În ultimii ani, pasiunea pentru sneakers a cunoscut o creștere remarcabilă în întreaga lume, dar și în România, unde a devenit mai mult decât încălțăminte sport, transformându-se într-un fenomen al culturii urbane și, mai ales, o oportunitate pentru investitori.
Dacă nu sunteți un pasionat de sneakers și vă numărați printre cei care își aleg pantofii sport în funcție de cât de comozi sunt, s-ar putea ca licitația Toyz. Contemporary Collectibles, care a avut loc la jumătatea lunii iulie la casa de licitații A10 by Artmark, să nu vă spună mare lucru. Însă pentru pasionații fenomenului sneakers din țară, această premieră pentru România este un eveniment extrem de important și un punct de reper în industria locală de streetwear. Licitația a reunit cele mai valoroase perechi de sneakers din România, create în urma colaborărilor rare dintre branduri celebre de pantofi sport, personalități legendare ori mărci renumite din industria fashion și nu numai.
Cea mai valoroasă pereche de pantofi sport din cadrul licitației a avut un preț de pornire de 10.000 de euro. Vă asigur că nu este o greșeală și că toate zerourile sunt la locul lor. HUF x Nike Dunk Low: #Keith Forever este o pereche de sneakers născută din colaborarea dintre Keith Hufnagel și Nike și este o pereche unică în lume, turnată în rășină și concepută special în memoria lui HUF, păstrând detalii care fac trimitere la celebrul skater. Rezultatul colaborării dintre lumea modei urbane și cea a luxului este perechea de sneakers Louis Vuitton Nike Air Force 1 Low by Virgil Abloh White Royal. Exemplarul realizat din piele premium, purtat de legende ale culturii urbane mondiale, precum LeBron James sau Eminem, a avut un preț de pornire de 5.000 de euro.
Perechi de sneakers cu aspect neconvențional, extrem de atrăgător, care duc cu gândul la tehnologie, au fost creați în urma colaborării dintre Nike și Fear of God prin designerul Jerry Lorenzo. Cea prezentă în cadrul licitației (Nike Air Fear of God 1 String Off-Noir Friends & Family) a fost creată în ediție limitată de doar 100 de exemplare și a avut un preț de pornire de 2.500 de euro.
Jordan 1 Retro High Union Los Angeles Black Toe este unul dintre cele mai purtate modele de celebrul Michael Jordan în cariera sa sportivă din NBA. Modelul, scos la licitație pentru un preț de pornire de 1.500 de euro, este realizat în colaborare cu filiala din Los Angeles a brandului Union și reinterpretează perfect linia clasică.
„Am urmărit evoluțiile și trendurile segmentului de lux cu degetul pe pulsul culturii urbane și am reunit cele mai valoroase perechi de sneakers din România, create în urma colaborărilor rare dintre celebre branduri de pantofi sport, personalități legendare ori mărci renumite din industria fashion. Publicul a fost extrem de receptiv la noua tematică de licitații, explorând varietatea obiectelor, iar ce a atras atenția în mod special au fost perechile de sneakers Nike și Adidas. Licitația a adus în prim-plan nu doar moda, ci și arta și cultura urbană, deschizând drumul unui adevărat fenomen în România”
Alina Panico, Director of Communication and Public Relations al casei de licitații Artmark
Succesul de care s-a bucurat licitația din vara acestui an a determinat casa de licitații să plănuiască organizarea unor licitații tematice și evenimente speciale dedicate pasionaților de sneakers și investitorilor, iar următoarea ediție a Toyz. Contemporary Collectibles”, va avea loc la finalul primăverii viitoare.
Creșterea popularității pantofilor sport nu este un fenomen strict local, ci un trend care se poate observa pe plan global în ultimii ani. Pentru a înțelege de unde a început această adevărată frenezie ar trebui să privim spre SUA. Aici, consumatorii au început să colecționeze și să comercializeze pantofi sport încă din anii 1970. Subcultura „sneakerhead” – însemnând o persoană care colecționează sneakers drept hobby – a devenit importantă în New York în anii ’80.
Ultimul deceniu a fost marcat de o schimbare uriașă a modului în care sunt folosite aceste articole, purtarea unei perechi nemaifiind privită negativ la locul de muncă sau chiar la ocazii mai formale.
„Dominația continuă a tendinței athleisure – caracterizată de îmbrăcăminte sport atractivă din punct de vedere estetic, dar și confortabilă – precum și orientarea tot mai mare spre latura practică au avut un impact semnificativ asupra creșterii vânzărilor de pantofi sport. Aceste tendințe au crescut și mai mult în timpul pandemiei, deoarece lockdown-ul ne-a determinat să acordăm și mai multă importanță confortului, determinând o creștere a vânzărilor de îmbrăcăminte și încălțăminte lejeră. Ca atare, adidașii au trecut de la un produs oarecum de nișă la statutul de obiect de modă râvnit de toată lumea. În prezent, încălțămintea este cea mai vândută categorie de pe piața online de lux, iar pantofii sport au avut o contribuție semnificativă la această creștere”
Radu Puiu, analist financiar în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
De-a lungul timpului, personalizarea și calitatea colecționabilă tot mai mare nu au făcut decât să urce prețul pantofilor sport. Artiști și creatori de modă ca Prada și Gucci au lansat propriile modele sau colaborări în ediție limitată cu mărci de articole sportive. Purtați mult timp mai degrabă pentru funcționalitate decât pentru modă, pantofii sport reprezintă astăzi o întreagă cultură, fiind atât o formă de exprimare personală, cât și un obiect de artă, regăsindu-se în expoziții de muzeu și în casele de licitații, unde o sigură pereche poate ajunge la milioane de dolari. Pe măsură ce sneakerșii au devenit din ce în ce mai râvniți, companiile de încălțăminte s-au orientat spre generarea unui entuziasm și mai mare: colaborează cu celebrități și branduri de lux și lansează volume mici de pantofi în ediție limitată.
Articolele rare au devenit foarte căutate de colecționari, iar piața de revânzare a înflorit. În plus, colaborările brandurilor sportive cu artiști populari au definit piața sneakerșilor timp de un deceniu, ducând la crearea unor adevărate trenduri de modă.
„Nu orice pereche de sneakers este și de colecție. Perechile în ediție limitată sau lansate cu ocazia unui eveniment special sau prin colaborarea dintre branduri de lux, perechile purtate de personalități celebre cu anumite ocazii reprezintă sneakers de colecție. Dar ce este cel mai important pentru colecționari și pasionați – să se concentreze pe ceea ce le place, având în vedere că cei care colecționează în jurul unei pasiuni au mai multe șanse să se educe și să obțină un randament sporit”, spune Alina Panico.
Aceste tipuri de bunuri pot avea o însemnătate emoțională ridicată, fiind corelate cu o anumită amintire sau cu o dorință din trecut. Iar asta poate crește foarte mult valoarea pe care o oferă o anumită persoană sau grup unui model. Din acest punct de vedere, valoarea finală a unei perechi de pantofi sport poate fi mult mai ridicată decât valoarea sa intrinsecă, dată de prețul de vânzare. Asta pentru că este un bun perisabil, care în timp se deteriorează și devine tot mai dificil de găsit în forma sa originală: nepurtat și în ambalajul original.
„Modele care fac parte dintr-o anumită colaborare, care nu mai există în prezent, cu diferiți designeri, precum cea a lui Kanye West sau Virgil Abloh cu Nike, vor avea o însemnătate aparte în timp și vor deveni din ce în ce mai puțin disponibile, fapt care le crește valoarea”, spune Radu Puiu, care adaugă că investiția în sneakers ar trebui să țină cont de câteva aspecte pe care le găsim și în lumea investițiilor; în primul rând, prețul de achiziție al pantofilor sport. „Este important dacă au fost cumpărați la prețul de retail sau au fost cumpărați de pe piața secundară, la un preț de revânzare. În funcție de acest aspect, se poate determina riscul asumat. Urmărirea trendurilor sau a popularității anumitor modele sau culori poate fi un alt aspect de urmărit. În plus, raritatea unui model sau alegerea unor modele speciale, realizate în colaborare cu diferite personalități din lumea sportivă sau din cultura pop, reprezintă o altă caracteristică de avut în vedere. Nike și Adidas lansează în mod obișnuit pantofi în ediție limitată, asociați cu o celebritate, o vedetă hip-hop sau un atlet”, spune Radu Puiu.
Nu este neobișnuit ca pasionații de fenomenul sneakers să facă eforturi foarte mari să pună mâna pe aceste modele rare, stând la cozi interminabile toată noaptea. Prinre exemple se numără Nike Air Yeezy 2 „Red October” și Air Jordan x 1Off-White Chicago. Acești pantofi sport au valoare de vânzare de retail cuprinsă între 190 și 240 de dolari și se revând cu prețuri cuprinse între 5.000 și 20.000 de dolari.
În aprilie 2023, o pereche pe care Michael Jordan a purtat-o în legendarul său ultim sezon din NBA s-a vândut cu 2,2 milioane de dolari, devenind astfel cea mai scumpă pereche de sneakerși care au apărut vreodată la o licitație. Suntem în 2023, iar Nike încă mai vinde același pantof care a fost conceput în urmă cu aproape 40 de ani. Prin urmare, nu tot timpul inovația este cea care creează cerere, ci vizibilitatea și ceea ce reprezintă un anumit model pentru o categorie de persoane.
Sectorul „adidașilor” este în continuă creștere și, potrivit estimărilor, acesta va depăși 95 de milioane de dolari, până în 2025. Având în Vedere acest aspect, raritatea unui model îi va oferi o valoare suplimentară în timp. Piața globală de revânzare a adidașilor a fost evaluată la șase miliarde de dolari în 2019 și se preconizează că va ajunge la 30 de miliarde de dolari până în 2030.
Casa de licitații Sotheby’s a scos la vânzare, pentru suma de 50.000 de dolari, o pereche de pantofi sport cu logo Apple, produși la jumătatea anilor ’90, în ediție limitată, pentru angajații companiei.
Când vă gândiți la Apple, cu siguranță că primul gând care vă trece prin minte este legat de un telefon performant sau de o tabletă, nicidecum de o pereche de pantofi sport. Dar o astfel de pereche de sneakers, extrem de rari, a fost scoasă la licitație la Sotheby’s, unde sunt disponibili la un preț de pornire de 50.000 de dolari. Suma este mai mare decât orice alt produs Apple vândut vreodată.
Accesorizat cu celebrul logo curcubeu pe limbă și pe exterior, pantofii sport albi au fost produși la comandă pentru angajații Apple care au primit un astfel de cadou din partea companiei pe la jumătatea anilor ’90 cu ocazia unei conferințe naționale de vânzări.
Deși producția de sneakers este ceva neobișnuit pentru Apple, în 1986 brandul tech a lansat o linie vestimentară și o serie de accesorii sub umbrela „The Apple Collection”. Printre aceste accesorii se numărau căni, umbrele, genți și brelocuri, dotate cu logo-ul Apple. Acestea erau cunoscute drept „produse cu etichetă albă” – produse fabricate de o companie terță precum Lamy, Honda sau Braun, dar vândute de Apple cu propriul branding.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 376 (16 septembrie – 16 octombrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…
Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…
În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…
JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…
Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…
Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…