Companii Stiri

Investiții cu accent francez

12 iul. 2019 3 min

Investiții cu accent francez

Reading Time: 3 minute

Investițiile companiilor franceze în România au crescut cu mai bine de 25%, atingând valoarea de 4,7 miliarde de euro într-o perioadă de zece ani.

De la intrarea României în Uniunea Europeană, din anul 2007, Franța s-a situat constant în clasamentul celor mai mari cinci investitori străini în România, după cum arată un studiu realizat recent de experții KeysFin. Investițiile companiilor franceze în România au crescut cu 26% în perioada 2007 – 2017, ajungând la 4,7 miliarde de euro. Cifra de afaceri a companiilor cu acționariat francez a fost de 14,4 miliarde de euro, în anul 2017. Mai mult, dintre cele aproape 2.800 de companii care au acționariat francez, există 1.990 de companii cu o pondere directă, majoritară, după cum arată datele publicate de companii la Ministerul Finanțelor Publice.

„Franța a fost dintotdeauna unul din partenerii strategici ai României așa că era normal ca această apropiere a celor două țări să se regăsească și în cifrele de business. Industria auto, comerțul și intermedierile financiare au reprezentat motoarele acestei creșteri, iar în viitor estimăm că investițiile franceze vor accelera în contextul în care companiile au deja exemple de bune practici pe plan local”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Principalele sectoare în care se fac investiții franceze, în funcție de cifra de afaceri, sunt: industria prelucrătoare (8 miliarde de euro; 56% din total), comerț (4,1 miliarde de euro; 29% din total) și intermedierile financiare (628 milioane euro; 4,4% din total).

Topul celor mai mari companii cu acționariat direct, majoritar francez, după cifra de afaceri din 2018, este alcătuit din Automobile Dacia (5,3 miliarde de euro), Carrefour România (1,6 miliarde de euro) și Renault Commercial Roumanie (877 milioane de euro).

„În cadrul Sezonului România-Franța, CCIFER a organizat un Forum economic franco-român care a reunit 300 de participanți in jurul a 46 de CEO francezi și români care au discutat despre principalele domenii economice în care antreprenorii francezi și români colaborează. Una dintre concluziile forumului este că România nu mai este o țară low cost și că economia românească face tranziția către un model bazat pe valoare adăugată. Acest lucru este posibil și datorită investițiilor în tehnologie, în digitalizare, elemente ce contribuie la diferențierea anumitor segmente economice cheie” , spune Adriana Record, Director Executiv CCIFER (Camera Franceză de Comerț și Industrie în România).

Franța, al treilea partener comercial al României în 2018

Valoarea schimburilor comerciale (exporturi plus importuri) dintre România și Franța a crescut cu 9,5% față de 2017 și cu 63% față de anul aderării României la UE (2007), ajungand la peste 9 miliarde de euro în 2018, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, citate de reprezentanții KeysFin.

Franța este al treilea stat după valoarea exporturilor României (după Germania și Italia), cu un avans de la aderare de aproape 112%, astfel că, în 2018, exporturile realizate către Hexagon au însumat 4,8 miliarde de euro. De cealaltă parte, importurile din Franța au crescut și ele cu aproape 30% față de 2007, la peste 4,2 miliarde de euro în 2018.

România a înregistrat în raport cu Franța al doilea surplus comercial din 2018 (589 de milioane de euro) după Marea Britanie (1,13 miliarde de euro în 2018). 

Franța este totodată unul din puținii parteneri comerciali ai României ale cărui investiții nu sunt realizate preponderent în Capitală. Astfel, din perspectivă geografică, județul Argeș conduce cu o cifră de afaceri de aproape 5,7 miliarde de euro care reprezintă aproape 40% din total, urmat de București (5,6 miliarde de euro; 39% din total) și Ilfov (498 milioane de euro; 3,5% din total).

Companiile controlate de investitorii francezi au avut aproape 100.000 de angajați în 2017, iar cheltuielile cu personalul s-au ridicat la aproape 1,5 miliarde de euro. Costul mediu per angajat a fost de 15,2 mii de euro însă productivitatea medie per angajat a fost de circa 10 ori mai mare, ajungând la 144,4 mii de euro (un raport cost/productivitate de 10,5%) în 2017.

Foto: © Miroslav Halfar | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: