Israelul trece la Scale-Up Nation
Reading Time: 3 minuteIsraelul și-a câștigat renumele de Startup Nation, nu numai pentru că încurajează inițiativele antreprenoriale, ci pentru că funcționează chiar ca un startup, care inovează, este creativ și flexibil. Țara vrea însă să treacă într-o nouă etapă, iar ce se întâmplă în zona de smart mobility este dovada că Israelul poate deveni Scale-Up Nation.
Este țara cu cei mai multe startup-uri și cele mai multe fonduri de investiții pe cap de locuitor. “În Israel, lansarea startup-urilor este un fel de sport național”, ne spune Ran Natanzon, Head of Innovation & Country Branding în cadrul Ministerului Afacerilor Externe din Israel, înaintea Smart Mobility Summit 2019. Evenimentul este dedicat inovării în zona mobilității și reunește startup-uri și companii din zona smart mobility și combustibili alternativi, companii și autorități din domeniu.
Mobileye, cel mai mare exit din industria de tehnologie din Israel, este doar un exemplu că startup-urile fondate aici au impact la nivel global. Fondată în 1999 de Amnon Shashua și Ziv Aviram, Mobileye este lider în domeniul tehnologiilor pentru mașini și sisteme de evitare a coliziunii pentru automobile (autonomous driving and advanced driver-assistance systems – ADAS) și a fost cumpărată de Intel cu 15,3 miliarde de dolari. “Exit‑ul Mobileye arată că putem trece de la Startup Nation, la Scale-Up Nation”, arată Ran Natanzon, adăugând că mentalitatea este foarte importantă în acest demers. “Inovația este peste tot. Dacă ai o idee, găsești finanțare și îți poți dezvolta startup-ul”, explică reprezentantul Ministerului Afacerilor Externe. Rețeta ține însă de modul cum este construit ecosistemul antreprenorial în Israel, care are în centru încurajarea spiritului antreprenorial și crearea de startup-uri, susținute de mediul academic, armată, guvern, fondurile de venture capital și multinaționalele prezente.
“Suntem o țară cu resurse limitate, iar acest lucru ne-a făcut să fim creativi în găsirea unor soluții, am inovat”, spune Ran Natanzon și povestește despre inovațiile din domeniul agriculturii și prima instalație de picurare inventată în Israel.
Pentru că Israelul este o piață mică, în condițiile în care țara are doar 9 milioane de locuitori, companiile fondate aici sunt forțate să gândească global și să facă strategii pentru piețele externe, iar diversitatea, dată de faptul că oamenii au venit aici din toate colțurile lumii, aduce un plus de creativitate și viziuni diferite.
Spiritul antreprenorial este foarte important și vine din atitudinea de continuă provocare a autorităților – chutzpa, atitudinea hotărâtă în susținerea ideilor și proiectelor. Să lupți pentru ceea ce crezi, să spui ce gândești, chiar dacă asta înseamnă să îți contrazici șeful. Este o atitudine care poate părea câteodată nu tocmai politicoasă, dar aici reușita este mai importantă decât politețea de fațadă. Se adaugă un mod special de a privi eșecul, care este văzut ca o etapă de învățare și acumulare de experiență, și încrederea în reușită.
În Israel toată lumea face armata, iar serviciul militar face ca oamenii să învețe de la o vârstă fragedă să se bazeze pe munca în echipă, să se descurce în orice situație, să știe cum să motiveze colegii și tot aici se învață socializarea și se creează o adevărată rețea de oameni care își susțin reciproc proiectele și startup-urile, explică Ran Natanzon.
Educația este esențială, iar investițiile Israelului în învățământ arată acest lucru – guvernul alocă 4,3% din PIB către zona de cercetare-dezvoltare, cel mai ridicat procent de alocare din lume. Și rezultatele se văd în calitatea educației – Israelul are 9 universități și 59 de colegii în topurile celor mai bune instituții de învățământ din lume și 12 laureați ai premiului Nobel – și în spiritul antreprenorial – este țara cu cel mai mare număr de startup-uri pe cap de locuitor. Așa se face că cei mai mulți dintre fondatorii de startup-uri din Israel sunt oameni care au avut rezultate fie în domeniul militar, fie în mediul academic.
Referitor la multinaționale, toate companiile mari care contează sunt prezente sau au centre de R&D aici (60% din forța de muncă a Israelului lucrează în multinaționale), iar autoritățile au strategii de atragere a companiilor străine în țară, de subvenționare și susținere a startup-urilor.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz