La vie en rose între nori
Reading Time: 4 minuteFranța este un bastion al gastronomiei mondiale, un model de rafinament și gust excepțional. La Paris nu puteam să nu vizităm unul dintre cei mai importanți ambasadori ai francității, Air France. Acesta susține simbolurile Hexagonului creând adevărate opere culinare, pe care le oferă la bordul aeronavelor.
Întoarcerea de la Paris, după săptămâna petrecută aici pentru a realiza primul număr din acest an, #BizFranța, a reprezentat și testarea clasei business a Air France. Am avut ocazia să experimentez ce înseamnă meniul, oferta de vinuri și amabilitatea personalului. Altfel spus, am putut să observ de ce Air France ține atât de mult la acest diferențiator.
Meniul a fost pe măsura așteptărilor, creat de Chef-ul de două stele Michelin Jean Sulpice: cod file în sos mandarin satay cu garnitură de spanac și alune. Meniul mai cuprindea un alt fel principal, pulpă de pui asezonată cu turmeric și cușcuș de struguri, morcovi și sos de muștar. Evident, și desert – minitarte din zona Tropez sau prăjitură cu ciocolată topită și afine.
Lista de vinuri propusă de Paolo Basso, cel mai bun somelier din lume în 2013, include un vin alb, un Chablis Champs Royaux din 2014, și un vin roșu, un Medoc Chateau Rollan de By din 2011. Personalul de la bord a fost tot timpul la dispoziția noastră, încercând să ne facem să ne simțim bine pe parcursul celor aproximativ trei ore de zbor.
Cu această ocazie, am înțeles din nou de ce este atât important pentru liniile aeriene să se distingă. Ținând cont că mai toate liniile oferă, în funcție de clasa de zbor, scaune care se transformă în pat sau scaune mai confortabile, ultimele filme disponibile, ecrane LCD HD pentru divertisment, doar oferta gastronomică și genul acesta de servicii conduc la o poziționare și o diferențiere, având în vedere că meniul este strâns legat de țara de origine a respectivei linii aeriene. Air France și-a propus să surprindă oaspeții care aleg zborurile sale cu cele mai bune servicii, dar și meniuri ce surprind esența bucătăriei franceze.
După cum spune Ghislaine Van Branteghem, Catering Product Manager Long-Haul Flights în cadrul Air France, gastronomia este parte a ADN-ului companiei și un mod de diferențiere. „Datorită moștenirii culinare care ne leagă de Franța, oferim servicii care să completeze această promisiune prin preparatele furnizate la bord. Trebuie să ne îndeplinim angajamentele legate de excelența franceză prin ofertele create de chefi francezi faimoși, felurile de mâncare emblematice, diversitatea vinurilor franceze, brânzeturile, branduri renumite (Ladurée, Fauchon, Lenôtre) sau veselă creată de designeri renumiți.”
Specific franțuzesc
Pentru clasa first – la Première – și pentru cea business, Air France lucrează cu bucătari francezi celebri în toată lumea, care au stele Michelin sau sunt câștigători ai prestigioaselor concursuri gastronomice Bocuse d’Or sau Meilleurs ouvriers de France (n.r. – cei mai buni bucătari francezi). Printre cei care semnează meniurile se numără Joël Robuchon, Guy Martin, Michel Roth, Regis Marcon, Anne-Sophie Pic, François Adamski, Yves Camdeborde sau Jean Sulpice. De obicei, un bucătar chef semnează toate preparatele dintr-un sezon (trei luni), minimum două feluri de mâncare. Pentru că operatorul aerian își dorește să ofere același nivel de excelență, indiferent de locul din care pleacă aeronava, nu doar din Paris, există colaborări cu bucătari celebri, care să ofere un meniu rafinat, precum Daniel Boulud pentru zborurile cu plecare din SUA sau Babette de Rozières pentru cursele din insulele Caraibe.„Zece chefi celebri, precum Joël Robuchon, Guy Martin, Michel Roth, Régis Marcon, Anne-Sophie Pic, François Adamski, Yves Camdeborde sau Jean Sulpice pregătesc meniul oferit la bordul aeronavelor Air France.“ – Ghislaine Van Branteghem, Catering Product Manager Long-Haul Flights în cadrul Air France
Pentru clasele Premium Economy și Economy au fost dezvoltate o listă de preparate „a la carte“ (opțiuni plătite ca alternative la masa primită în mod gratuit și inclusă în prețul biletului) care poate fi comandată cu 24 de ore înainte de zbor.
Marea provocare pentru Air France este păstrarea aceluiași gust și aceleiași calități ca în restaurantele unde respectivii bucătari creează preparatele. „Acesta este rezultatul unei munci de echipă între Chef și echipa de catering a companiei, Servair. Meniul este realizat păstrându-se în minte toate constrângerile legate de transportul preparatelor la peste 10.000 de kilometri sau presurizarea cabinei. Se lucrează un an pentru crearea preparatului și pentru ca, la bord, gustul sã fie același cu cel creat de chef“, a continuat Ghislaine Van Branteghem.
Lista de vinuri și de șampanii oferite a fost relansată în 2015 de către Paolo Basso, un somelier renumit, dar și de Bettante et Desseauve, autorii „Le grande guide des vins de France“ (n.r. – Marele ghid al vinurilor din Franța).
Planurile Air France nu se opresc aici. „Avem un proiect intitulat Best and Beyond pentru clasa Business, unde ne dorim să îmbunătățim modul în care servim preparatele: un serviciu flexibil, mai puține trollere, oferirea farfuriilor direct de cãtre însoțitorii de bord, astfel încât totul să semene cu servirea dintr‑un restaurant de lux. Din mai 2016, echipele noastre au implementat aceste schimbări pe zborurile către și dinspre New York, Singapore și Tokio“, a afirmat oficialul companiei aeriene. În plus, pentru că există încă mulți clienți conservatori, precum cei din zona asiatică, pentru aceștia meniurile oferă aceleași preparate ce în țările de origine. Totodată, pentru clasa Premium Economy este în curs de îmbunătățire experiența pe care o au oaspeții, care se va încheia în 2018.
Jean Sulpice, maestru bucătar cu două stele Michelin, care asigură meniul Air France în clasa Business începând cu luna ianuarie 2017 și până în martie 2017.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz