Isarescu catre bancheri: Au fost greseli in sistemul bancar, e cazul sa le recunoasteti!
Reading Time: 2 minute“Au fost greseli in sistemul bancar, e cazul sa le recunoasteti. Nu doar in Romania, au fost peste tot”, spune guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, indemnand bancherii sa discute cu societatea si cu clientii nemultumiti.
Guvernatorul BNR a aratat ca bancile trebuie sa faca permanent educatie financiara, nu in salturi, discontinuu si mai ales nu doar atunci cand le este greu, “pentru ca atunci reactia publicului poate fi adversa”. “Educatia financiara nu se face intrerupt, se face cu voce tare, permanent. Si spun din nou: la intrare in fiecare banca trebuie afisat un bilant. (…) Este o aroganta ingrozitoare sa credeti ca publicul trebuie sa stie acest lucru. Dar de ce sa stie? De ce trebuie sa fie publicul bancher? Nu este niciun motiv sa ne situam pe o asemenea pozitie – publicul trebuie sa cunoasca. (…) Nu aveti niciun drept sa considerati ca publicul trebuie sa stie ca nu dati banii bancii in credite! Ce, dumneavoastra stiti cum functioneaza un tren sau o uzina?”, a afirmat Mugur Isarescu, in cadrul unui seminar de educatie financiara organizat de Asociatia Româna a Bancilor (ARB) si Institutul Bancar Român (IBR).
Guvernatorul BNR a subliniat ca un client trebuie ajutat sa inteleaga cum functioneaza banca si sa stie cel putin doua lucruri – faptul ca banca nu da credite din banii ei, ci din banii deponentilor si ca un credit trebuie dat inapoi. “Publicul trebuie sa stie ca banca da credite din banii nostri, iar creditul nu este o investitie. Banii trebuie dati inapoi. Atunci incercarea bancii de a recupera banii nu mai este privita ca fiind ceva cinic, ci va fi ceva normal”, a spus Isarescu.
Obligatia este fata de banca sau fata de casa? a intrebat guvernatorul BNR, aratand ca cel care ia credit “se baga in jug nu neaparat la credit, ci la casa pe care o ia mobilata, de multe ori la varsta timpurie”.
Guvernatorul bancii centrale a indemnat bancile sa investeasca in educatie financiara, pentru a contracara costurile ignorantei in acest domeniu. “Daca dati bani grei pe produse de genul ‘creditul care se ia imediat’ de ce nu ati da bani grei pentru educatie financiara, pentru ca oricum costa mult mai putin decât aceste confuzii create in societatea româneasca”, a subliniat Isarescu.
Clientii educati sunt cei care asigura stabilitatea sistemului, nu intiativele legislative care “intorc pe dos” toata legislatia bancara din ultimii 25 de ani si principiile Codului Civil, valabile de 2.000 de ani, a aratat Isarescu.
Totodata, guvernatorul BNR a atras atentia bancilor ca au nedreptatit “cel mai important personaj” – omul de la ghiseu, cel care este in contact cu publicul.
Oficialul BNR a atras atentia si asupra faptului ca, in procesul de restructurare, bancile au sacrificat tocmai personalul care intra direct in contact cu publicul, respectiv oamenii de la ghiseu, care au cele mai mici salarii. “Intr-o unitate bancara din orasul meu natal, care avea acum vreo 20 de ani 100 de salariati, acum au ramas doar sase, dintre care doi portari. Omul de la ghiseu este supraincarcat. Cum vreti sa aiba o relatie onorabila cu publicul? (…) Omul acela care este in contact cu publicul trebuie sa fie mai bine platit. La nivelul retelei teritoriale sunt printre cei mai prost platiti angajati. Aveti grija!”, a mai spus Isarescu.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz