Jurnal românesc din Lumea Nouă
Reading Time: 5 minute”This is not Berlin, this is Lisbon. Bom Dia, inovação!”Salutul cu care te primea Lisabona și Portugalia întreagă la “noul Cannes al tehnologiei, inovației și digitalului”, cum l-a numit Vanity Fair.
Text de Cristiana Belodan
Într-o destinație cel puțin la fel de exotică, dar cu prețuri mult mai rezonabile, WebSummit a devenit cel mai important eveniment de tehnologie și inovație digitală, “Europe’s largest and most important technology marketplace”, cum îl definesc organizatorii și participanții.
Pentru un om de agenție din România, experiența e fulminantă: 53.056 de participanți din toată lumea, peste 7.000 de CEOs de la companii mari la cele în curs de dezvoltare, din toate tipurile de industrii, veniți la fel ca mine să învețe și să se convingă cum THE NEW software & hardware îți pot transforma business-ul.
Evenimentul are loc în fiecare an în cel mai mare spațiu destinat festivalurilor, târgurilor de profil, fiind cel mai spațios business center din țară. FIL, cum îi zic localnicii, Feira Internacional de Lisboa atividades, este un complex enorm, cu arhitectură modernă, cu accente futuriste și avangardiste, centrul celor mai importante congrese din Portugalia și, mai nou, din Europa.
FIL e compus din trei pavilioane imense, în care WebSummit a organizat participanții în funcție de etapa de dezvoltare a afacerii cu care se prezentau.Pavilionul 3 era primul în care pătrundeai, după ce-ți lăsai foarte civilizat haina la garderoba imensă a festivalului. Eu, ca mândră româncă, mi-am pliat frumos jacheta și am înghesuit-o în geantă, gândindu-mă anticipativ-prevăzătoare la cozile ce se vor forma la sfârșitul primei zile a Summit-ului, la plecare.
Ceilalți 50.055 de participanți păreau foarte încrezători în voluntarii portughezi, care erau mai mult decât super amabili și drăguți, ajutau la buna desfășurare a evenimentului și erau tot timpul cu zâmbetul pe buze, indiferent de cât era de aglomerat și contracronometru.
În toate cele trei pavilioane, majoritatea spațiului era dedicat ALPHA business-urilor: early-stage start-ups din toată lumea, care își expuneau proiectele, la standuri cât un birou de funcționar public, fiecare cu reprezentanți la fața locului și cu materiale de prezentare a proiectului. Spre marea mea bucurie, am găsit și 7 start-up-uri românești, idei tare faine despre care poate am să povestesc în episodul următor.
Toate afacerile ALPHA erau în căutare de finanțare și de parteneriate. Vedeam o mulțime curioasă de aparent „gură-cască” grăbită de la stand la stand, din idee în proiect, mulți dintre ei fiind reprezentanți ai Fondurilor de Investiții.
În centrul fiecărui pavilion erau standurile afacerilor BETA, mult mai generoase în ceea ce privește spațiile de expunere și atractivitate, de la Siemens, Xerox, Canon și EY (majoritatea parteneri ai evenimentului și prezenți în diverse zone de prezentare și conferințe experimentale) până la BitDefender și Kaspersky Lab, ambele companii software care produc soluții de securitate, una în România, alta în Rusia.
Ce mi s-a părut într-adevăr extraordinar pentru mediul de business, pe care summit-ul încearcă să-l creeze și să-l crească de la an la an, e că peste 65% din participanți sunt din zona de senior management, din 15.000 de companii din toată lumea, executivi din cele mai hip leading technology companii precum Facebook, Amazon, Google și Cisco. Și îi vedeai nu doar pe scena principală, ci și amestecându-se printre oameni, intrând în vorbă cu expozanții, cerând detalii despre start-up-uri sau schimbând datele de contact printr-o simplă scanare a tag-ului de înregistrare de la gât.
După ce îți pierdeai, la propriu, capul printre mii de oameni care se perindau prin spațiul imens împânzit de zone de demonstrație și de scene în care speakeri din cele mai diverse industrii își expuneau teza, ajungeai la principala atracție, grandioasa MEO Arena, cea mai mare sală de evenimente, concerte și conferințe din Lisabona, cu o capacitate de 20.000 de oameni.
Pe această scenă au vorbit cei mai diverși și mai celebri speakeri ai festivalului, de la Ronaldinho, în calitate de Investitor la Zoome (Brasil), la Luis Figo, Co-Founder la Dream Football (Portugal). Ei au împărțit scena în deschiderea primei zile de festival și au înregistrat și primul record de audiență în MEO Arena: full house. Am fost foarte surprinsă să constat că fotbaliștii lor cunosc limbajul de specialitate al e-commerce business și conduc start-up-uri sau parteneriate lansate chiar de ei. Și mai mult, m-a surprins faptul că vorbesc engleză atât de fluent și corect :).
Festivalul a fost extrem de mediatizat, toate televiziunile portugheze transmiteau live, Lisabona era împânzită de bannere, OOH-uri și branding stradal cu mesaje despre summit.
Portughezii erau extrem de mândri, încântați și amabili cu participanții. O masă enormă de oameni, cu tag-uri albastre la gât, se revărsa în fiecare seară din zona de business a Lisabonei spre inimă, pulsând de viață orașul, Bairo Alto și Alfama, cele mai vechi cartiere din Lisboa Antiga.
Ce m-a inspirat?
Filozofia de viață a portughezilor și orașul de care m-am reîndrăgostit:
”Trăiește, tot ce ai este viața și clipa asta. Dacă tot suntem săraci, de ce să ne facem viața mai tristă și mai săracă decât e?”
Deschiderea lor către start-ups, inovație, tehnologie și tot ce presupune new foundations rising.
Joseph Gordon-Levitt, actor și fondator, împreună cu fratele său la HitRECord, pentru cel mai motivațional speech de digital strategy pe care l-am auzit în ultimii 10 ani.
Un festival fantastic, viu, vibrant, de la care pleci cu capul pocnind de idei și amintiri în cele mai frumoase culori.
Și să nu uit, cel mai bun CaipiBlack (Black Caipirinha) pe care l-am descoperit cu ocazia festivalului. Ajută mult la înțelegerea terminologiei de specialitate.
Anul ăsta am fost singură, anul viitor mi-am propus să strâng echipa mare.
Să ne dăm seen cu bine @cristiana.belodan@gmp.ro; #lisbontechlove
Cristiana Belodan este Client Service Director la GMP Advertising.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz