Investiții imobiliare de 340 milioane euro în proiecte românești
Reading Time: 2 minutePiața investițiilor imobiliare locale, în prima jumătate din 2019, a fost marcată de patru tranzacții de peste 10 milioane euro. În plus, mai bine de 70% din volumul de 340 milioane euro a fost generat de doar două tranzacții: The Office și portofoliul de centre comerciale al Prime Kapital.
Primul semestru din 2019 reflectă existența lichidităților în orașele secundare pentru produse de calitate, instituționale. Acest aspect este susținut de cea mai importantă tranzacție din acest interval de timp, respectiv vânzarea The Office din Cluj Napoca, dar și de faptul că 70% din volumul total de investiții s-a îndreptat spre alte orașe decât Capitala.
”Există un număr crescut de tranzacții în diverse stadii de negociere pe piața de investiții, care este posibil să ducă piața la cel mai mare volum de după 2014, spre 1,2 miliarde euro. Cu toate acestea, cumpărătorii rămân foarte atenți și procesele de due-diligence sunt foarte detaliate”, a declarat Andrei Văcaru, Head of Capital Markets JLL România.
Mai bine de jumătate din investițiile din primele șase luni ale anului curent au vizat clădirile de birouri. În perioada următoare este estimată o aceeași tendință, birourile rămânând cea mai lichidă clasă de active imobiliare.
România și Cehia sunt singurele țări ale căror investiții au crescut, în timp ce în Polonia, Ungaria și Slovacia au fost consemnate scăderi.
Piața de investiții din Europa Centrală și de Est a depășit 5,47 milioane euro fiind dominată de Polonia și Cehia. Cele două țări cumulează 80% din volumele investiționale.
În ceea ce privește evoluția prețurilor în România, în ultimele 12 luni, acestea au înregistrat creșteri pentru proprietățile industriale și birourile, în timp ce prețurile pentru retail au rămas la acelați nivel.
”În contextul aparentei efervescențe din piață, există riscul ca spreadul dintre așteptările de preț ale cumpărătorilor și ale vânzătorilor să crească în perioada următoare”, a completat Andrei Văcaru, Head of Capital Markets JLL România.
Yieldurile pe industrial s-au comprimat cu 50 puncte de bază și cele pe piața de birouri au scăzut cu 25 puncte de bază.
Expansiunea comerțului electronic și totodată a spațiilor care deservesc retailerii din online atrage de la sine o creștere a poiectelor industriale și de logistică. Pe de altă parte, centrele comerciale tradiționale își pierd din atractivitate îndeosebi în cazul produselor secundare.
Foto: © Andrii Yalanskyi | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz