Opinii Management

Laura Lăzărescu: Rețetele și succesul în leadership

23 iun. 2023 5 min

Laura Lăzărescu: Rețetele și succesul în leadership

Reading Time: 5 minute

Credeam cu tărie că rețetele în leadership și în business omoară creativitatea și specificitatea individuală. Însă, totuși, în bucătărie, (aproape tot timpul) le urmez cu sfințenie. Fac asta pentru că mi se pare normal ca, dacă am acces la niște instrucțiuni care mă duc mai aproape de succes, să le pun în aplicare. Iar dacă mă abat de la ele o fac subtil, cât să nu am, Doamne ferește, vreun impact negativ asupra prăjiturii. Când urmez pașii și a ieșit ceva spectaculos am un sentiment de împlinire, un sentiment al lucrului bine făcut. Și atunci de ce sunt așa de rezistentă la ideea unei rețete în leadership?

de Laura Lăzărescu

Să luăm un alt exemplu. Lego. Ca adult “te joci” cu Lego ca să reproduci ceva conform unor instrucțiuni, diferit de cum construiam creativ atunci când eram copii. Suntem învățați să urmăm pașii și să citim instrucțiunile ca să facem lucrurile bine. În plus, e o modă zilele acestea să ai un ghid sau o rețetă pentru orice. La o simplă căutare pe Google despre: x pași simpli ca să, o să ajungi la concluzia că, practic, poți să faci orice în x pași simpli. Trebuie doar să-i urmezi cu consecvență.

Ce vă propun în acest articol este să facem împreună un exercițiu. Acela de a ne crea sau identifica propria rețetă de leadership. De a înțelege mai exact care e modelul nostru de leadership și cum arată el simplificat, ușor de înțeles și de dat mai departe. Până la urmă, scopul este să pleci de la ceva, un ceva pe care să-l tot rafinezi pe parcurs, până când ai rezultatul cel mai bun pentru echipa ta. După care am să vă rog să-l împărtășiți cu un prieten, coleg, poate un alt manager, ca să vedeți cum puteți să-l îmbunătățiți.

Am întrebat recent mai mulți manageri de ce apelează la rețete în business, iar răspunsul a fost pentru că primează nevoia de rezultate operaționale imediate. Probabil și în leadership e la fel. E natural să vrei să ai claritate și consistență în proceduri, să poți implementa ceva ce garantează rezultate. Dar, deși o rețetă de leadership te ajută, o face fără a ține cont de specificul individual. Multe din inițiativele noastre de a fi lideri mai buni nu ajung prea departe în etapa de aplicare din diverse motive particulare fiecăruia: lipsa resurselor externe sau interne, pentru că e prea greu sau chiar pentru că nu știm de unde să începem. Fie că aplicăm propriile procese ample și complicate, fie că preluăm modele și rețete deja existente care nu se potrivesc cu noi și nici cu organizația pe care o conducem, e foarte complicat să identificăm rapid soluția ideală. Aici intervine valoarea acestui exercițiu. Dacă ți se pare că felul în care îți conduci echipa sau business-ul e unul extrem de bun, atunci continuă! Bravo! Dacă totuși îți dorești să ai mai mult impact și mai multă claritate, dar fără să te bazezi pe un model universal și inflexibil, atunci poate e un moment să îți faci propria rețetă în leadership.

Scopul acestui articol nu este să diminueze utilitatea sau valoarea adăugată a învățării de la cum fac alții (conduc o școală de business, deci e departe de mine acest gând), ci este să înțelegem cum putem genera, în stil propriu și cu un minim de efort, un impact pozitiv asupra fiecărui om din echipă. Pe scurt, eu cred că a fi un leader bun seamănă cu a ști să faci un tort extraordinar. Pleci de la o rețetă existentă, ai în minte produsul final și unde vrei să ajungi, după care o repeți de multe ori și, pe parcurs, adaptezi rezultatul în funcție de resursele pe care le ai la dispoziție, de context și de experiență. Insist să ne oprim puțin pe idea de a practica această rețetă des. Magia leadership-ului bun vine din a nu-ți lăsa intențiile bune să moară. Iar pentru a avea perseverența necesară, rețeta ta trebuie să fie ușor de implementat și de repetat.

Cum ne facem propria rețetă de leadership? Evident, începem cu o serie de pași de urmat (un fel de pre-ghid sau rețetă la rețetă), având în minte interacțiunea cu echipele noastre, cu colegii, cu toți cei din jurul nostru. Pentru ca genul acesta de experiență să funcționeze ar trebui să ne cunoaștem foarte bine pe noi înșine. Nu uitați că scopul este să ne creăm propria rețetă. Așadar, să începem:

Etapa 1. De ce?

  1. Definește cine ești tu ca om și ca lider. Care sunt valorile tale și în ce crezi. Cum arată pentru tine un lider bun?
  2. Definește care e scopul tău ca lider de echipă sau de organizație. Ce fel de impact vrei să ai? Uită-te la echipa ta și nevoile pe care le are. Apoi uită-te la contextul pe care îl ai. Și apoi setează-ți obiectivul, clar definit și măsurabil. De exemplu, „vreau să dezvolt o cultură organizațională focusată pe a învăța.” Ce înseamnă asta? Cum măsor asta? Ce beneficii are?

Etapa 2. Cum?

  1. Alege ca punct de plecare sau ca sursă de inspirație o rețetă pre-existentă pe care o consideri potrivită pentru tine și pentru contextul tău profesional. Un model care pe mine mă inspiră e cel propus de Gallup, în Leadership Effectiveness: How to Be a Better Leader.
  2. Identifică ingredientele specifice (de exemplu: de comportament al oamenilor, de strategie a companiei) și instrumentele individuale de care ai nevoie și, în funcție de ele, personalizează rețeta.
  3. Descrie procesul: „Rețeta mea personală de a fi un leader mai bun are cinci pași: …” E important să îi descrii cât mai simplu și să pui cât mai multe exemple practice pentru fiecare pas, pentru că unul din beneficiile de a avea o rețetă este că o poți da cu ușurință mai departe. Poate va trebui să crești pe cineva din echipa care să îți preia rolul. Sau poate ai un coleg dintr-un alt departament care este în situația ta și căruia i-ar fi de foarte mare folos un astfel de ghid. Inspiră-i și pe alții!
  4. Setează frecvența activităților (cum ar fi „să am regulat discuții deschise cu fiecare om din echipă”) la un nivel confortabil, de la care să poți începe cu ușurință, și crește-o progresiv, în funcție de cum funcționează și de cum te simți. Ia în calcul că o să existe zile grele, cu probleme acasă și la birou, în care nu vei putea să faci lucruri mari indiferent de cât de mult îți dorești. Poți să intensifici efortul la versiunea 2.0.
  5. Lasă loc pentru flexibilitate, adaptabilitate și evoluție.

Am început să scriu despre această temă pentru a înțelege cum funcționează alți manageri din jurul meu și am încheiat prin a-mi defini mult mai clar mie însămi felul în care îmi conduc echipa.

Până la urmă, e bine sau rău să avem o rețetă de leadership? Răspunsul depinde de felul în care o implementăm. Poate că genul acesta de abordare nu este cel mai creativ și ne limitează la un format cadru pe care ar trebui să-l urmăm cu sfințenie. Poate că cei X pași simpli nu se aplică la orice context, iar dacă nu înțelegem asta o să ne setăm greșit așteptările. Însă, dacă reușim să ne desenăm o rețetă personală care să ne dea claritate și eficacitate pentru stilul personal de leadership, cred că putem să ajungem mai repede acolo unde ne dorim.

Rugămintea mea este să privim acești pași ca pe un ghid flexibil și adaptabil. Iar de aici să mergem cu încredere înainte. Eu vă doresc să aveți într-o zi nu doar propria rețetă, ci propria carte de bucate.

Laura Lăzărescu este Managing Partner la BISM – Bucharest International School of Management. Înscrierile pentru programele BISM sunt deschise (Executive MBA, Fast Track Management Program/ mini-MBA, programe de facultate). Detalii pe bism.ro.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 374 (16 iunie – 16 iulie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: