Laura Lăzărescu: Leadership pe timp de creștere
Reading Time: 5 minuteÎn România sunt din ce în ce mai numeroși liderii curajoși care îşi doresc creştere accelerată pentru companiile pe care le conduc. Dar să-ți crești compania nu e ceva ușor, iar succesul nu este garantat. E nevoie de un proces, și mai cu seamă de o evaluare făcută precreștere, înainte să demarezi procesul, înainte să angajezi primul om în plus. O evaluare pentru compania pe care o conduci, dar mai ales o autoevaluare a ta ca lider.
de Laura Lăzărescu
La BISM, suntem în plină creștere şi am învățat din experiență că, pentru a crește sustenabil, e nevoie de structură, atât la nivel individual, cât și la nivel sistemic. Şi nevoia asta nu este doar a mea. Din discuțiile cu oameni cu poziții cheie în companii mari sau mici, participanți sau absolvenți ai programelor noastre de management, am aflat că ceea ce își doresc pentru companiile lor este un proces de creștere clar, sănătos și cât mai puțin disruptiv, inclusiv pentru ei personal.
Ideea cu creșterea este că te fură. E o senzație împlinitoare, în care te simți pe cai mari, aşa că e ușor să ratezi unele lucruri importante. E ca-n dimineața de Crăciun. În sfârșit ai primit jucăria după care ai tânjit tot anul. Totuși, ai grijă să nu o strici înainte să te bucuri cu adevărat de ea.
Îi felicit pe cei care au reușit să plece la drum cu un proces de creștere bine pus la punct. În cazul meu, am crezut că sunt pregătită și că mi-am făcut temele, dar nu a fost așa. M-am trezit copleșită de proces, însă am înțeles pe parcurs ce trebuia să fac diferit. Nu doar ce puteam să fac diferit pentru mine, ca să fiu mai echilibrată, dar mai ales ce trebuia să fac în relaţie cu echipa din care fac parte.
Dacă ar fi să mă uit la ultimul meu an, singura mea recomandare fermă ar fi să pleci la drum cu premisele corecte. Altfel, oricât de mult încerci să redesenezi procesul din mers, experienţa poate să fie copleșitoare chiar și pentru cel mai bine intenționat lider. Ce înseamnă asta? Că înainte să lansezi întreaga organizație într-un proces de creștere, asigură-te că ți-ai răspuns la următoarele două întrebări: 1. E compania pregătită să crească? și 2. Ești tu, în calitate de lider, pregătit să susții creșterea? Creșterea despre care vorbim aici nu e una realizată într-un statu-quo similar, în care rezultatele sunt mai bune, dar echipa arată aproape la fel. Ne uităm la schimbări mari, la momente în care echipa va trebui cel puţin să se tripleze, atunci când te pregătești să lansezi o nouă linie de produse sau servicii, să deschizi o nouă fabrică, să faci o achiziţie, să te extinzi într-un alt oraș sau într-o altă țară.
1. E compania gata să crească?
Asigură-te în primul rând că ai resursele necesare să crești pe măsura ambițiilor tale. Spre exemplu, dă drumul procesului de creștere doar atunci când nu mai e o luptă să faci vânzări. În afară de încasări mai mari, vei beneficia astfel de o resursă indispensabilă: atenţia echipei va putea fi concentrată şi pe procesul de creştere, nu doar pe obiectivele de vânzări. Nu există un scenariu ideal în care o să vinzi fără efort, dar ar fi ideal să simți că e mai ușor să o faci. Este foarte complicat să crești dacă fundația nu e una solidă. Sau, altfel spus, dacă vă cumpărați o bicicletă performantă deși aveți probleme serioase cu genunchii, o să stea în garaj. Cât despre bugetul dedicat creșterii, ideal ar fi să-l ai disponibil pe termen lung. Poate să fie și o infuzie pe termen scurt, doar că asta presupune un alt fel de plan și o recalibrare la nivel de așteptări. Maparea corectă a resurselor din companie va face diferența între aspirația spre creștere și creșterea reală.
Asigură-te, de asemenea, că ai toate funcțiunile cheie bine puse la punct pentru contextul curent şi că ştii destul de bine cum va evolua organizaţia în etapele procesului de creştere. Şi, mai ales, asigură-te că şi tu şi oamenii din jurul tău sunteţi pregătiţi să duceţi împreună tot procesul de creștere. Nu va fi uşor. Vreau să vă împărtășesc un moment de aha pe care l-am avut recent. Mi-am dat seama că am demarat creșterea în organizație mai degrabă printr-un comportament de tip push, nu pull. În general, sunt foarte atentă la oameni, dar aici ceva s-a întâmplat. Poate am fost distrasă de proces sau poate doar copleșită de el, dar mi-aș fi dorit să înțeleg mai devreme că fac ceva greșit. Din păcate, le-am spus colegilor mei direct că trebuie să creștem, am stabilit ce trebuie să facem și le-am delegat responsabilități. Nu am construit creșterea împreună cu ei, ci doar i-am informat. Nu am colaborat cu ei și nici nu am făcut împreună coaching pentru creștere.
Într-un articol dedicat conducătorilor de startup, dar ale cărui concluzii se pot aplica oricărui tip de organizaţie, Dana Frischetto vorbește despre faptul că un lider focusat pe creștere trebuie să aibă inima deschisă pentru colaborare și să fie umil atunci când se uită la abilitățile lui. Nu suntem supereroi. Nu avem capacități infinite, deci e important să ne cunoaștem limitările și să creștem împreună cu echipa. Așadar, dezvoltă-te împreună cu colegii tăi: mergeți la cursuri (se întâmplă des să avem, în aceeași cohortă de mini-MBA, un general manager și câțiva colegi ai săi din echipa de conducere), expuneți-vă împreună la experiențe care să vă împrietenească cu ieșirea din zona de confort. În plus, așa cum sfătuiește și Lisa Ower, un growth leader (lider de creștere) trebuie nu doar să promoveze dezvoltarea colegilor săi, ci mai ales să-i încurajeze să își pună în aplicare ideile și să asigure contexte în care acest lucru este ușor de făcut.
2. Ești tu, în calitate de lider, pregătit să susții creșterea?
Când am decis că lansăm ECHO School (programele noi de facultate din zona de dezvoltare de jocuri video) am știut că asta înseamnă că BISM va intra într-un proces de creștere accelerată. Din momentul acela comportamentul meu s-a schimbat radical. Felul în care îmi iau acum deciziile e diferit (de la investiții până la riscuri) și asta se simte inclusiv în mindsetul meu. Am făcut o alegere activă să creștem, iar de atunci creşterea a devenit prioritatea mea numărul 1, 2 și 3. Mă bucur să văd cum creşterea a devenit o prioritate pentru întreaga echipă şi am înțeles cum pot să fac asta mai bine.
Ce mi-a folosit mie foarte tare înainte să mă lansez în acest proces a fost să știu foarte clar cine sunt, ce pot, ce știu şi ce limitări am. Şi apoi să-mi repet constant că eu sunt omul potrivit să facă asta. Am învăţat (şi vă rog şi pe voi să faceţi asta) să nu pierd energie cu sindromul impostorului, cu perfecționismul, sau cu presiuni nejustificate (de la mine însămi și de la cei din jur). Evident că nu e așa de ușor – altfel nu ar mai face lumea terapie sau coaching.
Am citit, am făcut research și mi-am ales câteva abilități cheie de care consider că e nevoie atunci când începi un proces de creștere, iar în funcție de ele am înțeles unde mai trebuie să cresc. Un bun punct de plecare pentru o astfel de autoevaluare este cercetarea realizată de McKinsey despre competențele cheie pe care le au în comun lideri cu succes în creșterea companiilor. De exemplu, poți să îți acorzi (sincer!) note pentru cum comunici, pentru capacitatea de a greși, pentru cum reziști la incertitudine și presiune, pentru flexibilitate, pentru agilitate în luarea deciziilor etc. Personal, am apreciat cel mai mult faptul că un lider de creștere trebuie să aibă flexibilitate și să dea puterea de decizie către rolurile cheie din companie. Construiți și creșteți împreună cu echipa și totul o să fie bine.
Laura Lăzărescu este Managing Partner la BISM – Bucharest International School of Management și CEO la ECHO School of Technology, Digital Arts & Video Games. Înscrierile pentru programele BISM și ECHO sunt deschise (Executive MBA, Fast Track Management Program/mini-MBA, programe de facultate). Detalii pe bism.ro și echo-school.ro.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 383 (16 mai – 16 iunie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz