Laura Baldini: Încheiem anul cu o cifră de afaceri de peste 8 mil. euro
Reading Time: 5 minuteAcum 20 de ani, timișoreanca Laura Baldini a pus bazele brandului care-i poartă numele și care între timp a devenit lider pe piața de ciorapi de damă din România, cu producție în Italia și distribuție în toate marile lanțurile de retail prezente pe piață.
Povestea antreprenorială a Laurei începuse, însă, cu mai mulți ani înainte, când a deschis împreună cu frații ei o companie care vindea o mare varietate de produse, de la pufuleți și cosmetice, până la piese auto, lucrând dintr-o garsonieră. Decizia câștigătoare a fost cea de a vinde doar propriile branduri, businessul ajungând acum la o echipă de peste 54 de angajați.
Am aflat chiar de la Laura Baldini, fondatoarea Logitrade, ce înseamnă să construiești un brand pe piața din România, care sunt provocările antreprenoriale ale acestei perioade, dar și detalii despre noua linie cosmetice naturale lansată recent.
Considerați că mediul de business din România este unul care inspiră antreprenorii și îi încurajează să ia decizii îndrăznețe pentru scalarea afacerii?
Din păcate, nu. Ca să fii antreprenor în România, ai nevoie de foarte mult curaj, reziliență și adaptabilitate. Fiecare zi este o surpriză. Pentru antreprenori și, de altfel, pentru oricine vrea să investească în țara noastră, este foarte important să aibă un mediu economic care să ofere stabilitate. Ceea ce nu se poate spune despre România. În ultimii ani, au fost schimbări majore care au generat o lipsă de predictibilitate, iar antreprenorii nu au făcut decât să se gândească la moduri prin care să se adapteze mai repede și să își țină afacerile pe linia de plutire.
Punctați cinci avantaje pe care le-ar avea un investitor străin dacă își lansează businessul în România. Dar dezavantaje?
Cred că, în acest moment, ar avea mai multe dificultăți decât avantaje. În trecut ar fi fost mai ușor, România fiind o țară care avea nevoie de absolut tot, de la produse până la servicii. Acum însă este o piață relativ saturată, cu puterea de cumpărare mai scăzută decât în alte țări și cu un mediu economic în permanență afectat de deciziile politice care nu îți oferă vizibilitate nici măcar pe termen scurt.
Totuși, există unele nișe de business care au o creștere mai mare în Europa de Est decât în Occident și, drept urmare, mulți investitori străini găsesc oportunități de a investi în România. Mai concret, mă refer în special la sectorul IT, la domeniul medical sau la agricultura ecologică.
La capitolul dezavantaje, punctez trei aspecte care, în opinia mea, afectează cel mai mult investițiile străine – legislația în continuă schimbare, birocrația și relația dificilă cu statul. Cine dorește să facă investiții își face planuri pe mai mulți ani, iar orice modificare de legislație îi afectează toate estimările.
După doi ani extrem de instabili din punct de vedere economic, pe plan local, la ce ne putem aștepta în 2024?
Este o perioadă dificilă la nivel mondial, însă cred că lucrurile vor începe să se stabilizeze. Din păcate, în România ne afectează foarte tare și instabilitatea legislativă, care o accentuează pe cea economică.
Tot ceea ce se întâmplă în Europa, dar și în lume, are efect la nivel economic. Vedem că Europa are estimată o creștere economică în jur de 2%, iar prognozele pentru creșterea economică din România sunt din ce în ce mai conservatoare. Din estimările noastre, 2024 se va situa aproximativ la același nivel cu 2023.
Cum definiți ultimul deceniu pentru compania pe care o dezvoltați? Ce provocări v-au marcat?
Au fost ani buni, chiar dacă dificili. Dar suntem obișnuiți, ne adaptăm rapid. Provocarea majoră a fost cea de la începutul pandemiei, în care a trebuit să schimbăm, în doar câteva luni, peste 50% din tiparul de business.
Privim orice criză ca pe o provocare, iar noi trebuie să găsim soluții ca să ne menținem echilibrul. Antreprenorii care se adaptează rapid sunt cei care reușesc să aibă succes indiferent de vremuri.
Cu ce vă ocupați înainte de a deveni antreprenoare? Cum ați ajuns la businessul de azi?
Înainte de a deveni antreprenoare, pentru o perioadă relativ scurtă, am fost agent de vânzări. Apoi, am decis împreună cu familia să deschidem propria companie și, timp de câțiva ani, am vândut o mare varietate de produse, de la pufuleți și cosmetice, până la piese auto.
Pentru noi, anul 2000 a fost un an de cotitură, momentul în care am început să vindem doar propriile branduri. Inițial, nu am avut angajați, am fost doar eu și frații mei, lucrând într-o garsonieră la etajul trei. Acum suntem o echipă cu peste 54 de angajați.
Piața de modă pe care activați este extrem de efervescentă. Care sunt atuurile Laura Baldini față de companiile concurente?
Este o mare bucurie să fim recunoscuți ca „brandul numărul 1” de ciorapi de damă din România. Am construit acest lucru în peste 30 de ani de muncă, fiind mereu atenți la calitatea produselor noastre și la nivelul de preț. Am inovat în permanență, dezvoltând produse exclusive: articole impregnate cu tratamente cosmetice, dresuri din microfibră specială – care ne permite să acordăm o garanție de doi ani, ciorapi modelatori – care, deși comprimă foarte tare, sunt extrem de comozi și rezistenți, lucru pe care nu îl spun eu, ci toate clientele noastre, fidele brandului de mai mulți ani.
Anul acesta, vă atingeți toate obiectivele de business stabilite?
Da, le vom atinge, deși mixul de vânzări nu va arăta așa cum ni-l imaginasem la începutul anului. Vom închide cu o cifră de afaceri de peste 8 milioane de euro.
Pentru orice femeie care spune Laura Baldini, primul gând este despre dresurile fabricate în Italia, dar ați lansat și o gamă de cosmetice naturale. De ce ați decis să investiți în acest domeniu?
Brandul Laura Baldini a fost și va rămâne un brand de dresuri de calitate, însă dorim să ne extindem și pe alte categorii de produse. Au fost două motive principale: primul are legătură de trendul internațional, care acordă tot mai mult spațiu cosmeticelor naturale/organice/vegane, iar al doilea motiv a fost legat de sezonalitatea ciorapilor, care nu sunt purtați tot timpul. Astfel, am putut să uniformizăm vânzările pe parcursul anului. Avem deja semnale foarte bune din partea celor care au folosit cosmeticele Laura Baldini, iar acest lucru ne face să credem că loialitatea de care se bucură ciorapii de damă se va transfera natural și asupra produselor cosmetice.
Ce planuri de business aveți în 2024?
Ne propunem, desigur, o creștere a cifrei de afaceri și mărirea ponderii cosmeticelor în vânzările totale. De asemenea, ne dorim creșterea vânzărilor în magazinul nostru online laurabaldini.ro, precum și să ne exportăm produsele în mai multe țări din Europa. Pentru 2024 nu ne propunem să lansăm alte branduri, eforturile noastre vor fi direcționate către creșterea și stabilizarea brandurilor lansate anul acesta.
Cum împărțiți timpul între viața personală și cea antreprenorială?
Pot spune că este o provocare continuă. Da, businessul este solicitant, mai ales când îți place foarte mult ceea ce faci, așa cum este cazul meu. Lucrez, în medie, 10-12 ore pe zi, însă doar cinci zile pe săptămână. Sâmbăta este oaza mea de liniște. Întotdeauna am acordat importanță și vieții de familie, îmi place foarte mult să petrec timp de calitate alături de soț și de copii.
Dând timpul înapoi, ați fi dezvoltat același tip de afacere?
Da, chiar dacă sunt și momente în care mă gândesc la faptul că este un consum mental și emoțional mult prea mare. Însă am fost mereu încurajată de încrederea clientelor în brandul Laura Baldini și știu că sunt acolo unde trebuie să fiu. Consider că mă aflu printre norocoșii cărora li se aplică următoarea definiție a fericirii: „Să faci ceea ce-ți dorești să faci, continuând să fii ceea ce îți dorești să fii”. E greu, dar e și frumos!
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz