Irina Scarlat, Bitpanda: Cum valorificăm potențialul României în zona tech
Reading Time: 3 minuteRomânia are programatori foarte talentați, însă asta nu e suficient pentru a dezvolta un fintech de succes la nivel global, crede Irina Scarlat, Chief Growth Officer în cadrul Bitpanda România. Dar lucrurile se pot schimba în anii care vin.
de Ovidiu Nicolae
Cât de competitivă este industria de fintech din România la nivel de talente, spirit antreprenorial în comparație cu alte piețe europene?
Din păcate nu putem vorbi încă de competitivitate a industriei de fintech locale din România. Un fintech care pornește din Londra sau Berlin are un avantaj competitiv clar față de cele pornite de pe piața locală. În primul rând, este vorba despre accesul la talente.
În România avem programatori foarte talentați, însă asta nu e suficient pentru a dezvolta un fintech de succes la nivel global. Pe piață nu sunt încă suficienți profesioniști care să aibă experiența de a lucra într-un fintech la nivel global sau background financiar în marile instituții financiare globale. Mai mult, este vorba despre oportunitățile de finanțare.
Deși vedem democratizarea accesului la capital, iar startup-urile românești au posibilitatea de a discuta cu fonduri de investiții din Vest, accesul lor nu este la fel de facil precum cel al startup-urilor din alte țări din Europa. Cu toate acestea, industria de fintech locală a evoluat semnificativ în ultimii ani și mă bucur să văd companii locale precum FintechOS care cresc și se dezvoltă. Din păcate însă, în acest moment, ele sunt excepția, și nu regula, dar sper ca în următorii ani situația să se schimbe.
Ce strategie are Bitpanda pentru atragerea de utilizatori pe piața locală?
În 2022, prioritatea noastră în România este noul Talent Hub deschis în București și atragerea de specialiști din domeniul IT, eforturile noastre strategice concentrându-se în această direcție. Până la finalul anului ne propunem să avem în echipa locală peste 70 de programatori. Din punct de vedere comercial, produsul Bitpanda nu a fost încă lansat pe piața din România, lansarea fiind programată pentru a doua parte a anului. În acest moment ne concentrăm pe adaptarea produsului la nevoile pieței locale.
După lansarea produsului în România, ne propunem să recrutăm o echipă locală de marketing care va fi responsabilă cu creșterea pieței locale și care se va concentra, în primă instanță, pe construirea unei comunități în jurul produsului nostru. Altfel, strategia pe care o abordăm este similară cu cea pe care o avem în celelalte piețe – Bitpanda este o platformă care permite oricui să investească într-o gamă largă de active digitale, de la criptomonede și indici de cripto, până la acțiuni, ETFs și metale prețioase, în funcție de bugetul fiecăruia și de apetitul pentru risc. Produsul simplu și sigur este cea mai bună strategie de creștere.
Cum abordează Bitpanda piața investițiilor individuale și care este potențialul pe care îl vede compania în această nișă pe termen mediu și lung?
În mod tradițional, piața investițiilor era inaccesibilă: lipsită de transparență, închisă, percepută ca fiind obscură de majoritatea oamenilor. Bitpanda a pornit la drum tocmai din acest motiv – pentru a oferi acces tuturor celor care își doresc să investească la piețele de capital, simplu, sigur și rapid.
Astăzi, platforma de investiții Bitpanda aduce investițiile la un buton distanță de oricine își dorește să investească, indiferent de capitalul disponibil la început. Această piață va crește semnificativ în anii următori și suntem convinși că pe termen mediu investițiile vor deveni un produs de masă și vor fi făcute la scară largă de populație.
Investițiile implică riscuri, în special cele realizate de persoane fizice. Cum abordați componenta de educație în rândul utilizatorilor?
Într-adevăr, investițiile implică riscuri, iar diferite tipuri de active au asociat un anumit tip de risc. În acest context, educația este extrem de importantă. Din păcate, Europa este mult în urma SUA și Asia, atunci când vine vorba despre educația financiară, cu precădere cea în domeniul investițiilor. România din păcate este la coada clasamentului atunci când vine vorba despre educație financiară, însă sper ca acest lucru să se schimbe în anii următori.
Pentru noi componenta educațională este foarte importantă. De exemplu, unul dintre proiectele noastre este Bitpanda Academy, un program educațional care oferă o introducere în lumea finanțelor personale, precum și un modul pentru începători și unul pentru nivelul intermediar. Lucrăm la dezvoltarea de conținut educațional în permanență. Este foarte important să înțelegem că nu ai nevoie de noroc în nivelul investițiilor și nici să fii curajos. Ai nevoie însă de educație financiară și o strategie investițională care funcționează pentru tine.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 361 (18 martie – 18 aprilie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz