Business

Investiții în schimbare

Reading Time: 7 minute

Când piața și consumatorii se schimbă radical, companiile au de ales. Fie încearcă să reziste, fie găsesc căi inovatoare de a-și transforma businessul. Philip Morris a ales a doua cale, investind 6 miliarde de dolari pentru a crea produse inovatoare care să ofere o alternativă la fumat. Iar România se află
în primul val al acestor investiții, sub conducerea lui Branislav Bibic, Managing Director al Philip Morris România. 

Ce au însemnat transformările din ultimii ani pentru Philip Morris?

Într-adevăr, trecem printr-o serie de transformări fără pre­cedent pentru noi și pentru industria noastră. Motivul? Obiectivul pe care ni l-am asumat încă din 2017 de a transforma industria tutunului. Vrem să creăm un viitor fără fum și, în cele din urmă, să înlocuim țigaretele convenționale cu produse fără fum în beneficiul adulților care altfel ar continua să fumeze. Această nouă viziune are multe implicații importante, atât la nivel global (schimbări de strategie, investiții în cercetare și dezvoltare, cooptarea în echipe multidisciplinare a oamenilor de știință, inginerilor ș.a.m.d.), cât și la nivel local – atât intern, cât și extern. Intern, a trebuit să regândim modul în care ne desfășurăm activitățile – am devenit o companie care comercializează dispozitive electronice și asta presupune noi abilități – customer care, infrastructura de brand retail, modul în care ne ascultăm consumatorii, dezvoltarea profesională a colegilor și acumularea de abilități relevante pentru noul context. Iar extern, prioritatea noastră este ca fumătorii adulți să știe de alternative, să înțeleagă știința din spatele produsului și să găsim partenerii care să ducă aceste mesaje mai departe.

Până acum nicio altă companie din industria tutunului nu a trecut printr‑un proces similar – complex, îndelungat, care presupune numeroase resurse și investiții.

Pe plan local, ați lansat promisiunea IQOS. Ce reprezintă ea pentru consumatori?

Promisiunea IQOS a pornit de la dorința noastră de a înțelege mai bine consumatorii adulți și nevoile lor și de a dialoga direct, în timp real, cu ei. O platformă de dialog prin care brandul IQOS pornea discuția cu o serie de promisiuni făcute consumatorilor – de a comunica transparent, de a ino­va constant, de a prezenta studiile din spatele produselor. Dar, cel mai important, răspundeam rapid și transparent. Platforma a fost un succes, fiind accesată de zeci de mii de oameni în câteva luni. Mai mult, am oferit mii de răspunsuri la întrebările consumatorilor și am încurajat dialogul real, pe subiecte de interes pentru cei care ne vizitau platforma. Conceptul “Promisiunea IQOS” continuă și anul acesta, când inițiativa a luat forma unei campanii integrate. Prin intermediul acesteia ne propunem să oferim sprijin pentru fumătorii adulți în tranziția de la țigările convenționale la alternative fără fum, mai puțin nocive, cum e IQOS. Prin această campanie, printre altele, li se oferă fumătorilor adulți posibilitatea de a participa la un program de 21 de zile pe parcursul cărora suntem alături de aceia care vor să înceapă să utilizeze produsele noastre cu risc redus.

Câți utilizatori de IQOS aveți în România?

Există deja peste 7 milioane de utilizatori IQOS în întreaga lume, iar în România produsul a fost ales de peste 100.000 de fumători adulți care acum folosesc exclusiv IQOS.

Care a fost impactul investițiilor în fabrica de la Otopeni? Urmează și alte investiții?

Fabrica Philip Morris din Otopeni a fost una dintre fabricile-cheie în strategia globală a companiei. Aici am început producția de HEETS (rezervele din tutun pentru IQOS) din 2017, iar de atunci fabrica a trecut printr-un proces complex de transformare și extindere. Investiția anunțată a fost una dintre cele mai mari din ultima perioadă din România și a permis transformarea fabricii, extinderea acesteia, importul de noi echipamente și tehnologii, dezvoltarea de noi competențe pentru personal și crearea unor noi facilități. Impactul este unul major, atât pentru dimensiunea și capabilitățile fa­bricii, cât și pentru angajați, care beneficiază de recalificare profesională și numeroase schimburi de experiență cu alte fabrici din ecosistemul Philip Morris. Suntem foarte mândri că fabrica noastră a fost printre primele din lumea PMI care a trecut prin această transformare, iar momentul cel mai important a fost când am început să producem în Otopeni și să exportăm noile produse în toată lumea.

Pe ce piețe sunt livrate produsele fabricate în România?

În acest moment, variantele de HEETS produse la noi sunt exportate către principalele piețe din Asia, către țări din UE și ajung, desigur, și pe piața românească.

7.300.000 de oameni din întreaga lume au abandonat în ultimii doi ani țigările și au trecut la utilizarea exclusivă a IQOS

Care sunt planurile PMI pentru România în acest an?

Ca și până acum, ne dorim să ne ținem promisiunile făcute consumatorilor noștri și societății în general. Continuăm să investim în viitor, în România, să finalizăm procesele de transformare din fabrica de la Otopeni, să aducem inovație prin produsele noastre. Consumatorul rămâne principala noastră preocupare: suntem atenți la nevoile utilizatorilor de IQOS din întreaga țară și încercăm să le fim aproape în procesul de tranziție la alternative care, deși nelipsite de riscuri, s-au dovedit a fi mai bune decât țigările tradiționale. Planurile rămân aceleași – să le putem oferi fumătorilor din România o variantă mai puțin nocivă pentru țigările clasice și, desigur, să ne respectăm promisiunile. Avem responsabilitatea să oferim oamenilor informațiile de care au nevoie pentru a alege în cunoștință de cauză cu privire la alternativele mai bune pe care le au la dispoziție. Cerem o conversație comună, un dialog cu toți cei interesați, care să conducă înspre o schimbare reală și un viitor fără fum.

La nivel mondial, opt din zece persoane (79%) sprijină colaborarea Philip Morris International cu guvernele, autoritățile de reglementare și experții în domeniul sănătății publice în procesul de eliminare treptată a țigărilor în favoarea unor alternative fără fum.

Cum răspundeți comentariilor celor care critică ceea ce oferiți?

IQOS este un produs revoluționar, pionier al produselor din tutun fără fum, și până în acest moment e cel mai bun produs din categorie. IQOS este o platformă în continuă dezvoltare, care va evolua bazându-se pe studii științifice. Luăm în considerare și feedback-ul consumatorilor în urma utilizării – la finalul anului trecut, am lansat IQOS 3 și IQOS 3 Multi, două versiuni actualizate ale produsului. Ne bucură că și alți jucători din industrie fac pași în aceeași direcție a produselor fără fum și sperăm ca în viitorul cât mai apropiat să putem oferi cât mai multor fumători posibilitatea de a alege alternative mai puțin dăunătoare, care să se potrivească stilului lor de viață.

Iar în ceea ce privește comentariile, aș menționa că, potrivit unui studiu realizat la începutul acestui an, la nivel mondial, opt din zece persoane (79%) sprijină colaborarea Philip Morris International cu guvernele, autoritățile de reglementare și experții în domeniul sănătății publice în procesul de elimi­nare treptată a țigărilor în favoarea unor alternative fără fum. Celor care au încă îndoieli despre alternativele pentru cei 1,1 miliarde de oameni care vor continua să fumeze (conform datelor Organizației Mondiale a Sănătății, proiecții până în 2025) le-aș vorbi cu dovezi științifice despre faptul că arderea generează cea mai mare parte dintre substanțele chimice dăunătoare din fumul de țigară. Eli­minarea combustiei reduce dramatic nivelurile de substanțe chimice periculoase. Există un consens acceptat de tot mai mulți oameni de știință și experți în domeniul sănătății publice că produsele care nu ard, susținute de cercetare științifică, sunt o alegere mult mai bună decât țigaretele.

Care sunt noutățile și inovațiile pe care le aduce IQOS 3?

IQOS 3 este mai bun, mai puternic și mai rapid decât variantele anterioare. Este o evoluție firească a produsului nostru – o versiune mai bună din punctul de vedere al designului, al modului de curățare și încărcare, al numărului de utilizări și al experienței consumatorului.

IQOS 3 are un design și funcționalități îmbunătățite, fiind un dispozitiv sofisticat, mai ușor de utilizat și cu o autonomie mai mare a bateriei. IQOS 3 Multi reinventează designul de bază al liniei de produse IQOS, răspunzând uneia dintre cele mai importante solicitări ale utilizatorilor printr-un dispozitiv unic care permite până la 10 experiențe de utilizare fără reîncărcare.

Am încercat să includem în noul produs feedback-ul constant pe care îl primim de la consumatori. Acesta este punctul de plecare în orice upgrade de produs făcut de colegii noștri din centrele de dezvoltare. Până în prezent, reacțiile utilizatorilor sunt foarte bune, IQOS 3 răspunzând în mare parte solicitărilor lor în urma folosirii.

Recent, FDA a permis comercializarea IQOS în SUA. Cum vede Philip Morris această decizie?

Decizia Administrației pentru Alimente și Medicamente (FDA) de a aproba comercializarea IQOS în Statele Unite este, în primul rând, un pas important pentru cei aproape 40 de milioane de fumători americani. Unii se vor lăsa de fumat. Cei mai mulți însă vor continua să fumeze. Pentru aceștia, IQOS oferă o alternativă fără fum la continuarea fumatului. În doar doi ani, 7,3 milioane de oameni din întreaga lume au abandonat țigările și au trecut la utilizarea exclusivă a IQOS. Decizia FDA pune la dispoziția fumătorilor adulți americani această opțiune, agenția declarând după doi ani de evaluări riguroase ale aplicației noastre: “În urma evaluării științifice derulate, agenția a constatat că vaporii generați de sistemul de încălzire a tutunului IQOS conțin mai puține substanțe chimice decât fumul de țigară, iar multe dintre substanțele toxice identificate sunt prezente în niveluri mai mici decât în fumul de țigară.” Anunțul FDA este un moment istoric pentru noi, ca parte a viziunii “Viitor fără fum”. Suntem hotărâți să înlocuim țigările cu alternative fără fum, care combină tehnologia avansată cu validări științifice solide.

Pentru a putea primi licența, ați pus la dispoziție riguroase studii științifice. Date fiind aceste decizii, cum arată viitorul fără fum?

Viziunea unui viitor fără fum, în care fumătorii adulți pot beneficia de alternative mai puțin dăunătoare, trebuie fondată pe dovezi științifice. Întreaga dezvoltare a IQOS și a celorlalte produse cu risc redus din portofoliul nostru au la bază fundamentarea științifică, iar cererea depusă către FDA este dovada eforturilor pe care PMI le-a investit în cercetarea și dezvoltarea acestor produse. Suntem pionieri ai acestui demers. Până acum nicio altă companie din industria tutunului nu a trecut printr-un proces similar – complex, îndelungat, care presupune numeroase resurse și investiții.

Până în acest moment compania noastră a alocat peste 6 mi­liarde de dolari în dezvoltarea și evaluarea produselor fără fum și vom continua. Da, sperăm și facem tot ce ține de noi pentru un viitor fără fum.

© foto: Vali Mirea

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 333 (iunie, 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Team

Recent Posts

Ford a lansat Puma Gen-E, mașina electrică fabricată la uzina de la Craiova

Ford a prezentat modelul full electric Puma Gen-E, care este asamblat la uzina companiei din Craiova, folosind propulsorul electric produs…

15 ore ago

Asociația Analiștilor Financiar – Bancari din România are un nou Consiliu Director

Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR) a ales un nou Consiliu Director pentru un mandat de doi ani, respectiv până…

15 ore ago

Ioana Zamfir, reprezentanta României în Grand Jury Gerety Awards 2025

Ioana Zamfir, CCO al MRM România, este singura reprezentantă a României în recent anunțatul Grand Jury al Gerety Awards 2025,…

15 ore ago

Asociația ANAIS atrage atenția că „Iubirea nu înseamnă frică” printr-o campanie de sprijinire a femeilor și fetelor aflate în situații de vulnerabilitate

Violența împotriva femeilor rămâne o problemă majoră în România, reflectată de statistici alarmante. În 2022, au fost raportate peste 26.000…

16 ore ago

Studiu Reveal Marketing Research: 7 din 10 români sunt atrași de magia produselor lansate în ediție limitată în perioada Crăciunului

Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research a analizat atitudinile și preferințele românilor referitoare la produsele în ediție limitată de Crăciun, evaluând factori…

17 ore ago

Glovo: România, locul al doilea la nivel mondial la comenzile de la supermarket

În 2024, românii au preferat să își facă mai des cumpărăturile casnice online, comenzile de la supermarket crescând cu 40%…

17 ore ago