Kubis #8ani
Reading Time: 8 minuteCum digitalul nu mai poate fi tratat separat, ci trebuie integrat in toate eforturile de marketing ale companiilor, agentiile inteligente trec printr-o transformare care sa raspunda acestei noi realitati. Kubis face asta de ani buni si culege deja roadele pionieratului in domeniu.
Acum 8 ani, Vlad Popovici avea un program foarte interesant: dimineata statea cu muncitorii care renovau primul sediul al companiei, iar spre seara participa la prezentari si pitch-uri. Erau primele luni din existenta agentiei digitale Kubis Interactive, pornita de Vlad alaturi de alti trei colegi dupa mai multi ani de lucru in agentii digitale mari, dar fara experienta in ce inseamna sa construiesti un business de la zero. „Nu exista un manual al tanarului manager, trebuie sa faci multe lucruri ca sa ai sansa sa si gresesti, si apoi sa inveti din aceste greseli ca sa faci din ce in ce mai bine”, isi aminteste azi Managing Directorul de la Kubis Interactive. Au fost momentele in care cei patru fondatori au inteles ca trebuie sa se implice total in acest proiect si au luat inca de la inceput decizii referitoare la oameni, conturi si business bazate in primul rand pe instinct.
Iar cel mai important lucru pe care li-l dicta instinctul nu era nici pe departe legat de zona financiara sau de clienti, ci de formarea unei echipe de oameni la fel ca ei: pasionati de digital, oameni cu care sa-ti faca placere sa iesi dupa program la bere. Pasul urmator avea sa fie construirea unui mediu profesionist, dar si relaxant, si a unei culturi organizationale. „Noi pe atunci ii spuneam atmosfera faina, fara sa stim si denumirea din cartile de management. Voiam un sentiment ca vii in fiecare zi la job ca la o a doua casa, unde te asteapta familia si cei dragi”, spune Vlad Popovici. Si mai era ceva la care fondatorii tineau neaparat: oamenii alesi pe spranceana trebuia sa creada in ideea de Kubis si sa dea randament maxim, ca si cum ar fi businessul lor.
Businessul Kubis a inceput deci cu entuziasm, intr-un sediu de pe Strada Batistei colt cu Calderon renovat special pentru a reprezenta noua agentie, care si-a propus inca de atunci un tel foarte ambitios: pozitionarea ca partener si consultant al clientilor, nu doar o agentie de executie. Primele contracte au fost cu agentii de PR sau advertising clasic care nu aveau divizie si expertiza de digital, pentru ca era mai usor sa castige proiecte de la ei decat ar fi fost sa mearga direct la clienti. Dar nu s-au cantonat deloc in aceasta zona. „Lucrurile s-au legat repede, si doar in doi ani am inceput sa avem clientii nostri, si chiar unii dintre cei mai mari”, precizeaza Vlad Popovici.
Mereu in schimbare
Desi Kubis s-a lansat in plina criza economica, a avut avantajul de a lucra intr-un domeniu care in 2008 exploda cu adevarat: industria digitala. In perioada care a urmat, agentia a cules din plin roadele expertizei in domeniul digital, dar fondatorii au privit mereu cu atentie la directia spre care se indrepta piata si au actionat in consecinta. „Pentru Kubis, toata aceasta perioada a insemnat un proces de pivotare de la o agentie de digital per se la una care poate oferi servicii integrate clientilor, pentru care sunt parteneri”, arata managing directorul agentiei Kubis. Evolutia pozitiva se vede si in plan financiar. Anul trecut, cifra de afaceri a Kubis a crescut cu 15%, pana la 2,3 milioane de euro, pozitionand-o in topul agentiilor de digital din Romania
Deja agentiile concentrate exclusiv pe digital sunt tot mai rare pe piata locala, pentru ca granitele dintre discipline s-au estompat puternic si totul este integrat. De aceea, tendinta este de integrare, eficientizare de costuri, coordonarea campaniei dintr-un singur punct de contact, oferirea de servicii complete de comunicare si asumarea rezultatelor intregii campanii.
Schimbarea se vede si la clienti. Daca acum cativa ani brandurile lucrau cu agentii specializate in digital, PR, BTL, ATL si asa mai departe, eficientizarea bugetelor de marketing, dorinta clientilor pentru a avea un singur punct de contact, o coordonare mai buna a intregii campanii dintr-un singur loc si, mai ales, asumarea rezultatelor de catre o singura agentie fac ca granitele intre discipline sa se stearga. Cei de la Kubis nu spun ca specializarea nu ajuta, mai ales ca nu exista o agentie care sa le faca bine chiar pe toate, dar subliniaza ca o trasare clara a rolurilor intre agentii este esentiala pentru o campanie reusita.
Iar pentru Kubis campaniile reusite s-au adunat de-a lungul acestor opt ani si multe au fost recunoscute prin premii inclusiv la nivel international. Agentia a luat un premiu la prima editie a FIBRA, dar are in vitrina trofee Effie, Internetics si multe altele pe plan local. „Nu suntem o agentie care alearga doar dupa premii, dar credem cu tarie ca ele sunt o confirmare ca toate campaniile pe care le producem aduc rezultate si fac performanta”, spune Vlad Popovici. Iar premiile sunt pentru oamenii din Kubis prilej de mandrie si satisfactie ca munca si ideile le sunt rasplatite, in timp ce pentru clienti reprezinta o confirmare a faptului ca lucreaza cu o agentie care ofera insight-uri valoroase si rezultate de business.
Clientii isi doresc astazi sa lucreze cu o agentie care are suficiente resurse, knowledge si experienta pe acea zona de business pe care clientul activeaza. Cei care deja sunt la un nivel de expertiza de digital ridicat si isi doresc performanta cer de la agentiile cu care lucreaza sa le analizeze cat mai critic deciziile, pentru a realiza campanii bazate pe date concrete, pe insight-uri valoroase si declinari doar in mediile relevante. In plus, brandurile cauta echipe stabile si profesioniste si asumarea responsabilitatii obtinerii rezultatelor de catre agentie. „Avem de-a face cu clienti sofisticati care apreciaza intr-adevar o relatie de parteneriat cu agentia. Kubis se incadreaza perfect in acest tipar”, spune Vlad Popovici.
Tocmai de aceea evolutia rapida a pietei s-a reflectat si in abordarea acesteia de catre Kubis. Agentia a trecut in toti acesti ani prin multe schimbari si optimizari, multe dintre ele date de faptul ca a crescut de la an la an. Daca la inceput erau o o mana de oameni, numarul a inceput sa creasca la 20, apoi 50 si acum a ajuns la 70. In fiecare dintre aceste etape au aparut probleme care trebuie rezolvate: solutii de comunicare eficienta, proceduri interne si asa mai departe. Dar in tot acest tumult al transformarilor, a existat o constanta care a tinut Kubis pe un drum clar de crestere: pozitionarea de agentie-partener pe termen lung pentru clienti, care s-a tradus prin retentia clientilor cu ajutorul rezultatelor exceptionale pentru o perioada lunga de timp. Astfel, Kubis are clienti cu care lucreaza de 5-6 ani, lucru extrem de rar pe piata din Romania. Agentia isi propune sa adauge maximum 1-2 clienti mari pe an, pentru a le putea oferi servicii la cel mai inalt nivel. Pe lista de clienti ai Kubis se numara Vodafone, Ursus Breweries, Unilever, Albalact, Toyota, Milupa, Garanti Bank si Mega Image, client castigat chiar in acest an.
Cand vine vorba despre tendinte pentru 2016 in domeniul in care activeaza Kubis, deja apar lucruri concrete pe bazele puse anul trecut. Marea vedeta pare sa fie zona de video content, unde dezvoltarea platformelor de continut este din ce in ce mai interesanta si brandurile care investesc in aceasta zona vor avea de castigat pe termen mediu si lung. Apoi, abordarea „mobile first” va determina tot mai mult agentiile sa regandeasca permanent campaniile tinand cont ca mobilul este primul si ultimul device pe care il folosim zi de zi si utilizatorii se asteapta ca totul sa se intample pe ecranul acestui mic dispozitiv. Iar in maximum un an tehnologia de realitate virtuala va deveni mainstream la nivel de dispozitive cumparate pe piata, dar si de solutii software si gaming disponibile, iar brandurile vor intra si in aceasta zona, pentru a oferi experiente complete consumatorilor.
Oamenii extinderii
Adunand permanent experienta si expertiza in noi domenii, Kubis si-a extins continuu gama de servicii oferite. „Facem cu succes trecerea de la o agentie de digital la una care ofera servicii integrate, through the line. Stim sa facem si creatie, si strategie, si productie audio-video la standard de multinationala. Devenim din ce in ce mai mult agentie full service, dar ne pastram digitalul ca nucleu de baza, nu vrem sa concuram cu agentiile traditionale consacrate”, arata Vlad Popovici. Toate eforturile sunt concentrate in aceasta directie de dezvoltare, iar oamenii adusi in agentie sunt cu experienta ATL, BTL si digital si stiu cum sa integreze totul. Prin urmare, agentia e tot mai des chemata la pitch-uri full service. Potrivit fondatorilor Kubis, inima agentiei va fi intotdeauna digitalul, dar acum aceasta poate oferi brandurilor o viziune integrata.
Desi face parte din Centrade, un grup puternic cu agentii specializate care ofera toata paleta de servicii integrate, Kubis Interactive lucreaza in regim independent, cu propria directie de dezvoltare, isi alege singura clientii care cred ca i se potrivesc cel mai bine. „Aceasta strategie a dat rezultate. Kubis este acum un brand respectat in industrie, si asta nu datorita apartenentei la un grup, ci datorita campaniilor si oamenilor care fac posibil acest success”, subliniaza Vlad Popovici.
Iar atentia acordata oamenilor care lucreaza la Kubis este pe masura, desi in acest moment lupta pentru profesionistii in digital se da la baioneta intre startup-urile de tehnologie, firmele de software si agentiile specializate. In ciuda acestei concurente, Kubis nu face compromisuri cand e vorba de ales oameni si angajeaza doar oamenii care, pe langa potrivirea cu rolul in companie, au lucruri in comun si cu cei din colectiv. „E important sa gasim o armonie si stabilitate in grup, sunt cei mai importanti factori cand vine vorba de a tine pe termen lung o echipa de oameni alaturi”, crede Vlad Popovici. In ciuda situatiei de pe piata de resurse umane, Kubis atrage candidati buni, atat prin anunturi clasice de recrutare, cat mai ales prin recomandari ale oamenilor din agentie, care stiu bine cum e mediul de aici, ce fel de om s-ar potrivi, si vor sa-si aduca alaturi oameni care sunt buni si se integreaza repede.
Fondatorii agentiei spun, de altfel, ca nimic din tot ce inseamna astazi Kubis nu se putea face fara oamenii din agentie. Iar acestia stau, in medie, 4 ani in agentie, perioada foarte lunga pentru o piata volatila cum este cea de advertising si digital. Asta pe langa cei care sunt in Kubis inca de la inceput si care reprezinta coloana vertebrala a agentiei, cei care asigura tranzitia si cresc generatiile noi. „Incercam sa aducem sange proaspat in fiecare an in agentie, pentru ca e important sa dam cate un refresh din cand in cand”, arata Vlad Popovici. Programul de lucru incurajeaza oamenii sa nu neglijeze viata personala, sa aiba proiecte in afara activitatii de agentie, sa-si urmeze pasiunile si visurile. In acelasi timp, agentia ii trimite la Cannes, la Golden Drum si in alte locuri de unde pot invata.
Avantaje competitive
Schimbarile din piata si transformarea agentiei au adus Kubis intr-o pozitie de invidiat, in care sa-si poata fructifica avantajele in fata concurentei. Iar unul dintre acestea este faptul ca agentia lucreaza aproape totul in-house, avand un departament de creatie solid, programatori experimentati si un studio audio-video care ajuta Kubis sa coordoneze o campanie in intregime dintr-un singur loc, oferind eficienta in ceea ce priveste timpul de implementare si costurile.
„Departamentul Social Media si Performance lucreaza integrat pentru a oferi cele mai bune rezultate. In plus, dezvoltam acum departamentul de strategie, care ne va ajuta sa lucram cu big data si sa argumentam ideile creative cu insight-uri valoroase”, arata Vlad Popovici.
De altfel, in domeniul video Kubis a fost un pionier in industrie, avand inca de acum patru ani viziunea ca dezvoltarea de continut va fi un trend adoptat si de brandurile prezente pe piata din Romania. Avand si clienti care au impartasit aceasta viziune si care au ajutat si sustinut Kubis in acest demers, agentia a dezvoltat un studio in-house de productie audio-video pentru web, cu ajutorul caruia a realizat multe proiecte foarte bine primite de consumatori si industrie. Este vorba de proiecte precum live feed-uri si coverage-uri de la concerte si evenimente, dar si spoturi TV si filmari la 360 de grade sofisticate, toate realizate folosind cele mai noi tehnologii in domeniu.
Daca pe piata din Romania lucrurile merg tot mai bine, de trei ani Kubis lupta de la egal la egal cu alte agentii pe piata internationala, prin intermediul unui birou de vanzari din Houston deschis inca de acum trei ani. Agentia a trimis oameni in SUA ca sa ajute la dezvoltarea rapida si integrarea cu procesele din Romania, in conditiile in care are un departament special care face productia pentru proiectele din SUA. Provocarile nu sunt usoare, de la diferenta de fus orar la diferente de abordare a unui sales pitch, pana la asteptarile clientilor de acolo la nivel de ceea ce se livreaza si in cat timp. „Sunt branduri mari si proiecte interesante, iar piata din SUA poate reprezenta o sursa importanta de venit si rentabilitate crescuta. E o alta lume, dar ceea ce facem in Romania este apreciat peste ocean si incet-incet biroul creste ca volum de business, dar si ca oameni angajati pe plan local”, spune managing directorul de la Kubis.
Nu intotdeauna, insa, planurile de pe hartie se potrivesc la fix cu realitatea din teren. In 2015, Kubis a deschis si un birou in Praga, care a functionat un an, dar a fost inchis. „Nu ne ferim sa mentionam si lucrurile care nu au mers bine. A trebuit sa incercam. Din toata aceasta experienta am invatat foarte multe la nivel de management si lucruri de care trebuie sa tinem cont, care ne vor ajuta pentru o urmatoare posibila extindere in zona”, spune optimist Vlad Popovici.
De altfel, cand vine vorba despre planurile de viitor, cei de la Kubis se gandesc in primul rand la atmosfera din interiorul agentiei, pe care au creat-o cu atentie in acesti opt ani de activitate: un loc cu oameni faini si pasionati de ce fac, un loc unde vii cu placere in fiecare zi nu la serviciu, ci ca la o a doua casa, o agentie in care ai ocazia sa faci proiecte frumoase si inveti sa pretuiesti prietenia adevarata a colegilor.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz