numără dorința de a crește evenimentul de la an la an și de a adăuga noi etape, atât la nivel național cât şi, de ce nu, chiar o etapă în afara țării, ținând cont că avem solicitări.
Nu de puține ori, cei care practică un sport de performanță au cel puțin un moment în carieră în care vor să renunțe. Ați avut vreodată un astfel de moment în care ați vrut să renunțați la motorsport?
Probabil aici aș putea aminti un accident pe care l-am avut pe circuitul de la Năvodari, în anul 1986, când în urma unui impact cu un alt concurent am sărit de pe circuit în afara unui viraj și m-am lovit de un copac. A fost neplăcut, pentru că nu am mai putut participa mai departe la acel concurs, însă marea bucurie, acum uitându-mă înapoi, e că nu am renunțat și am mers mai departe, încă șapte ani, obținând rezultate frumoase în următorii ani, chiar și pe acel circuit. Cred că acea automotivație de care menționați a venit în cazul meu datorită sprijinului acordat de părinții mei, care m-au susținut necondiționat în urmărirea visurilor mele.
Care ar fi investiția minimă pentru transformarea unei mașini obișnuite în una cu care se poate concura la o competiție?
După cum majoritatea știm, motorsportul este unul dintre cele mai costisitoare sporturi. Costul de pregătire a unei mașini depinde foarte mult de categoria și tipul de competiție la care se dorește participarea. De aceea, am gândit încă de la început participarea la Women Rally cu mașina personală de stradă, astfel încât la linia de start să fie prezente cât mai multe concurente.
Totuși, pentru cele care doresc să vină cu mașini modificate, am înființat și clasa 5, dedicat lor. Prin urmare, modificarea și îmbunătățirea unei mașini pentru participarea la Women Rally, la clasa 5, presupune o investiție de minimum câteva mii de euro. Există secțiuni sau părți ale altor campionate în care bugetul pentru pregătirea mașinii de concurs este de nivel mediu, investiția necesară începând de la 10.000 euro. Însă, pentru a participa la o competiție de rang mare, investiția într-o mașină poate ajunge până la câteva sute de mii de euro, la care se adaugă consumabile, piese de schimb, echipa de asistență tehnică, mașini de antrenament / recunoaștere și de asistență.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 376 (16 septembrie – 16 octombrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz