Kaufland își transformă acoperișurile în grădini urbane
Reading Time: 5 minuteKaufland România lansează prima rețea de grădini urbane comunitare, transformându-și acoperișurile, exteriorul parcărilor și al magazinelor în spații verzi cultivate cu legume, fructe, arbuști, plante aromatice și flori, care pot fi folosite de comunitate.
„Grădinescu”, cum este denumit proiectul dezvoltat de Kaufland împreună cu partenerii de la Asociația Institutul de Cercetare în Permacultură din România, este o premieră în România și promovează grija față de natură, spiritul comunitar și susține dezvoltarea agriculturii urbane prin propriul exemplu. De asemenea, „Grădinescu” își propune să îi familiarizeze pe copii și adulți cu grădinăritul și ușurința de a avea o alimentație sănătoasă chiar și în mediul urban, anunță compania, într-un comunicat de presă.
Proiectul „Grădinescu” constă într-o rețea de nouă grădini urbane comunitare, dintre care trei amplasate pe acoperișurile magazinelor Kaufland, patru în parcările sau în spatele magazinelor și două în școli din Capitală.
Primul magazin Kaufland cu acoperișul și exteriorul deja transformate în grădini urbane este cel din bd-ul Bucureștii Noi, iar până la toamnă vor fi dotate și cele din strada Barbu Văcărescu, din cartierele Tudor Vladimirescu, Apărătorii Patriei și din școli.
Prima grădină urbană amenajată din cadrul magazinului din Bd-ul Bucureștii Noi are 2300 mp și este destinată pentru a fi folosită de către comunitate. De aceea, Kaufland România lansează o invitație oamenilor din vecinătatea magazinului să vină să își adopte propria parcelă de grădină pe care să o îngrijească, sub îndrumarea specialiștilor de la Institutul partener, devenind astfel un membru al familiei „Grădinescu”. De asemenea, grădina va deservi și ca spațiu de învățare pentru școlile și grădinițele din zonă.“Prin această inițiativă, Kaufland reinventează conceptul de hipermarket în România și propune din nou un model de responsabilitate. Pe lângă rolul estetic și educativ, grădinile de pe acoperiș și din exteriorul parcărilor aduc și avantaje pentru mediul înconjurător, prin purificarea aerului și reducerea poluării, a zgomotelor și reglarea umidității”, arată reprezentanții Kaufland.
Agricultorii din balcon
Inițiativa vine în contextul în care agricultura urbană sau „grădinăritul pe balcon” este o ocupație din ce în ce mai întâlnită. În acest sens, Kaufland prezintă rezultatele primului studiu privind răspândirea grădinăritului urban în România (studiu realizat de Institutul BICEED, pe un eșantion urban reprezentativ de 1143 persoane din orașe mari, medii și mici din România, prin chestionare aplicate pe teren, față în față). Potrivit sondajului, 7 din 10 români practică agricultura urbană, cultivând la domiciliu legume, verdețuri sau fructe, din dorința de a se bucura de propriile culturi, naturale.
Dintre aceștia, peste jumătate aleg să cultive verdețuri (57% respondenți), în timp ce 39% cultivă fructe, iar 27% cultivă legume, unii combinând mai multe tipuri. Plantele cel mai des cultivate de români în urban sunt căpșunile (25%), lămâile (20%), urmate de roșii, cartofi, pătrunjel, cimbru și rozmarin.
Balconul este locul preferat pentru agricultură urbană de aproape 50% dintre români, în timp ce 14% cultivă în fața blocului, 8% la periferia orașului, iar restul nu găsesc un loc în oraș, orientându-se spre parcele din afara acestuia.
„Proiectul de grădini urbane „Grădinescu” oferă bucureștenilor posibilitatea de a se bucura de spații verzi aparent nefolosite în Capitală. Am identificat în 4 magazine Kaufland din București spații pentru grădini, astfel încât elevii, vecinii și toți cei interesați să aibă un loc unde își pot cultiva o roșie, verdeață, să aibă grijă de flori și plante, sau pur și simplu să poată sta la iarbă verde. Suntem mândri de acest proiect pe care îl lansăm astăzi împreună cu ICPR și vă invităm să ne bucurăm de aceste spații verzi”, declară Katharina Scheidereiter, responsabil CSR Kaufland România.
„Am structurat grădinile după principiile și eticile permaculturii, dar și astfel încât să invite comunitatea locală să interacționeze cu plantele și să o protejeze, să o adopte și să învețe cât mai multe despre protecția mediului din această interacțiune”, declară Ionuț Bădică, coordonator al proiectului și Președinte al Asociației Institutul de Cercetare în Permacultură din România.Grădinile urbane amenajate în cadrul hipermarket-urilor Kaufland sunt comestibile și decorative, pe diferite tematici, în funcție de magazine, cu legume și fructe, plante aromatice, exotice, livezi, solarii, sere, parcele care pot fi adoptate de membri ai comunității vecine, pajiști cu flori, dar și mini-iazuri, ochiuri de apă pentru păsări, hotel de insecte și spații de co-working, evenimente și de relaxare.
De asemenea, de-a lungul anului, grădinile vor găzdui activități de semănare și grădinărit, dar și de relaxare, precum picnicuri sau vizionări de filme la cinematograful în aer liber, dar și cursuri educaționale desfășurate în grădină de specialiștii Institutului partener, pentru copii și adulți.
Grădina urbană din cadrul magazinului Kaufland Bucureștii Noi ocupă o suprafață totală amenajată de 2300 mp, este de tip „plot share”, fiind concepută astfel încât să se autosusțină, după principii de permacultură.
Aceasta cuprinde: o zonă de peisaj comestibil, o zonă de loturi individuale de legume, un solar, o răsadniță și vermicompost, o livadă ce va fi plantată în toamnă, un spațiu multifuncțional pentru evenimente (proiecție de film, loc de joacă, pajiște), un spațiu de lucru amenajat special pentru co-working (prevăzut cu wi-fi, ceai și alte facilități), ochiuri de apă, sistem de irigații, hotel de insecte.
Printre plantele cultivate, anuale sau perene, se numără:
- legume (roșii, castraveți, dovlecei, fasole, varză, vinete, pepeni, țelină)
- plante aromatice/ierburi (coriandru, pătrunjel, mărar, oregano, maghiran, busuioc)
- flori (crăițe, moțul curcanului, cârciumărese, gura-leului, dalii)
- ierburi aromatice și medicinale (isop, cimbru, cimbrișor, tarhon, lavandă, tătăneasă, limba mielului)
- plante cu fructe comestibile (căpșuni, măcriș, mangold)
- plante decorative (graminee perene, regina nopții, trandafiri)
Livezi de arbuști (zmeur, coacăz, alun) și pomi fructiferi (măr, păr, gutui, cais, prun, vișin, cireș).
Rețeaua „Grădinescu”
Grădina din spatele magazinului Bucureștii Noi are o suprafață de 2300 mp și este de tipul „plot-share”, în care membrii comunității sunt invitați să adopte o parcelă de grădină pe care să o îngrijească.
- Grădina de pe acoperișul acestui magazin este de tip hidroponic (metodă ce păstrează cultura pe un substrat prin care circulă permanent apă cu soluții nutritive)
- Grădina din parcarea magazinului Barbu Văcărescu va fi dată în folosință la finalul lunii iulie și va avea o suprafață de 1200 mp și va cuprinde peisaj comestibil, de tip food forest, cu numeroase tipuri de legume, fructe și copaci, dar și hotel de insecte, iaz și alei.
- Grădină recreativă la locul de muncă – destinată angajaților Kaufland, pe terasa sediului Barbu Văcărescu – formată din terase cu paturi de legume, plante cățărătoare, alee senzorială, pomișori și arbuști, mobilier de grădină, o mini-seră, hotel pentru insecte, ochiuri de apă etc.
- Grădina din parcarea magazinului Kaufland din Apărătorii Patriei va fi amenajată în colaborare cu persoanele cazate în clădirile din imediata vecinătate și va conține foișor, paturi pentru legume, ochiuri de apă, sistem de irigații, hotel de insecte etc.
- Grădina de pe acoperișul magazinului Kaufland Tudor Vladimirescu – va cuprinde plante aromatice (mentă, busuioc, rozmarin, salvie etc), roșii de talie mică, dovlecei baby, iar primăvara și toamna salată și spanac.
- Grădina din parcarea acestui magazin va cuprinde un dom geodezic (seră), zonă de plante exotice, plante aromatice, răsadniță, legume și altele.
- Școala 143
- Școala 136 – vor fi amenajate grădini și spații pentru grădinărit în școli.
Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.250 de magazine în șapte țări și o rețea de 115 magazine în România.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz