Companii

Lăptăria cu Caimac: patru ani de existență cu practici sustenabile

Reading Time: 6 minute

Lăptăria cu Caimac, unul dintre cele mai cunoscute branduri autohtone de lactate, a aniversat în această vară patru ani de la intrarea pe piață. 

Agroserv Măriuța, compania care deține brandul Lăptăria cu Caimac, a debutat în mai 2021 pe piața AeRO a Bursei de Valori București, iar listarea a venit în urma unui plasament privat de 19,4 milioane de lei de la investitorii din piața de capital. 

Compania se mândrește cu practici sustenabile și responsabile într-un business 100% românesc. Astfel, cu ajutorul acestor fonduri, compania lucrează la dezvoltarea unei stații de spălare sticle și borcane, prin care să recicleze și să reutilizeze ambalajele, încât să poată deveni o companie companie carbon neutral până în 2030. 

Am discutat cu Adrian Cocan, cofondator și Director de investiții al Lăptăriei cu Caimac, despre ce au însemnat acești primi ani de existență, cum i-a impactat listarea la AeRO și cum plănuiesc să își atingă obiectivul de neutralitate din punct de vedere al amprentei de carbon până în 2030.  

Cum a luat naștere povestea Lăptăriei cu Caimac? 

Primele discuții despre Lăptăria cu Caimac au început încă de prin 2014 când, într-un moment de criză pe piața laptelui, materia primă era la un preț foarte jos. Am decis atunci că e momentul să facem ceva, să încercăm să dăm valoare unui lapte foarte bun pe care noi îl produceam deja la ferma familiei noastre.

De atunci și până în 2018, când s-a lansat oficial Lăptăria cu Caimac, a fost doar muncă de background, proiect, finanțare, construcție fabrică, utilaje etc. 

Înainte să lansăm brandul ne-am pregătit cu un research de piață, pentru a afla exact care sunt părerile consumatorilor despre ce ne doream să facem și ne-am dat seama, prin prisma acestei cercetări, că toți consumatorii cred foarte mult în tiparele prestabilite de industrie. 

Ne-am gândit, bineînțeles, și cine vrem noi să fim în această industrie, iar răspunsul a fost unul simplu – noi voiam să fim pur și simplu lăptari. 

Ce au însemnat pentru voi cei patru ani de Lăptărie? 

Acești patru ani au însemnat pentru noi peste 20 de produse lansate pe piață, unele dintre ele unice în peisajul românesc de lactate. 

Suntem bucuroși că la patru ani de la lansare, suntem prezenți în toate orașele mari și medii ale țării, în aproximativ 2,800 de magazine. Așadar, ne putem numi un jucător național pe piața lactatelor. Plănuim, însă, ca pe viitor să începem să exportăm produsele Lăptăria cu Caimac.

În următorii ani ne dorim să continuăm lansarea de noi produse, să mărim gama disponibilă la raft din toate rețelele și magazinele și să continuăm să aducem comunității noastre produse noi și delicioase. 

Ce înseamnă sustenabilitate” pentru Lăptăria cu Caimac și cum se regăsește această componentă în cadrul businessului? 

Sustenabilitatea este un pilon valoros pentru noi și ne dorim tare mult să dezvoltăm lucruri concrete în această direcție. 

Stația de spălare este unul dintre proiectele la care lucrăm, dar care va fi implementat cu întârziere față de estimările noastre inițiale. Așteptăm ultimul aviz necesar autorizației de construire și, de asemnea, contextul războiului și al crizei energetice au dus la o reconfigurare a proiectului. 

Planul cu care am pornit la drum pleca de la alte premise ale costurilor și mai ales ale disponibilității energiei – gaz și curent electric, iar propunerea noastră inițială nu mai este acum la fel de fezabilă. 

Cu ce se diferențiază grija pentru animale și atenția pentru produse pe care le găsim la Lăptăria cu Caimac?

Controlăm și garantăm pentru absolut tot ce ține de lactatele noastre, începând cu cerealele și fânul cultivate pe 3500 de ha, cu care asigurăm 90% din hrana vacilor.

În prezent, avem aproximativ 2.500 de animale, din care 1.000 de vaci de muls. Vacile noastre sunt de rasă pură, cu pedigree (Holstein Friesian), și le creștem în stabulație liberă. Adică le creștem la fermă libere, nelegate, în adăposturi semideschise. 

Ne bazăm pe principii moderne de îngrijire a animalelor axate pe prevenție și pe o echipă excelentă de medici veterinari și un tehnician veterinar care au grijă ca laptele de la vacă să fie, mereu, lapte de la vacă sănătoasă. Vacile noastre au inclusiv un specialist nutriționist care se asigură că au un aport echilibrat de glucide, proteine și lipide, adaptat atât anotimpului, cât și vârstei fiecăruia dintre ele.

Care este experiența voastră ca producător local care concurează cu brandurile importate? Ce spun clienții? 

Noi credem că există loc pe piață pentru toată lumea. Cu atât mai mult cu cât modelul nostru de business este unic, produsele sunt specialități premium și ocupă o nișă destul de îngustă. Clienții sunt foarte atașați de brand și de calitatea produselor noastre și nu avem puncte importante de contact cu concurenții noștri. 

Peisajul concurențial este un pic surprinzător, câteodată descoperim în piață produse care doresc să concureze cu ale noastre și care sunt cel mai adesea lansate de companii foarte mari și care dispun de bugete serioase. 

Dar revenind la fundamentele pentru care consumatorii preferă produsele noastre, astfel de încercări nu au avut nici un fel de efect asupra vânzărilor sau poziționării noastre.

Noi nu suntem doar un producător local, avem o situație aparte pentru că avem ferma proprie. Avem un lapte proaspăt, foarte curat, de o calitate excepțională. Controlăm sănătatea animalelor, calitatea hranei, curățenia mulsului.

Răcim laptele la câteva secunde de la ieșirea din uger, iar laptele ajunge în fabrică la câteva minute de la finalizarea mulsorii. Sunt lucruri aproape imposibil de copiat de oricare jucător mare, iar aceste lucruri alcătuiesc baza produselor noastre excepționale.

Odată cu aniversarea a patru ani de existență, a apărut și o gamă de unturi. De ce ați luat această decizie și care este procesul prin care au reieșit cele trei tipuri de unt?

Am lansat unturile cu o mică întârziere, care a venit pe fondul crizei globale de componente și a scumpirii tuturor materialelor necesare finalizării liniei de producție. Am lucrat intens în teste de laborator, astfel încât, la finalizarea liniei, să putem crea prototipul. 

Produsele sunt dezvoltate la noi în fabrică, de către colegii noștri care au lucrat și au învățat în același timp. Ținta noastră a fost un unt de cea mai bună calitate, cu gust dulceag și note finale de nucă, la nivelul produselor artizanale de top din țările cu tradiție, dar respectând în același timp și caracteristicile laptelui nostru. 

Pentru variantele de unt cu adaosuri – leurdă și sare afumată, am făcut multe brainstorming-uri și am testat mai bine de 50 de opțiuni/rețete înainte de a ajunge la cele finale.

Ca și în cazul celorlalte produse din portofoliul nostru, ne-am dorit ca unturile să vină cu ceva în plus față de ce exista deja pe piață. 

Așadar, pentru untul nostru sărat folosim o sare afumată cu fum de fag, care a fost premiată internațional pentru gustul său deosebit. Pentru untul cu leurdă, ne-am orientat către ceva fresh și aromat și de aceea folosim leurdă din munții Apuseni, procesată local de oameni pricepuți.

Ce a însemnat pentru Lăptăria cu Caimac listarea la AeRO a BVB?  

Listarea la bursă a însemnat pentru noi o maturizare a business-ului, care a venit bineînțeles și cu multe responsabilități. Pe lângă beneficiile de imagine în rândul partenerilor și a clienți noi, există și o mare presiune din partea acționarilor, pentru că investitorii vor rezultate bune tot timpul.

Cum plănuiți să atingeți obiectivul de a deveni o companie neutră din punct de vedere al dioxidului de carbon până în 2030? 

Ținta noastră este să reducem amprenta de carbon în următorii șase ani. Avem un plan foarte clar: eficientizarea fabricii, fermei de vaci și a celei de câmp (consum energetic, consum materii și materiale, managementul pierderilor, eficiența utilizării pieselor de schimb etc). 

Pregătim realizarea a două proiecte majore: o stație de spălare a sticlelor și o stație de biogaz. Vor avea un impact major în reducerea amprentei de carbon, dar și în asigurarea energiei și ambalajelor, în asigurarea lanțului de aprovizionare, în creșterea eficienței și profitabilității companiei.

Ultimul pas va fi realizarea unui offset. Există un prag posibil al eficientizării, dincolo de acesta va fi aproape imposibilă reducerea amprentei. În acest scenariu cel mai probabil va fi nevoie de un offset realizat prin plantarea de perdele forestiere. Acestea pot ajuta la păstrarea umidității în sol și pot împiedica eroziunea, îmbunătățind astfel productivitatea terenului. Acesta reprezintă cel mai bun scenariu pentru noi.

Care sunt planurile de viitor ale companiei?   

În ultimii ani am ajuns la concluzia că planurile nu mai sunt un instrument eficient de business și că flexibilitatea și adaptarea sunt cele mai importante. Pentru 2022 ne dorim să vedem consumul într-un mod mai previzibil.

Pentru anul acesta, vrem să mai lansăm produse noi, în toamnă, și să ne continuăm proiectele investiționale. Însă, așa cum spuneam, suntem pregătiți și să lăsăm planurile deoparte și să profităm de oportunități de moment, sau să ne adaptăm iar la un nou context, oricare va fi acesta.

Anca Muraru

Recent Posts

Provocările finanțării proiectelor culturale din România

Un nou proiect cultural al Asociației Urbandada a completat scena culturală românească în această toamnă - spectacolul „ORFANI”, în regia…

57 de minute ago

Ateliere de colaj organizate alături de Haute Culture, în completarea Collage Festival

Revista Haute Culture le dă pasionaților de colaje ocazia de a transforma numerele sale de colecție în noi opere de…

o oră ago

Ziua Națională a României pe scena La Fenice Stele ale Operei Româneşti la Veneţia

Opera Națională București prezintă joi, 28 noiembrie, ora 19:30, un concert de gală intitulat Ziua Națională a României pe scena…

3 ore ago

Johann Strauss Ensemble în concert la Teatrul Național București: „Viena Magic” – un regal muzical de 20 de ani pe scenele din România

Cu o tradiție de 20 de ani pe scenele din România, concertul „Viena Magic”, cel mai reprezentativ eveniment muzical al…

3 ore ago

International Workplace Group deschide un centru ultramodern Regus în Iași pentru soluțiile de muncă hibridă

Un nou spațiu ultramodern de lucru flexibil va fi deschis în centrul Iașiului de către International Workplace Group (IWG), cel…

3 ore ago

One United Properties a obținut un profit brut de 352,1 milioane de lei în primele nouă luni din 2024

One United Properties (BVB: ONE), principalul dezvoltator imobiliar de proiecte sustenabile rezidențiale, de birouri și mixte de ultimă generație din…

4 ore ago