Iulia Sbiera, CFO Pehart Grup: „Viitorul în industria hârtiei va fi marcat de tehnologiile avansate de producție, de digitalizare și Inteligența Artificială”
Reading Time: 5 minutePehart Grup, deținător al celei mai vechi fabrici de hârtie din România, de la Sas-Sebeș, a fost martorul debutului acestei industrii pe plan național. Devenită una dintre cele mai mari companii producătoare de hârtie tissue din Sud-Estul Europei, prezentă cu produsele sale de uz casnic și industrial în 19 țări, Pehart Grup este astăzi și una dintre cele mai moderne. Cu investiții semnificative în ultimii ani în tehnologii performante de producție, compania face eforturi constante pentru scăderea amprentei de carbon și dezvoltare durabilă.
Fabrica unde acum 150 de ani lucrau țărani în opinci implementează azi tehnologii de ultimă generație la nivel mondial.
Iulia Sbiera, CFO al Pehart Grup, dezvăluie în cele ce urmează secretele acestui business longeviv și aruncă o privire spre viitorul industriei hârtiei, pe care îl vede influențat de digitalizare și Inteligența Artificială.
Sunteți Chief Financial Officer (CFO) al unei companii cu o istorie foarte frumoasă, al cărei nume se corelează cu începutul producerii și procesării produselor de hârtie din România. Care este secretul longevității acestui business?
Cu o tradiție de 187 de ani datorită fabricii din Sebeș pe care o deține, istoria Pehart Grup este, într-adevăr, legată de începutul procesării hârtiei de consum în România. Iar unul dintre secretele longevității sale este că privește întotdeauna spre viitor și se racordează celor mai noi trenduri ale industriei. Acest lucru a devenit un motor al performanței și durabilității companiei. La începuturile sale, când era cel mai mare producător de hârtie din zona Transilvaniei, fabrica era renumită pentru utilajele moderne și calitatea hârtiei produse. Același lucru putem să-l spunem și acum, când Pehart Grup este lider pe acest segment la nivel național și își exportă produsele în 19 țări europene.
Un alt secret al longevității business-ului este relația cu consumatorii finali, cu clienții. Este important să le intuiești necesitățile și să vii în întâmpinarea lor cu produse inovatoare, cât mai variate și constant optimizate.
Care credeți că sunt direcțiile care vor influența viitorul industriei hârtiei de consum în următorii cinci ani?
Viitorul în industria hârtiei va fi marcat de tehnologiile avansate de producție, de digitalizare și Inteligența Artificială. În mod cert, preocuparea pentru scăderea impactului industriei asupra mediului va fi din ce în ce mai mare. Vom asista la inovații în ce privește produsele – de la ambalaje inovative, la produse personalizate – și, cu siguranță, vor exista schimbări destul de mari în comportamentul de consum.
Care credeți că sunt schimbările care vor apărea în comportamentul de consum și cum vor influența industria hârtiei?
În primul rând, observăm o conștientizare ecologică tot mai crescută. Procentul clienților care aleg responsabil produse prietenoase cu mediul este într-un trend ascendent evident. Pe de altă parte, există o cerere mai mare pentru produsele de igienă, pe fondul crizelor de sănătate publică. Ca să vă ofer doar câteva exemple, prosoapele de hârtie tind să înlocuiască lavetele, pentru că sunt considerate mai igienice. Pehart Grup și-a îmbogățit portofoliul cu produse noi, precum hârtia igienică umedă. Deocamdată, este un produs de nișă, dar estimăm că numărul consumatorilor pe acest segment va crește în viitorul apropiat datorită acestei preocupări pentru igienă.
Va trebui ca producătorii din domeniu să se adapteze și la schimbările demografice. Mai exact, la o creștere a cererii pentru produse adaptate unei populații îmbătrânite. Migrarea spre zonele urbane va conduce la necesitatea acoperirii solicitărilor cu volum mai ridicat din marile orașe.
Spuneți că viitorul industriei de profil va fi marcat de apariția unor tehnologii tot mai avansate de producție. Cum se adaptează Pehart Grup la aceste tendințe?
Pehart Grup a realizat, de-a lungul timpului, investiții constante în modernizarea și retehnologizarea echipamentelor de producție pentru a scădea consumul de energie electrică și pentru a optimiza calitatea produselor. Doar anul trecut am investit 12 milioane de euro în această direcție, cu rezultate imediate. Am reușit scăderea consumului de energie cu 20% pentru fiecare mașină în parte și cu 10% la nivel de companie. În acest moment, putem spune că în fabricile deținute de Pehart Grup avem funcționale utilaje de producție competitive ca nivel de performanță la nivel global. Iar investițiile în dezvoltarea durabilă cu ajutorul tehnologiilor avansate de producție vor continua.
Ce măsuri ia compania pentru a scădea cât mai mult impactul pe care îl are activitatea sa asupra mediului?
Pehart Grup a făcut eforturi constante de-a lungul anilor ca să limiteze impactul activității sale de producție asupra mediului. Grija pentru protejarea naturii începe de la procesul de selectare a furnizorilor de materie primă. Aceștia trec printr-o selecție riguroasă, prin care verificăm cum implementează politicile de mediu. De asemenea, verificăm și nivelul de responsabilitate față de reglementările legale privind obligațiile fiscale și cele sociale (principiile de guvernanță corporativă).
Utilizăm celuloză din surse controlate, din păduri crescute special pentru exploatarea în industria hârtiei (compania suedeză Södra, un exemplu de bune practici în exploatarea pădurilor, este unul dintre principalii furnizori de celuloză ai Pehart Grup) și respectăm proceduri riguroase de gestionare a deșeurilor, apei uzate și emisiilor în aer. Lucrăm în permanență pentru a crește calitatea produselor, iar obiectivul nostru e să fim un model de sustenabilitate, începând de la aprovizionare și liniile de producție până când marfa noastră ajunge pe rafturile magazinelor.
Cum reflectă produsele din portofoliul Pehart Grup criteriile de sustenabilitate?
Mai ales în contextul crizei climatice pe care o traversăm, sustenabilitatea devine un criteriu esențial pentru toți jucătorii economici, dar mai ales pentru industriile cu amprentă mare de carbon. Pehart Grup inovează în permanență și implementează soluții noi, de la eficientizarea logistică, la introducerea unor ambalaje 100% reciclabile pentru produsele din portofoliul său. Ca să dau un singur exemplu, produsele Pufina – gama „vârf de lance” a Pehart Grup, cea mai populară printre clienți și apreciată în cele șase țări unde este exportată – sunt adevărate „campioane” în ce privește sustenabilitatea.
Pentru hârtia igienică albă folosim tehnologia Aquabond, cu ajutorul căreia lipim straturile doar pe bază de apă, fără adezivi. Produsul final e astfel prietenos cu pielea, dar și cu mediul. Ambalajele sunt 100% reciclabile, iar unele dintre ele – spre exemplu pungile pentru 20 de role de hârtie igienică – sunt gândite astfel încât să le fie prelungită durata de utilizare înainte de reciclare. Pot fi reutilizate ca sac de gunoi după ce se termină hârtia igienică. Designul inspirat din natură are nu numai rolul de a fi atractiv vizual, ci încurajează respectul pentru mediul înconjurător.
Care sunt avantajele alegerii unui produs sustenabil pentru consumatori?
Deși raportul între prețul avantajos și calitatea superioară este principalul criteriu de selecție, se observă o creștere a preocupării clienților pentru produsele sustenabile, prietenoase cu mediul. Oamenii sunt încântați să poată opta pentru un produs despre care știu că are grijă de pielea lor, dar totodată și de planetă. Se bucură de confort optim în utilizare și în același timp sunt sprijiniți în efortul de a avea un comportament responsabil față de mediul înconjurător.
Care sunt principalele direcții de dezvoltare a companiei în viitorul apropiat?
Pe termen scurt și mediu, Pehart Grup va continua direcțiile de business de anul acesta. Mă refer la dezvoltarea durabilă, sustenabilă prin eficientizarea consumului, cu accent pe utilizarea tehnologiilor de producție de ultimă generație. Totodată, suntem interesați de consolidarea poziției pe piața națională și de oportunitățile de intrare pe noi piețe europene.
Suntem conștienți că viitorul industriei hârtiei de consum va fi puternic influențat de dezvoltarea tehnologiei. Va exista o mai mare focalizare pe sustenabilitate și pe inovații în ce privește produsele și ambalajele. Vor exista schimbări semnificative în comportamentul consumatorilor și totodată, în reglementările de mediu. Companiile care vor adopta și vor inova în aceste direcții vor fi cele care vor prospera în următorul deceniu.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz