Invazia dronelor
Reading Time: 3 minuteSe anunta cer senin, cu sanse tot mai mari de drone. Aparatele de zbor pilotate de la distante mai mici sau mai mari vor crea o piata de miliarde de dolari. Lupta se da deja intre giganti globali si startup-uri, inclusiv din Romania.
Suntem trecuti de borna anului 2000, dar printre blocuri, unele turn, sau zgarie-nori nu zboara minifarfurii zburatoare si nici motociclete inaripate. Vizionarii, cei inca in viata, pasionatii acestor scenarii vor avea insa sansa unui peisaj (si mai) zgomotos, gratie dronelor. Aceste echipamente ies deja din zona militara si de divertisment, pentru a sluji diverse domenii de business. Noile generatii de drone pot inspecta poduri, monitoriza conducte de petrol si gaz, instalatii eoliene, suprafete agricole si vor oferi informatii pretioase in situatii de dezastru natural. Ca sa nu mai vorbim de proiectele promise de Amazon (Prime Air si coletaria) sau Google (dupa achizitia Titan Aerospace).
Desigur, lucrurile sunt inca la inceput. Atat ca model de business, cat si ca provocare legislativa. Totusi, investitorii simt deja piata in crestere, apar startup-uri si joint venture-uri in domeniu. Chiar daca piata este in prezent dominata de modele militare, lucurile se vor schimba radical in urmatorii cinci ani. ABI Research estimeaza ca in cazul vehiculelor de zbor fara pilot (UAV – Unmanned Aerial Vehicles) cu destinatii comerciale, piata va creste de la 650 de milioane de dolari, cat a fost in 2014, la peste 5 miliarde de dolari pana in 2019. Pe de alta parte, chinezii de la compania de cercetare Innova Research au impartit piata civila de drone intre comercial si produse din zona consumer („jucarii” care se vand si la noi in magazine online sau la operatori). „Desi segmentul de drone pentru consumatori individuali este in momentul de fata mai mare decat cel din zona comerciala, in materie de venituri, noi credem ca oportunitatile de dezvoltare pe viitor sunt pentru categoria din urma”, a declarat Richard Jun Li, vicepresedinte al Innova Research, citat de CNN Money. Estimarea firmei din Beijing a ajuns la un total de 6 miliarde dolari pentru 2020, plecand de la o piata de 1 miliard de dolari in 2014.
Mai departe, piata comerciala a fost separata de sectorul industrial, cuprinzand logistica si retailul. Din raportul analistilor chinezi nu lipseste nici spinoasa problema a legislatiei. Acestia considera ca se poate vorbi de un adevarat boom comercial pe piata abia din 2018, dupa ce se vor lamuri toate detaliile legislative in acest domeniu. Cel putin in SUA, liderul mondial pe piata de drone in prezent dar si pe urmatorii cinci ani, Administratia Federala de Aviatie lucreaza la un set nou de masuri legislative, care ar putea intra in vigoare abia de anul viitor. Intre aspectele care trebuie lamurite: orarul de zbor (interdictia de a fi folosite noaptea), inaltimea maxima de zbor, vizibilitatea in raport cu operatorul etc.
Atractia dronelor s-a dovedit irezistibila si pentru romani. Pe piata locala businessul cu drone este deocamdata un succes al Teamnet, care a si anuntat in primavara un prim export in Serbia. In acelasi timp, ARCA, organizatie specializata in proiecte aerospatiale si pornita din Valcea, s-a relocat anul trecut in SUA, in Las Cruces (New Mexico), reorganizandu-se juridic in ARCA Space Corporation. Recent a avut loc in Las Cruces si o conferinta de presa in care s-au prezentat noile obiective. Dumitru Popescu, CEO al noii companii, a anuntat sumele care vor fi investite in noile proiecte, inclusiv fondurile puse la dispozitie de statul New Mexico: 1,2 milioane dolari investitia companiei, 500.000 de dolari pentru un nou hangar si spatiu de productie, 55.000 de dolari pentru showroom si birouri (spatiu inchiriat pentru un an) si 100 de locuri de munca pe urmatorii trei ani cu un salariu mediu de 52.000 dolari/an.
ARCA Space urmeaza sa produca aici in special drone, dar promite si continuarea muncii la seria de rachete Haas, mai ales pentru turism spatial. Modelele de drone in lucru la ARCA sunt AirStrato Pioneer si Explorer. Acesta din urma, prezentat drept „robot zburator stratosferic”, poate zbura, in teorie, pana la o inaltime de 18.000 metri folosind baterii solare si acumulatori interni si pana la 4.000 de metri bazandu-se pe o propulsie hibrida, dupa cum rezulta din prezentarile producatorului. Masinaria zburatoare poate fi controlata atat prin comunicatii GSM, cat si prin cele satelit.
Explorer ar putea fi folosit pentru supravegherea frontierelor (terestre si marine), monitorizarea suprafetelor contaminate, dezastre, explorarea in varii zone geografice, inclusiv teritoriile arctice, cercetare, meteorologie, furnizare de conexiune internet in zone izolate. Autonomia de zbor este de o zi, iar pretul de pornire este de 140.000 de dolari. Pentru Pioneer, pretul de plecare este de 80.000 de dolari, avand o autonomie de zbor de 16 ore si inaltimea maxima atinsa de 8.000 de metri. Cele doua modele, alaturi de numeroase accesorii (intre care si lansatorul mobil Accelerator, cu pret care incepe de la 20.000 de dolari), vor fi disponibile comercial din august 2016 si sunt deja disponibile pentru precomenzi.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz