Amber: Jocurile succesului
Reading Time: 4 minuteDezvoltatorul român de jocuri video Amber estimează o creștere a businessului cu peste 30% și vizează încă 100 de noi angajări până la sfârșitul acestui an în studiourile sale din țară și de peste hotare, precum și o nouă fuziune. În fruntea acestor eforturi se află Cătălin Butnariu, Head of Corporate Development în cadrul Amber.
Se spune că industria de gaming este de obicei rezistentă la crize precum aceasta pe care o traversăm. Se susține și acum această afirmație?
În general, și la nivel mondial, publisherii mari au avut cel mai mult de câștigat. Jocurile care au înregistrat vânzări foarte mari în perioada aceasta sunt în general jocurile mai cunoscute publicului. Mai afectate au fost studiourile de dezvoltare mai mici, care nu au mai avut acces la evenimentele de profil unde de regulă intrau în contact cu potențiali parteneri și investitori. Piața de gaming va crește considerabil și în acest an, la aproape 160 miliarde de dolari, după estimările analiștilor. În primăvară, au fost doborâte o serie de recorduri de vânzări în zona de mobile, de exemplu, raportându-se 1,2 miliarde de download-uri de jocuri mobile. Utilizatorii au descărcat cu 30% mai multe jocuri mobile în aprilie față de luna ianuarie. Segmentul de console va continua să crească, de asemenea, odată cu lansarea noilor generații de hardware, în acest an. Pe piața locală, conform unui studiu dedicat evoluției e-commerce-ului din această perioadă, segmentul de console de jocuri, jocuri video și accesorii a crescut de 3 ori în comparație cu o perioadă obișnuită.
Cum a terminat Amber 2019 și ce estimări aveți pentru 2020?
Amber a avut o creștere consistentă a businessului în 2019 și aceasta va continua într-un mod accelerat și în acest an, cu peste 30%. În 2019, cifra de afaceri a crescut cu 80% față de 2018 și s-a ridicat la suma de 57,85 milioane lei (13,65 milioane de dolari), iar marja de profit a companiei a fost de 12%. Creșterea s-a datorat focusului pe servicii de full game development, veniturile pe acest segment fiind mai mari cu 300% față de anul precedent. În prezent, în Amber lucrează peste 500 de specialiști și ne așteptăm să depășim 600 până la finalul anului.
Despre cel de-al doilea trimestru din 2020 se spune că este cel mai dezastruos din ultimii 20 de ani, în timp ce o revenire pe plus a economiei ar putea fi abia în prima parte din 2021. Ce planuri aveți pentru acest scenariu?
Planurile noastre nu se schimbă foarte mult, având în vedere că am reușit să trecem cu bine până acum. Avem și privilegiul de a activa într-un sector mai puțin sensibil la perioade de criză, într-adevăr. Decizia luată de noi acum doi ani de a ne dezvolta într-o rețea de studiouri specializate pe diverse arii de competențe în cât mai multe genuri de jocuri a fost una sustenabilă. În ultimele 12 luni, am integrat în Amber un studio local, Scorpius Games, și am deschis două noi sedii, în Botoșani și în Guadalajara, Mexic. Vom continua această diversificare, care ne asigură accesul pe noi piețe de dezvoltare și specializarea pe diferite genuri de jocuri. În viitor, vom putea vorbi despre noi fuziuni sau noi studiouri, atât local, cât și la nivel internațional.
Care au fost, până în acest moment, lecțiile acestei crize?
Cea mai importantă și interesantă lecție este că putem lucra de acasă. Nu intenționăm să ne transformăm într-o companie “fully remote”, dar probabil că vom continua să implementăm lucrul de acasă într-o anumită măsură și după ce va fi în siguranță să ne întoarcem la birou. De asemenea, criza ne-a validat și strategia, bazată pe diversificare și extindere geografică, și vom continua în această direcție.
Care sunt cele mai importante proiecte pentru Amber in 2020?
Deschiderea studioului din Mexic ne-a permis accesul la o nouă piață de recrutare și prezența geografică mai aproape de unii dintre partenerii noștri, echipa a crescut foarte repede la peste 50 de profesioniști. La fel, fuziunea cu echipa Scorpius a venit ca răspuns al nevoii noastre de a ne dezvolta și a crește și pe partea de dezvoltare pentru PC și console. În prezent, echipa lucrează la finalizarea jocului PositronX, pe care îl vom lansa în toamnă, și a început dezvoltarea unui concept original pentru PC și console. De asemenea, urmează ca în următoarea perioadă să anunțăm o nouă fuziune.
Din punctul de vedere al tendințelor pe piata de gaming, ce se remarcă în ultimul an sau ce se prevede în perioada următoare?
Deși, fără îndoială, jocurile pe mobile vor domina în continuare piața și vor accelera dezvoltarea ei, noua generație de console va reaprinde interesul publicului pentru această platformă. Cloud gaming-ul este o tehnologie care va crește de la an la an, dar succesul său ține de modelul de business ales, de cât sunt dispuși oamenii să plătească pe un abonament lunar, dar mai ales de o experiență în joc fără întreruperi și de numărul de titluri din librărie. Un alt trend care va continua și în următoarea perioadă este stimularea nostalgiei. O parte importantă a gamerilor aleg să joace sau rejoace titluri vechi care le-au marcat tinerețea, așa încât publisherii răspund acestor nevoi, remasterizând aceste titluri cu care ajung la acest public, dar accesează și un segment mai tânăr, curios să le descopere. Nu în ultimul rând, este posibil ca într-un final realitatea virtuală și augmentată să prindă tracțiune și să devină tehnologii mass market.
Angajări în plină criză
Odată cu creșterea businessului în zona de full game development, s-a mărit și aria de competențe pe care Amber le caută în piețele în care este prezentă. Pentru studioul din București, Amber a deschis poziții pentru Console Game Testers, Art Directors, PC / Console Game Producers, PC / Console Programmers sau Game Economy Designers. În studioul din Botoșani, care se dedică proiectelor de quality assurance, activează peste 30 de angajați, Amber dorind ca până la finalul anului să facă mai multe angajări acolo. Studioul din Botoșani este în căutare de Junior Game Testers. Studioul din Guadalajara are peste 50 de profesioniști, care lucrează împreună cu echipele din București la două jocuri mobile de tip casual, având responsabilități în crearea de elemente grafice, dar și pe programare și testare. Noul studio a adus Amber proiecte și clienți din piețe neaccesate până în 2020 și are nevoie de talent în zona de artă 2D, animație 3D și producție.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz