Stiri

Proiectul „Culture & Cultures. Connecting the Dots” lansează turul audio al satului Biertan de Ziua Patrimoniului Mondial UNESCO în România

Reading Time: 3 minute

Asociația Designers, Thinkers, Makers continuă și în 2024 programul său complex, pe termen lung, dedicat revitalizării culturale, realizând alături de Administrația Fondului Cultural Național și de Primăria Comunei Biertan proiectul „Culture & Cultures. Connecting the dots”, axat pe sublinierea valorii culturale a satelor Biertan și Chirpăr.

Proiectul își propune să pună în lumină bogata moștenire culturală a regiunii, concentrându-se pe promovarea siturilor UNESCO și a valorilor locale, adesea necunoscute publicului larg. Unul dintre obiectivele principale este creșterea nivelului de conștientizare a turiștilor și localnicilor asupra importanței patrimoniului UNESCO, prin intermediul unor tururi audio în Biertan și Chirpăr.

Aceste tururi oferă informații digitale accesibile prin coduri QR, care includ texte, imagini și ghiduri audio menite să scoată în evidență valoarea arhitecturii tradiționale și a culturii locale.

Inaugurarea turului audio din Biertan va avea loc pe 16 noiembrie, de Ziua Patrimoniului Mondial UNESCO în România. Un concert la orga Bisericii Fortificate susținut de Liv Müller va marca deschiderea oficială a turului cultural. Mai multe detalii despre eveniment sunt disponibile aici: https://www.facebook.com/events/1084950186152982

“Alături de multele steaguri ale breslelor care-şi spun tăcute poveştile în interioare de biserici fortificate, arborăm steagul turului nostru audio, menit să îmbogățească străzile satului cu un strat cultural, care să apropie localnicii şi turiștii, fizic și emoțional, să le îmbunătățească lectura locului, arhitecturii, să adâncească înțelegerea despre importanța moștenirii materiale și imateriale, să îi facă să aprecieze și să se bucure, să rămână și să revină.

Noima programului Culture&Cultures este de a pune în lucrare cât mai multe mijloace spre construcția unui climat bun. Bun pentru cultură, dar în definitiv pentru calitatea vieții. O lume vie pentru lumea de azi.” (Alexandra Mihailciuc, Coordonator de proiecte al Asociației Designers Thinkers Makers).

Turul audio este conceput ca o căutare de comori, susținut fiind de o hartă ilustrată digital în format A2, care împletește descrieri detaliate cu întrebări și provocări menite să stârnească interesul și curiozitatea, inclusiv o prezentare a celor șapte biserici fortificate dintre colinele Transilvaniei, care fac parte din Patrimoniul Material UNESCO.

O descriere a turului audio va fi disponibilă pe website-ul organizației ​​începând din 16 noiembrie, însă informațiile despre fiecare obiectiv nu vor fi accesibile despre parcurgând traseul la fața locului, în acest fel fiind încurajat turismul local.

Informațiile vor fi disponibile în limbile română și engleză și pot fi accesate prin scanarea unor coduri QR plasate strategic în localitate, în apropierea obiectivelor cuprinse în tur. Depășind cu mult nivelul superficial de înțelegere prilejuit de vizitarea neghidată, turul audio dezvăluie povești captivante legate de detalii ajungând de la ușa medievală a sacristiei, cu o încuietoare elaborată din fier forjat, premiată internațional acum mai bine de un veac și până la prima farmacie rurală din Transilvania, fără a uita turnurile, bastioanele și casele tradiționale săsești din sat.

Proiectul „Culture & Cultures. Connecting the dots” a inclus, de asemenea, o serie de inițiative educative, printre care o școală de vară de arhitectură dedicată studenților, axată pe diverse activități de educație pentru patrimoniu, inclusiv sesiuni practice despre tehnici tradiționale de tencuială și zidărie din piatră.

În plus, au fost organizate ateliere pentru copiii din comunități, iar pentru elevi, familii și turiști au fost create fișe de explorare a monumentelor istorice și o hartă ilustrată a bisericilor fortificate UNESCO din regiune.

„Culture & Cultures” este un program conceput pentru a crea un climat benefic nu doar pentru cultură, ci și pentru calitatea vieții. Activitățile derulate sunt susținute prin manualul „Peisaj cultural UNESCO. Transilvania,” care servește atât ca material educațional, cât și ca ghid pentru localnici în gestionarea patrimoniului. În colaborare cu artiști, ilustratori și scriitori, programul „Culture&Cultures” își propune să construiască o lume culturală vie și accesibilă pentru generațiile prezente.

Culture & cultures. Connecting the dots este un proiect realizat de Asociaţia Designers Thinkers Makers, cofinanțat de AFCN și Primăria Comunei Biertan, realizat în parteneriat cu Ambulanța pentru Monumente – Transilvania Sud, Scoala de la Piscu, Nod Makerspace, Primăria Comunei Chirpăr & Şcoala Gimnazială Chirpăr.

Romanita Oprea

Recent Posts

Studiu Offerista: 72% din români sunt îngrijorați de creșterea prețurilor și vor aloca un buget mai mic per achiziție de sărbători

Sărbătorile sunt prilej de întâlniri cu cei dragi, dar și una dintre cele mai intense perioade de cumpărături de pe…

50 de minute ago

Vodafone și Oxygen câștigă distincțiile Comunicatorul anului în gaming și Agenția anului la Gaming Video Awards 2024

Gaming Video Awards, competiția care premiază cel mai bun conținut video de gaming pe care streamerii și brandurile îl creează…

o oră ago

București, gazda unei noi ediții a evenimentului „Inspiring Women in Business”

La French Tech București anunță organizarea celei de-a treia ediții a evenimentului „Inspiring Women in Business”, care va avea loc…

o oră ago

HOTT – un nou partener creativ de business pe segmentul influencer marketing

Lansarea diviziei de influenceri HOTT – House of Talents & Trends readuce în prim-plan statutul influencerului în campaniile de comunicare.…

2 ore ago

Grupul PPC pregătește investiții de 10,1 miliarde de euro pentru următorii 3 ani

Grupul PPC prezintă noile obiective, actualizate și majorate, din Planul Strategic pentru perioada 2025-2027, cu scopul de a deveni o…

6 ore ago

Maria Gheorghiu, fondatoare OvidiuRO: „România se transformă în țara pe care ne-o dorim cu toții”

Asociația OvidiuRO a lansat de curând, împreună cu Kaufland România, inițiativa națională „Prinde gustul lecturii”, o campanie dedicată cultivării obiceiului…

8 ore ago