Opinii Management

Laura Lăzărescu: Drumul greu de la specialist la lider

29 mart. 2022 5 min

Laura Lăzărescu: Drumul greu de la specialist la lider

Reading Time: 5 minute

De ce este imperativ să existe educație de calitate, de management și business, pentru tineri și de ce este mult mai eficient să îți începi cariera echipat deja cu toate resursele necesare pentru a face o treabă excepțională.

de Laura Lăzărescu

Am discutat în ultimii ani la BISM / Bucharest International School of Management cu sute de manageri care explorează dacă să înceapă un program de Executive MBA sau de mini-MBA. Discuțiile vin de multe ori într-un context în care vor să progreseze și se simt blocați, așa că încercăm să identificăm împreună nevoile lor de învățare.

Prima nevoie, de departe, este cea de structură. Oamenii tind să facă lucrurile instinctiv, iar la un moment dat simt că trebuie să-și rafineze modus operandi cu un nou nivel de cunoaștere.

A doua nevoie este de a înțelege mai profund ce este în jurul lor, cum fac ceilalți, indiferent că vorbim aici despre a învăța din experiența celor care predau sau din a colegilor de program. Iar a treia nevoie este de fapt un proces de transformare din a fi un bun profesionist în a fi un bun lider. Am ales să mă opresc la ultima pentru că e ceva profund și interesant aici.

De cele mai multe ori, modul prin care cineva ajunge să coordoneze o echipă este, în mod paradoxal, rezultatul performanței sale individuale. Să luăm un exemplu: un membru din echipa de vânzări are rezultate excepționale, depășește lunar orice KPIs și, ca urmare, mai întâi preia o echipă, apoi un departament și în cele din urmă ajunge să aibă un rol în top management.

E un proces natural de dezvoltare, însă de obicei acest proces nu vine împreună cu manualul de utilizarea a noului rol: ce să faci, ce să nu faci, care sunt condițiile de optimă siguranță și când este posibil să explodeze. Deși problema tranziției de la manager la lider este una organizațională, managerii sunt cei care trebuie să găsească singuri o soluție pentru ea. Efortul personal care trebuie depus într-o astfel de tranziție e uriaș. Trebuie să ai grijă de tine, de echipă și de companie, trebuie să fii autentic cât faci toate astea și, foarte important, trebuie să faci să pară totul extrem de intuitiv și ușor. Doar că nu este deloc așa.

O cercetare condusă de Robert Cloninger, psihiatru și genetician la Universitatea Wa­shington din St. Louis, a identificat care sunt cele 972 de gene care însumează perso­nalitatea umană. Ele sunt organizate în trei rețele aproape distincte: una pentru controlul reactivității emoționale, care include componente ca atașamentul social sau gestio­narea conflictului, a doua pentru autocontrol, iar cea din urmă pentru conștientizarea de sine, cu influență asupra creativității.

Ultima rețea este cea mai recentă, dezvoltată acum 100.000 de ani, cea de-a doua are 2 milioane de ani, iar prima a apărut acum 40 de milioane de ani la antropoide și maimuțe. Asta ne arată că, deși grija de sine raportată la alții a primat în evoluția noastră, încă nu știm să o facem bine în mod natural. David Brooks își începe cartea „Animalul social” spunând că societatea modernă a creat un sistem concentrat pe aptitudini tehnice, însă nu acordăm deloc atenție abilităților emoționale și morale. Din păcate, astfel de abilități nu sunt abordate de obicei în educația de business și management.

În articolul său din „HBR” „How Managers Become Leaders”, Michael D. Watkins ne sfătuiește ca, dacă ne aflăm în fața tranziției de la manager la lider, să fim atenți la șapte transformări de perspectivă și chiar de abordare a sarcinilor, transformări care ne vor ajuta să facem acest proces mai ușor:

  • de la specialist la generalist,
  • de la analist la integrator,
  • de la tactician la strateg,
  • de la zidar la arhitect,
  • de la cel care rezolvă probleme la cel care pregătește agenda,
  • de la războinic la diplomat și
  • de la membru în echipă la rol de conducere și model pentru ceilalți din companie.

Managerii care tocmai au preluat un rol de conducere tind însă să se concentreze pe ceea ce știu ei să facă mai bine, adică pe taskurile anterioare rolului curent, pentru că aici sunt în zona de confort. Din păcate, astfel vor ignora subiecte importante și vor face micromanagement cu oamenii din echipă. Ei trebuie acum să înțeleagă businessul ca pe o mașinărie completă, cu toate funcțiunile ei, să pună întrebările corecte, să identifice oportunități și să-și cunoască resursele. Acum nu mai trebuie să rezolve probleme, ci să definească problemele care trebuie să fie rezolvate.

Este imperativ ca cel care trece prin genul acesta de tranziție să dobândească un profund business acumen. Mai mult decât atât, cel care ajunge pe o poziție de conducere trebuie să-și găsească entuziasmul și energia în altă parte: atunci când ai un rol de execuție ai sarcini clare, le bifezi pe to-do-list și ai satisfacția lucrului bine făcut, însă într-o poziție de conducere nu mai este așa.

Agentul de vânzări proaspăt promovat, despre care povesteam la începutul acestui text, trebuie să se obișnuiască cu starea de incertitudine, să aibă acum încredere în oamenii din echipa lui și să nu aibă așteptarea ca toți să fie la fel de buni la el, pentru că genul acesta de așteptări sunt toxice și pun presiune nejustificată pe echipă. În concluzie, procesul prin care ajungi dintr-un bun profesio­nist un lider este unul complicat. Trebuie să te uiți la tine dintr-o perspectivă de dezvoltare personală, în context de business, trebuie să înveți concepte și comportamente nefami­liare până acum.

Exact asta facem de 18 ani la Bucharest International School of Management: educație de business pentru oameni care au ajuns într-o poziție de conducere. Dar o să vă rog să facem împreună un exercițiu de imaginație. Să presupunem că vânzătorul nostru a trecut printr-o școală de business care l-a pregătit să fie un bun lider, să înțeleagă cum să se uite la un business integral, însă toate astea la 
20 de ani, înainte să-și înceapă cariera în sales. Cum ar fi arătat parcursul lui profesional fără un consum atât de mare de timp și energie? Cum ar fi arătat parcursul vostru profesional? Cel mai probabil primul răspuns care vă vine în minte este că ar fi fost mult mai ușor și poate chiar mai împlinitor.

Este imperativ să existe educație de calitate, de management și business, pentru tineri. E mult mai eficient să îți începi cariera echipat deja cu toate resursele necesare pentru a face o treabă excepțională. Noi, la Bucharest International School of Management, asta facem acum.

Am creat, împreună cu parte­nerii noștri din Scoția, Abertay University, programe de facultate care îți dau toate instrumentele necesare să ajungi un bun lider și să ai capacitatea de a înțelege concepte generale de business chiar înainte chiar de a deveni un bun specialist. Încercăm să rezolvăm încă din facultate această nevoie, pe care mana­gerii ajung să o simtă mai târziu în parcursul lor profesional, prin educația practică pe care o oferim, educație care este foarte mult despre oameni.

Ne uităm la sens, la perspective filosofice și, așa cum spune unul dintre lectorii programelor noastre, la ce avem în comun cu ceilalți, nu la ce este diferit. Eu zic că acesta este un punct plecare fantastic pentru liderii din generațiile viitoare.

Laura Lăzărescu este Managing Director la BISM (Bucharest International School of Management). Înscrierile pentru programele de facultate BISM sunt deschise, detalii pe bism.ro.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 361 (18 martie – 18 aprilie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: