Invatamant dual pentru bune practici in retail
Reading Time: 6 minuteAustria si Germania sunt cunoscute la nivel european pentru sistemul de invatamant dual care asigura un echilibru intre componenta teoretica si cea practica. Pe acest model, sapte companii din retail, in parteneriat cu Ambasada Austriei, vor demara in septembrie anul acesta Scoala Comerciala Austriaca din Romania, un proiect educational prin care elevii se pot forma ca profesionisti in meseria de comerciant – vanzator. Unitatea de invatamant unde se vor derula cursurile, pe parcursul a trei ani, este Colegiul Economic “Costin C. Kiritescu”.
Cele sapte companii care sustin acest proiect sunt: Billa, C&A, Deichmann, dm drogerie markt, Hervis, Humanic si kika.
Olivia Borzea, Head of Personnel Development la Deichmann, explica motivele sustinerii acestui proiect educational si prezinta in detaliu etapele implementarii, precum si rezultatele pe care companiile le asteapta.
Ce v-a motivat sa va implicati in acest parteneriat si cu ce asteptari porniti la drum?
In Romania avem nevoie de angajati pregatiti si competenti pentru meseria de comerciant-vanzator din nenumarate motive. In primul rand, este un obiectiv al companiei sa crestem calitatea experientei de cumparare in magazinele Deichmann, dar in acelasi timp ne dorim sa ridicam nivelul serviciilor din comertul romanesc in general. Acest parteneriat dintre institutia publica si partenerii privati este de natura sa creasca competitivitatea, calitatea locurilor de munca si sa incurajeze tinerii sa dezvolte competentele teoretice si practice solicitate in contextul global actual.
La fel ca celelalte companii implicate in proiect, ne vom putea bucura de rezultate vizibile peste trei ani, cand in randul angajatilor nostri se vor regasi absolventi ai Scolii Comerciale Austrice din Romania, un program de pregatire profesionala ce are la baza invatamantul dual. Beneficiul unei astfel de scoli este acela ca elevii au acces atat la partea teoretica specifica meseriei de comerciant – vanzator si cuprinsa de programa scolara, cat si la pregatire si experienta practica– aceasta componenta desfasurandu-se in mod real in magazinele noastre.
Care au fost criteriile dupa care ati selectat institutia de invatamant?
Procesul de alegere a scolii in care se vor defasura cele doua clase a fost unul foarte important pentru noi. Atat reprezentanti ai companiilor si Ambasadei Austriei, cat si din partea autoritatilor, mai precis Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti si CNDIPT, au participat la intalniri cu directori din mai multe licee din Bucuresti pentru a vedea cum am putea colabora pentru buna functionare a proiectului. Colegiul Economic “Costin C. Kiritescu” a fost ales ca partener pentru proiectul Scoala Comerciala Austriaca din Romania datorita profilului sau economic si traditiei in pregatirea de tineri pe acest segment. Liceul beneficiaza de o programa adecvata si de un personal calificat pentru a oferi viitorilor elevi informatiile teoretice necesare pentru a se specializa in meseria de comerciant-vanzator.
In plus, Colegiul Economic “Costin C. Kiritescu” si-a aratat deschiderea fata de initiativa noastra inca de la inceput, intelegand imediat beneficiile pe care proiectul le poate aduce elevilor acestei institutii.
Ce a cantarit cel mai mult in alegerea Colegiului Economic “Costin C. Kiritescu”?
Cele mai importante aspecte au fost experienta pe care acest colegiu o are in asigurarea pregatirii teoretice in domeniul comercial si faptul ca a raspuns tuturor cerintelor noastre de selectie: locatia, echipamentul, infrastructura muncii si a meseriilor. De asemenea, motivatia scolii si deschiderea pentru a dezvolta impreuna acest proiect au fost esentiale.
Care au fost etapele pe care a fost nevoie sa le parcurgeti pentru lansarea acestei scoli?
Definitorie a fost etapa preliminara in care s-a stabilit parteneriatul public-privat si s-a agreat forma pe care proiectul o va avea. Discutiile au demarat la initiativa Ambasadei Austriei – Sectia Comerciala, careia i s-au alaturat, pe rand, cele sapte companii acum implicate in proiect. Dupa ce Colegiul Economic “Costin C. Kiritescu” a acceptat invitatia si sa asigure componenta teoretica, discutiile au inaintat cu Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice, CNDIPT, Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, Primaria Sectorului 6 si Administratia Scolilor Sector 6, astfel incat Scoala Comerciala Austriaca din Romania beneficiaza de sustinerea autoritatilor.
Odata cadrul asigurat, a fost nevoie de crearea unei programe pentru componenta practica a programului. Astfel, fiecare companie a alocat resurse din departamentele operationale si de HR pentru a asigura formarea in meseria de comerciant-vanzator a elevilor din proiectul pilot, pe o perioada de trei ani.
Am implementat apoi o ampla campanie de informare a elevilor de clasa a VIII-a care si-ar dori sa beneficieze de formare profesionala adaptata din timp la piata muncii. Astfel, am facut mai multe vizite in scoli din Bucuresti si localitati din imprejurimi pentru a le vorbi copiilor despre beneficiile o’SCAR. La aceste intalniri au luat parte atat reprezentanti ai Ambasadei Austriei si Colegiului Economic “Costin C. Kiritescu”, cat si reprezentati implicati direct in program din cele sapte companii, alaturi de profesionisti care si-au inceput cariera in companii din pozitia de comerciant-vanzator. Mai mult, avem placerea sa fim sustinuti in initiativa noastra de personalitati ca Teo Trandafir si Dani Otil, care au participat si ei la o parte din aceste vizite in scoli, incurajand copiii sa afle mai multe despre invatamantul profesional si avantajele unei educatii bazate pe practica.
Cati din absolventii primei promotii estimati ca isi vor putea gasi un loc de munca in companiile implicate in acest proiect? Vor putea ei sa candideze si pentru posturi in alte tari in baza certificatului de absolvire a acestei scoli?
Speram ca toti cei care vor urma cursurile Scolii Comerciale Austriece din Romania vor deveni angajati ai companiilor implicate. Proiectul este gandit sa raspunda tocmai nevoii de personal calificat din aceste companii si din retail in general. Totul depinde de seriozitatea cu care elevii din program vor trata scoala. Daca invata bine, acorda un interes sporit educatiei, au sanse mari ca peste trei ani sa faca parte din echipele in care vor desfasura componenta practica.
Pe langa posibilitatea de a fi angajati de catre companiile partenere in proiect, absolventii Scolii Comerciale Austriece din Romania vor avea un avantaj pe piata muncii, fiind unii dintre putinii candidati tineri cu experienta de deja trei ani in domeniu. La ora actuala, acesta fiind unul dintre principalele criterii dupa care se ghideaza orice angajator.
Certificatul pe care il vor primi la absolvirea Scolii Comerciale Austriece din Romania este unul recunoscut la nivel european si le va oferi, intr-adevar, posibilitatea de a candida pentru posturi in alte tari, dar aceasta este o decizie a fiecarui elev in parte. Totusi, credem ca avantajul de a te dezvolta ca angajat dupa trei ani de practica in aceeasi companie in care ai deprins toate cunostintele este mult mai mare pe termen lung.
La cat se ridica investitia totala (si, in particular, Deichmann) in lansarea acestui proiect?
Este greu de cuantificat, pentru ca investitia companiilor consta practic in timpul si energia specialistilor de resurse umane, coordonatorilor si membrilor de echipa care vor contribui la formarea acestor elevi pe parcursul celor trei ani. In plus, cei care conduc departamentele de HR si dezvoltare personala aloca timp inclusiv implicarii in dezvoltarea curriculei generale a programului, in selectia candidatilor si chiar si in scolarizare. Desi nu avem cifre, este totusi un consum consistent care speram sa aduca rezultate pe termen lung.
Este vorba de o investitie a increderii noastre in acesti copii. Timp de trei ani, sunt gazduiti de companiile noastre pentru a primi know-how-ul profesionistilor nostri si pentru a beneficia de programe de training de nivelul unor multinationale. Noi ne dorim foarte mult sa ii avem drept angajati la finalul studiilor.
Rezultatul investitiei noastre se va putea observa dupa mai bine de 3 ani, dupa ce absolventii Scolii Comerciale Austrice din Romania vor deveni angajati cu acte in regula si vor putea impartasi din bunele practici pe care le-au invatat.
Este prima initiativa de acest gen careia i se alatura Deichmann in Romania?
Aceasta este prima initiativa de o asemenea anvergura in care suntem implicati si in care ne bucuram de sprijinul partenerilor din institutii publice, precum Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice, CNDIPT, Inspectorat Scolar al Municipiului Bucuresti, Primaria Sectorului 6, Administratia Scolilor Sector 6 si Colegiul Economic “Costin C. Kiritescu”. Proiectul are o importanta sporita si prin numarul mare de companii implicate in infiintarea Scolii Comerciale Austrice din Romania.
Educatia este un subiect de mare interes pentru compania noastra, iar de-a lungul timpului am dezvoltat parteneriate punctuale cu diverse institutii de invatamant superior atat in Bucuresti, cat si in Cluj. Insa Scoala Comerciala Austriaca din Romania (o’SCAR) este un proiect pe care dorim sa-l implementam pe termen lung si care vine sa raspunda nevoii de a creste calitatea experientei de cumparare pentru clientii companiilor noastre, prin pregatirea de personal calificat in meseria de comerciant-vanzator.
Exista initiative similare in Austria sau Germania?
Austria si Germania sunt cunoscute la nivel european pentru acest sistem de invatamant dual care asigura un echilibru intre componenta teoretica si cea practica, astfel incit pregatirea sa fie adaptata la nevoile existente pe piata muncii. Mai mult, invatamantul dual este prezent in sistemul educational al acestor doua tari nu doar la nivelul institutiilor profesionale, ci si al scolilor superioare si universitatilor. Aceasta particularitate contribuie, de altfel, la bunul mers al economiei austriece si germane.
O parte din companiile implicate au programe similare in Austria, una din ele cu o traditie de chiar 30 de ani si cu rezultate exceptionale. De aici si entuziasmul nostru pentru implementarea unui proiect bazat pe educatia duala in Romania.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz