Companii Interviuri

Julien Munch, Carrefour: Retail internațional cu specific local

21 feb. 2023 5 min

Julien Munch, Carrefour: Retail internațional cu specific local

Reading Time: 5 minute

Cu o strategie bazată pe inovație, implicare locală la toate nivelurile și o abordare omnichannel, Carrefour creează deja viitorul retailului pentru a fi mereu acolo unde este și clientul, spune Julien Munch, CEO al Carrefour România.

Care este locul României în cadrul strategiei europene a grupului Carrefour?

România ocupă un loc proeminent în strategia noastră de Grup în Europa și ca țară-cheie în regiune, iar acest lucru este vizibil în rapoartele noastre: de exemplu, pe tot anul 2022, România are a doua cea mai mare creștere din Europa (+9% LFL). Atribuim acest lucru faptului că am pus un accent deosebit pe satisfacția clienților. Carrefour România și-a crescut vânzările cu 17,8% în Q4 2022, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut – creșterea este de tip like for like (comparabilă), fără a lua în considerare expansiunea.

Creșterea a accelerat puternic pe parcursul trimestrului (după +8,8% LFL în Q3), în special datorită performanței bune a hipermarketurilor, într-un context normalizat pentru cele situate în centre comerciale, unde accesul a fost limitat în Q4 2021. Și ne remarcăm prin programele unice dezvoltate recent aici, cum ar fi Act for Good, Plata cu PET, Deschidem Vinul Românesc – ele sunt un exemplu de creativitate românească și suntem foarte mândri de ceea ce au realizat colegii noștri în doar câțiva ani.

Prin ce se deosebește România de alte piețe de retail în care Carrefour este prezent în Europa?

Prioritizarea amprentei locale face parte din strategia grupului la nivel mondial, dar punctez specificul românesc, cum ar fi apetitul pentru antreprenoriat, interesul tot mai mare pentru agricultură, producătorii locali care câștigă tot mai multă încredere și importanță, pe măsură ce dificultățile apărute în lanțul de aprovizionare arată o cerere crescută pentru produse de calitate cultivate local. Am fost primul retailer din România care a instituit modelul de cooperativă pentru a crește colaborarea cu producătorii locali și susținem și businessuri locale precum Cărturești sau 5 to go.

Românii sunt foarte curioși, interesați de promoții, sunt dornici să încerce produse noi, iar noi ne adaptăm strategia la cererea lor. De aceea, derulăm promoții precum TOP 100 produse HIT, o selecție săptămânală de 100 de produse la cel mai mic preț de pe piață.

Flexibilitatea este foarte apreciată de clienții noștri români și, ca retailer centrat pe client, ascultăm ce spun ei și studiem cum arată listele lor de cumpărături. Și, nu în ultimul rând, am crescut și am evoluat odată cu economia locală. Am deschis primul nostru magazin aici în 2001, iar acum ne aflăm în top 3 angajatori din România.

Ce inovații a adus recent Carrefour în România și cum au fost primite de clienții locali?

Inovația este un subiect în tendințe, dar pentru Carrefour, inovația se află în centrul strategiei noastre. Iar digitalul, unde inovația este accelerată, nu este doar un canal, ci reprezintă baza creșterii noastre și a modelului nostru de creare a valorii.

Prin Innovation Labs, programul de accelerare a start-upurilor tehnologice din România, Carrefour susține antreprenoriatul tehnologic. În urmă cu câțiva ani, startup-ul Fullscreen Digital, mentorat de reprezentanții Carrefour România, a dezvoltat o soluție care a fost ulterior folosită de companie în construcția aplicației Carrefour.

Pentru că subiectul AI este foarte discutat la nivel public, vreau să vă prezint o altă inițiativă R&D a Carrefour România, în parteneriat cu Rinf, care vizează optimizarea proceselor de scanare în magazinele Carrefour. Marcel, primul robot de retail din România, se deplasează între rafturile magazinului și scanează automat produsele pentru a verifica dacă prețurile de pe etichete sunt corecte sau dacă rafturile sunt pline și anticipează dacă magazinul va trebui să se aprovizioneze cu un anumit produs până la sfârșitul zilei sau al săptămânii. Cu siguranță nu ne va înlocui colegii. Este doar un exemplu de optimizare a automatizării sarcinilor pentru colegii noștri, astfel încât, datorită tehnologiei digitale, clienții noștri să beneficieze de o experiență mai simplă și mai bogată în cadrul ecosistemului unic al Carrefour.

Bringo a fost un succes în România. De ce ați decis să exportați modelul pe alte piețe? Aveți și alte exemple de inițiative locale care au potențial internațional?

Avem un parteneriat strategic cu Bringo și ne bucurăm că a devenit o poveste românească de succes, extinzându-se într-un model de business internațional. În prezent Bringo livrează din peste 170 de magazine Carrefour România. Mai mult, am lansat în 2022 serviciul de livrare B2B prin Bringo de la Carrefour și Supeco, discounterul nostru. Vom continua planurile noastre de consolidare a parteneriatului și de extindere a prezenței Carrefour pe platformă, cu accent pe serviciul de livrare rapidă, în doar 30 de minute.

În ceea ce privește alte inițiative locale cu potențial internațional, menționez platforma Act for Good (AFG), un program unic pe piața de retail din România, aflat la aniversarea a doi ani de existență. Acum sunt 1,5 milioane de utilizatori activi ai aplicației AFG, iar la finalul lui 2022 aveam cu 69% mai mulți utilizatori decât în anul precedent. Avem planuri de extindere pentru acest hub digital reprezentativ pentru profilul nostru omnichannel, care conectează cumpărăturile, responsabilitatea socială, sprijinul comunității și experiențele personale într-un singur loc.

Plata cu PET, un program în cadrul căruia clienții au primit fructe și legume proaspete în schimbul ambalajelor PET, este un bun exemplu al modului în care comunitățile urbane sunt inspirate de retaileri să adopte obiceiuri sustenabile. În România, aceste inițiative de reciclare au fost deja implementate și de alte companii.

Deschidem Vinul Românesc este un alt program cu o puternică identitate locală, care promovează la nivel internațional vinul românesc, inspirându-i, în același timp, pe români să descopere bogățiile propriului terroir, și poate fi adaptat în alte țări pentru a promova cultura națională a vinului.

Care vor fi principalele domenii de interes în 2023 pentru businessul dumneavoastră în România și la nivel de grup?

În România ne menținem focusul pe formatul de discount și proximitate și ne continuăm expansiunea atât în magazinele fizice, cât și în online, cu platforma proprie, carrefour.ro, Bringo și Glovo. Am atins pragul de peste 400 de magazine în 2022 și am lansat un proces de remodelare a magazinelor la nivel național. Vrem să fim acolo unde este clientul – aceasta este esența abordării noastre omnichannel.

Oamenii sunt prioritatea noastră principală, așa că vom continua să ne consolidăm programele interne, cum ar fi Școala de Lideri, un proiect strategic, parte a parteneriatului nostru cu Academia de Studii Economice din București (ASE) care valorifică talentele pentru a accesa poziții manageriale în cadrul companiei, și Digital Retail Academy, unde creștem competențele digitale ale colegilor noștri prin traininguri lunare dedicate.

Ne vom consolida și dezvolta rețeaua de parteneri, în special producătorii locali. Și, bineînțeles, vom continua să oferim în continuare tot ce este mai bun pentru clienții noștri, ceea ce reprezintă, de asemenea, un angajament cheie al strategiei Grupului. Prin urmare, vom continua să dezvoltăm marca proprie, care oferă un raport calitate-preț excelent, pentru a proteja puterea de cumpărare a clienților noștri.

Modelul Digital Retail Company, înființat în noiembrie 2021, reprezintă matricea unui nou capitol în transformarea grupului, astfel că vom continua să investim în tehnologie, date și infrastructură pentru magazine și angajați, pentru a ne transforma operațiunile de retail, atât în România, cât și la nivel internațional.

Ce tendințe vedeți în retail în următorii ani?

Sunt multe de spus despre digitalizare, așa că rezum în două cuvinte: transformare operațională. Cu toții ne confruntăm cu provocări globale comune, deci va exista mai multă colaborare în industrie.

Retailul va fi orientat către un viitor mai verde, ce va include compensarea amprentei de carbon, asumată de tot mai multe companii, opțiuni alimentare mai sănătoase și reducerea risipei alimentare. Am fost pionieri în aceste direcții, deoarece scopul nostru este tranziția alimentară pentru toți, și ne bucurăm să vedem că principiile tranziției alimentare câștigă teren. Local is beautiful, iar industria de retail începe să adopte această mantră.

Concluzionez cu implicarea în comunitate – există studii care arată că se așteaptă ca businessurile să acționeze ca elemente de coeziune în țesutul social, dând dovadă de competență și etică – o viziune care coincide pe deplin cu a noastră.

#BizFranta este un proiect marca Biz, unic în lume. Partenerii ediției sunt Groupama, Orange și Air France.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 370 (16 februarie – 15 martie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: