Antreprenori Interviuri

Irina Ricciardi, consultant de imagine: „Au început să rezoneze cu mesajul meu antreprenorii care conștientizează importanța imaginii lor personale pentru business-ul lor”

5 nov. 2024 8 min

Irina Ricciardi, consultant de imagine: „Au început să rezoneze cu mesajul meu antreprenorii care conștientizează importanța imaginii lor personale pentru business-ul lor”

Reading Time: 8 minute

La scurt timp după ce a absolvit cursurile Institutului European de Design din Milano și ale unei academii de profil, Irina Ricciardi și-a creat propriul business de consultanță de imagine. De atunci, oferă consultanță de imagine antreprenorilor din România și celor din Italia pe care îi ajută să își construiască o garderobă potriviră personalității lor.

Irina Ricciardi ne-a vorbit despre cum poate ajuta procesul de consultanță de imagine liderii din mediul de afaceri și despre planurile pe care le are, din care face parte și lansarea unui retreat la Lacul Como, unde locuiește de ceva ani, cu un workshop de stil și o sesiune de shopping la Milano.

Ce te-a determinat să renunți la un viitor în România și să o iei de la început în Italia? Când s-a întâmplat și ce ai făcut în Italia? Care este povestea ta?

Decizia mea de a pleca în Italia a fost influențată de faptul că lucrasem pentru o firmă de consultanță italiană la București, studiasem și vorbeam fluent limba și mergeam des în delegații în Italia. Contactul permanent cu această minunată țară a declanșat dorința de a mă transfera – mai ales că în 2008 când am plecat era încă destul de puternic mirajul țărilor din Vest.

Dar aveam și vârsta la care crezi că poți face orice, oriunde. Așa mi-am justificat rațional plecarea. Însă deciziile raționale sunt de multe ori doar un mod de a valida decizii emoționale.  Emoțional, cred ca am plecat „în căutarea frumuseții”. Motto-ul vieții mele. Și m-am oprit direct la frumusețea zonei Lacului Como, unde m-am stabilit și unde am lucrat o perioadă într-un hotel de lux, care mi-a fost câțiva ani buni „familia mea italiană”.

Însă jobul respectiv nu era pentru mine – eu am tot timpul nevoie să-mi folosesc creativitatea, am nevoie de provocări, de noutate în fiecare zi și de independență. “Aha”-ul vieții mele a fost într-o seară când mă uitam pe oferta de cursuri a unei universități din Milano și, din multitudinea de propuneri, mi-a atras atenția specializarea în Consultanță de Imagine. A fost ca un puzzle în sfârșit completat: făceam lucrul acesta de când mă știam! Mă ocupam de îmbunătățirea imaginii mele și a celor din jur, în mod instinctiv, de o viață. Și acum tocmai aflasem că existau și studii serioase în domeniu.

Cum a apărut ideea unui business în consultanță de imagine? În ce an și cu ce investiție ai început? Cum stăteau lucrurile pe această piață la momentul respectiv în Italia?

În urma specializării de consultant de imagine, un business în domeniu era calea naturală. Iei în calcul că vei fi liber profesionist încă de pe băncile școlii, e cea mai potrivită soluție.

Am pornit imediat după ce am terminat studiile, în 2016, cu o investiție relativ mică. Consultantul de imagine este un brand personal și investiția cea mai mare e cea în el însuși – cursuri, kit-uri pentru analiză cromatică și morfologică, website, marketing.

La momentul respectiv, chiar și în Italia, specializarea mea era puțin cunoscută. Cu avantajul că erau puțini specialiști în domeniu și cu dezavantajul că piața nu era încă educată, echivalentul situației de acum în România.

WhatsApp Image 2024 11 04 at 12.55.03

Cât de mult te-a ajutat în acest business faptul că te aflai deja în Milano? Te-ai fi apucat de acest business în România?

Faptul că eram la Milano a fost elementul fundamental. Este una dintre capitalele modei și imaginii, iar cursurile propuse sunt la un nivel de profesionalism pe măsură.

Nu aș fi putut să aleg această specializare și această activitate în România pentru simplul fapt că la vremea respectivă nici nu exista acest tip de formare. De altfel, în acest domeniu, nici acum nu există pe piața românească cursuri care să poată concura cu cele de la Milano.

Care au fost primii clienți? Te-ai axat de la început pe antreprenori din România?

Primii clienți au fost turiști veniți în zona Lacului Como, cărora le ofeream pachete express (analiză cromatică, morfologică, workshop-uri de stil, shopping la Milano). Dar mă nemulțumea faptul că trebuia să adaptez oferta la prezența lor în zonă, adică la un termen foarte scurt.

Consultanța de imagine, dacă vrei rezultate adevărate, presupune o relație mai lungă și mai profundă cu clientul. Așa că m-am întors către Milano și apoi București pentru a putea oferi o experiență completă persoanelor care apelau la mine, sub forma unor pachete de la A la Z.

Supra-specializarea pe antreprenori a fost un proces natural. Sunt absolventă de ASE: am introdus strategia, eficiența și claritatea într-un domeniu creativ. În colaborarea cu mine, nu este doar despre estetic, ci abordez imaginea clientului meu ca pe o strategie de comunicare – hainele vorbesc, iar eu îi învăț limba hainelor strategice, care să le fie propulsor în business și să vorbească inimă la inimă cu clientul lor. 

În acest context, au început să rezoneze cu mesajul meu în principal antreprenorii care conștientizează importanța imaginii lor personale pentru business-ul lor. Așa că, în timp, cunoscând din ce în ce mai bine nevoile acestui segment de piață și gândind ca ei, am ajuns chiar să concep un program realizat special pentru antreprenori.

Ce presupune consultanța de imagine, ce oferi mai exact și ce te diferențiază?

Un Image Consultant (USA), Personal Stylist (UK), Consulente d’Immagine (ITA) este un profesionist care a studiat și prestează servicii de îmbunătățire a imaginii personale a clientului său. Întregul proces începe cu o evaluare a potențialului estetic al clientului, cu ajutorul unor instrumente specifice, cum ar fi analiza cromatică și morfologică, și ajunge la sfaturi și soluții personalizate, astfel încât rezultatul să fie versiunea estetică optimă a persoanei în cauză.

Dar consultanța de imagine, așa cum este predată în școlile internaționale, este o specializare strict estetică.

Cu timpul, eu mi-am dat seama că nu vreau să-i dau clientului meu doar un verdict rece despre cum trebuie să se îmbrace. Da, vreau să arate bine, dar și să se simtă bine și să înțeleagă procesul prin care trece. Iar acest lucru înseamnă că trebuie să-i înțeleg foarte bine preferințele, nevoile, trăsăturile de personalitate și să știu să și răspund mereu la întrebarea “de ce”.

M-a ajutat mult curiozitatea mea și pasiunea pentru neuroștiință și psihologie. În ele mi-am găsit răspunsurile care pe mine mă ajută să livrez un program îmbunătățit, iar pe clientul meu să înțeleagă niște mecanisme interioare și să se autocunoască.

Astfel, deși mă ocup de imagine, încep relația cu fiecare clientă cu un test de personalitate, pe care știu să îl traduc în cheie stilistică, cu obiectivul de a contura un stil autentic, “inside-out”. 

WhatsApp Image 2024 11 05 at 11.09.54

Lucrez cu testele OCEAN (Big Five) și cu PCM (Process Communication Model), pe care le interpretez în cheie stilistică. De exemplu, teoria PCM vorbește despre 6 tipuri de personalitate (gânditorul, perseverentul, empaticul, promotorul, imaginativul, rebelul). Ele se regăsesc toate într-o anumită masură în personalitatea fiecărui individ, dar numai unul este cel dominant, cel care ne caracterizează cel mai mult. Imaginile de mai sus sunt un exercițiu de stil pe PCM – cum s-ar îmbraca cu același costum fiecare dintre cele 6 tipuri de personalitate.

Programul meu semnătură se numește „Brains. Beauty. Business”: adăugăm îmbunătățirii aspectului (Beauty) explicații și strategii bazate pe neuroștiință (Brains) ceea ce în final îi aduce și Business (pentru că o imagine coerentă și strategică vinde).

Aceasta abordare, prin introducerea unor elemente din neuroștiință/neurobranding, psihologie și personal branding și abordarea imaginii ca etapă esențiala a comunicării non-verbale a clientului meu cu publicul său, este cea ce mă diferențiază pe piață. În plus, mă mai diferențiază și faptul că m-am format și îmi desfășor o parte din activitate și la Milano, ceea ce îmi permite să aduc clienților mei din România toate noutățile direct din capitala modei și a imaginii.

Ce tip de clienți apelează la consultanță de imagine și ce vor să repare sau să obțină? Câți dintre ei sunt din Italia?

Majoritatea sunt femei de afaceri deoarece am ales, ca strategie de marketing, să mă adresez mai mult lor. Principiile fundamentale în consultanța de imagine sunt aceleași și pentru femei, și pentru bărbați.

Cu doamnele sunt mai multe provocări, dar mie tocmai asta îmi place – niciodată nu am ales calea mai ușoara, ci pe cea mai interesanta.

În general, ele simt că garderoba actuală „le-a rămas mică” metaforic – că nu le mai reprezintă și vor să o aducă la nivelul la care sunt azi, profesional și personal. Sau, mai mult – căci da, se poate – ca garderoba lor să fie un propulsor către next level, la care ele aspiră. Și acesta este momentul în care ele observă că au nevoie de un specialist în consultanță de imagine.

Sau pur și simplu sunt “early adopters”: identifică noutatea din programul meu (această îmbinare între estetica, psihologie și personal branding) și vor să fie printre primele care să beneficieze de acesta.

Cât durează întregul procesul de consultanță de imagine, inclusiv cu partea de shopping, și ce bugete alocă românii în construirea garderobei?

Programul „Brains Beauty Business” durează câteva luni deoarece are mai multe beneficii pentru clienți dacă nu este implementat pe repede înainte.  El conține doar câteva întâlniri fizice, dar fiecare capitol (culori, forme, stil etc) se încheie cu un raport scris destul de consistent care are nevoie să fie studiat, asimilat, „probat”.

Sunt cliente cu care lucrez de câțiva ani. Chiar dacă programul BBB le ajută să se descurce singure ulterior (îmi place să transmit know how, să le învăț), majoritatea vor să continue oricum colaborarea cu mine, dupa ce îi descoperă beneficiile.

Bugetele variază mult. Consultantul de imagine profesionist are ca regulă deontologică să se adapteze bugetului clientului. În plus, chiar dacă poate încerca să-l ajute să treacă la nivelul următor (mai multa calitate, deci prețuri mai mari), salturile de acest gen sunt graduale, niciodată foarte mari (excepție făcând cazurile în care acest salt este cererea specifică a clientului).

WhatsApp Image 2024 11 04 at 12.55.04 1

Ce diferențe sunt la nivel general privind imaginea și stilul vestimentar între italieni și români?

Există, în general, o diferență între clienta vest-europeană și cea din est.  Europa de Est pare că își dorește să compenseze toți anii gri ai comunismului cu culori cât mai vii și ținute cât mai spectaculoase. Să atragă atenția, să cucerească. Vestul e mai potolit. Sigur ați observat la Milano cât negru sau gri este în ținutele femeilor de acolo și, totuși stilul italian cuceritor și rafinat se observa in orice colț al orașului.

Nu e rău în niciunul dintre aceste cazuri, cu condiția sine qua non a educației estetice. Căci spectaculos fără educație estetică duce spre prost gust, iar discret fără educație estetică – spre banal.

Cât de mult crezi că va crește această piață în România? Care este potențialul pe care îl vezi?

Are potențial să crească, chiar exponențial, din mai multe considerente:

  • în primul rând, țările din est au o evoluție „copie” a celor din vest – în domeniul consultanței de imagine, România se află la nivelul la care se afla Italia acum 10 ani. Și pare să meargă pe același grafic;
  • în al doilea rând, așa cum spuneam, în România este deja un mare interes în legatură cu imaginea personală, dar momentan nu e însoțit și de o educație estetică adecvată. Incet-încet piața se va educa – proces la care și eu încerc să contribui cât mai mult – și tot mai mulți oameni vor înțelege importanța acestui tip de consultanță și beneficiile sale și vor ajunge să o caute;
  • trăim în epoca vitezei și a impactului instant, atenția a devenit cea mai importantă și “curtata” resursă – ceea ce face să crească implicit și importanța impactului vizual;
  • în plus, merge mână în mână cu creșterea pieței brandingului personal – fiecare dintre noi, indiferent dacă e antreprenor sau doar un angajat, este de fapt un brand personal. Tot mai mulți profesioniști încep să înțeleagă acest aspect și să-și dorească să gestioneze imaginea lor în armonie cu mesajul despre sine pe care vor să-l comunice.

Ce planuri ai mai departe pentru afacerea ta? Vei viza să lucrezi cu români și din alte țări?

Lucrez deja cu români din alte țări.  Pe lângă cei din Italia, am și clienți în Spania și Franța. În lumea mea, diaspora e unită.

Natura activității mele îmi permite să am clienți de oriunde, iar ceea ce îi unește este dorința de a beneficia de ajutor specializat pentru îmbunătățirea imaginii lor personale și profesionale.

Principalul meu plan pentru anul următor este să-mi ajut clienții să beneficieze și mai mult de prezența mea atât în România, cât și în Italia – pregătesc un retreat pe Lacul Como (unde locuiesc) cu workshop de stil și shopping la Milano. O să introduc și produse pe website – curs înregistrat și mai multe produse surpriză.

Array

Articole pe aceeași temă: