Analize Creativitate Digital Lifestyle MarComm Tech

Inteligența Artificială schimbă publicitatea

28 oct. 2022 9 min

Inteligența Artificială schimbă publicitatea

Reading Time: 9 minute

Un raport realizat de GroupM arată că, în numai zece ani, publicitatea susținută de inteligența artificială ar putea ajunge la 1,3 trilioane de dolari, adică peste 90% din investiția totală în publicitate. Cum se schimbă abordarea în publicitatea în urma acestei transformări aduse de tehnologie?

Marketingul bazat pe inteligență artificială înseamnă în acest moment 370 miliarde de dolari, adică 45% din publicitatea globală, și este în continuă creștere. Folosirea inteligenței artificiale (AI) nu este un scenariu de viitor îndepărtat, ceva din Ready Player One, Terminator sau Wall-e. AI există deja în realitatea noastră de acum și este implicată în aproape toate formele de publicitate din prezent.

În curând va fi implicată și mai mult, după cum arată raportul realizat de Kate Scott-Dawkins, Global Director of Business Intelligence al GroupM, și echipa sa. În majoritatea cazurilor actuale, inteligența artificială este digitală, în special Search. Pe viitor, specialiștii se așteaptă ca mediile OOH și TV să devină semnificativ mai digitalizate si implicit să se bazeze mai mult pe AI. Inteligența artificială din publicitatea viitorului va face posibilă și eficientă personalizarea. Mesajele și targetarea vor fi personalizate într-un mod care va respecta drepturile de proprietate ale utilizatorilor asupra datelor personale.

Așteptările consumatorilor se vor schimba și ele. Vor fi apreciate mesajele de marketing relevante, personalizate, care nu întrerup și care simplifică deciziile zilnice. Bineînțeles, aceste așteptări nu se vor concretiza întotdeauna. Brandurile si platformele care vor reuși să le îndeplinească se vor bucura de un avantaj în ceea ce privește atenția, preferința și loialitatea consumatorilor.

innovation lab romania cover 850

Prin folosirea AI va fi nu doar posibil, ci și eficient să furnizezi fiecărui individ un mesaj, o ofertă sau chiar un produs personalizat. În unele cazuri, puterea va duce la „ecosisteme închise”, unde toate datele consumatorilor vor putea fi agregate și analizate de către companii.

În alte cazuri, consumatorii vor fi cei care vor avea controlul și vor putea să elimine mesaje și sugestii de produse care nu îi interesează. Ar putea chiar să aibă opțiunea de a modifica produsele în sine și a le adapta propriilor nevoi.

Mai mult de atât, GroupM România nu s-a oprit aici și a lansat în septembrie Innovation Lab – una dintre cele mai provocatoare și vizionare inițiative de cercetare media, la nivel global. Alături de birourile din Eindhoven, Amsterdam, Copenhaga și Aarhus, echipa din București, prima din Europa de Est, va cerceta oportunitățile pe care Metaverse, folosirea NFT-urilor, artificial intelligence și IoT le deschid pentru industria media.

Programul a fost inclus în agenda Campus Media Academy, un bootcamp care pregătește tineri pasionați de comunicare pentru a deveni specialiști în media. Numele celor trei echipe de cercetare sunt Galaxy Hub, MAIA și Trifolium. Pe tot parcursul programului, participanții beneficiază de trai­ning și mentorat oferit de colegii din GroupM, profesioniști în digi­tal, ­research și insights. Ce impact pot avea în media marile schimbări din societate, cum anticipezi un trend, cum identifici o nevoie pentru care apoi să găsești o soluție sunt întrebările de la care pornesc cei 10 tineri.

Nineta Ceaus Director Resurse Umane foto Alex Galmeanu

„Acest program a fost de la bun început o continuare firească și câștigătoare pentru ambele părți: Campus Media Academy și participanții acesteia și Innovation Lab, proiect dezvoltat de grupul GroupM. În primul rând, șansa de a participa la acest program îi familiarizează pe participanți cu metodologia design thinking. În al doilea rând, îi face curioși și îi învață cum se face cercetare, iar acesta cred că este cel mai important lucru. Așteptăm de la ei prototipuri care în viitor să poată fi folosite de către industria media sau clienții ei”, a spus Nineta Ceauș, HR Director, GroupM România.

Printre proiectele de cercetare realizate în alte țări se numără screenless work, un mod de lucru ce presupune limitarea timpului petrecut în fața ecranelor și folosirea unor ochelari speciali, dar și integrarea în echipă a unui nou digital human, Nova Green, cu rol de influencer și propriul cont de Instagram.

Creșterea și dezvoltarea inteligenței artificiale în publicitate sunt rezultatul trecerii de la marketingul tradițional la unul care se bazează pe date și analize. Acest lucru i-a determinat pe agenții de publicitate să utilizeze algoritmi de învățare automată, care îi ajută să-și vizeze publicul cu conținut cu care este cel mai probabil să interacționeze.

Este cât se poate de normal ținând cont de faptul că inteligența artificială are o serie de avantaje față de canalele tradiționale de marketing. Aceasta poate ajuta specialiștii în marketing să genereze clienți potențiali de mai bună calitate, să îmbunătățească implicarea clienților și să le ofere acestora o experiență mai bună. AI poate ajuta, de asemenea, la scoring-ul clienților potențiali, ceea ce ajută la prioritizarea clienților potențiali și la direcționarea lor cu mesaje personalizate.

De altfel folosirea AI-ului în marketing nu este doar despre utilizarea în sco­puri de automatizare și optimizare. Include, de asemenea, utilizarea pentru generarea de informații, dezvoltarea de strategii și crearea de conținut. În viitor, vom vedea și mai multe companii care investesc în acest domeniu, deoarece le poate ajuta să crească implicarea clienților, să reducă costurile și să devină mai eficienți.

Inteligența Artificială va avea un impact uriaș asupra viitorului publicității și va continua să schimbe modul în care specialiștii în marketing își consideră munca și locurile de muncă.

Românii și creșterea la nivel internațional

Simțind potențialul pieței, start-up-ul românesc Humans.ai a pătruns la începutul anului pe piața din Emiratele Arabe Unite, în urma parteneriatului cu Deca4, studio de consultanță specializată în blockchain, cu sediul în Dubai. Împreună cu echipa Deca4, Humans.ai sprijină implementarea și dezvoltarea de soluții pentru ­startup-urile și companiile de tehnologie care doresc să implementeze capabilități de inteligență artificială și inovații precum synthetic media sau media generată de inteligența artificială – în special programe care se bazează pe inteligența artificială și învățarea automată, oferite de Humans.ai.

Deca4 este o companie globală de consultanță în domeniul blockchain și al tokenizării, care se concentrează pe furnizarea celor mai bune practici pentru a ajuta companiile din regiune în implementarea noilor tehnologii și practici, precum și alte forme de consultanță financiară și juridică în dezvoltarea afacerilor clienților săi.

„Înțelegerea noastră unică a pieței și abordarea bazată pe cercetare, îm­preună cu rețeaua noastră extinsă din industrie, ne-au transformat ­într-un partener fundamental al pro­iectelor de renume mondial cu care lucrăm. În timp ce expertiza noastră acoperă domeniile juridic, tehnic, economic și creativ, accentul pus pe noile tehnologii a stat la baza deciziei noastre de a ne asocia cu echipa de la Humans.ai, care dezvoltă inovații revoluționare în spațiul AI și synthetic media”, a ­declarat Mohammed ­Mahfoudh, CEO la Deca4.

Sabin Dima CEO Humans

„Suntem foarte încântați de parteneriatul nostru cu Deca4 și de facilitarea accesului la tehnologia noastră pentru companiile din Emiratele Arabe Unite și nu numai. Ne aflăm într-un punct de cotitură în ceea ce privește puterea inteligenței artificiale, iar inovațiile care vor veni în curând vor schimba modul în care interacționăm cu platformele de comunicare, de divertisment, serviciile bancare și multe alte industrii.

Pentru început, în cadrul Humans.ai, synthetic media este prima care intră în această nouă eră tehnologică. Noi creăm tehnologia, modelul de interacțiune și economia din jurul media bazate pe inteligență artificială. În continuare, ne vom des­chide ecosistemul către media și streaming, marketing și publicitate, comerț electronic, educație și alte IA specifice”, a explicat Sabin Dima, co-fondator și CEO la Humans.ai.

Ulterior, din luna martie compania românească s-a lansat și în Olanda, de unde este coordonată activitatea pen­tru toată regiunea Benelux, biroul fiind condus de Bart Veenman, care este, de asemenea, CEO-ul Tovid.ai, una dintre soluțiile lansate de ­Humans.ai, o platformă de tip SaaS care produce conținut video de înaltă calitate la scară largă folosind AI & Synthetic Media, pentru industria de e-commerce și marketing.

„Oportunitățile de utilizare a tehno­logiei Humans.ai în regiune sunt numeroase. De exemplu, agenții de vânzări și marketing pot folosi instrumentele de inteligență artificială pentru a analiza și modifica vocea atunci când interacționează cu clienții, pentru a evalua comportamentul și sentimentul utilizatorilor, cu scopul de a genera oferte mai relevante sau pentru a personaliza experiența de utilizare a unui produs sau serviciu.

Comercianții online pot beneficia de algoritmi de inteligență artificială pentru a analiza comentariile și recenziile utilizatorilor și pentru a personaliza experiența online a cumpărătorilor, făcând-o și mai atractivă prin transformarea paginii de text simplu în filme scurte care prezintă produsele. Singura limită pentru aplicarea în viața reală a mediilor sintetice este imaginația noastră”, a spus Bart Veenman.

În plus, se poate modifica aspectul persoanelor pentru a evita prejudecățile (de exemplu, crearea de avatare online neutre pentru a evita discriminarea pe criterii de sex, rasă, vârstă și alte tipuri de discriminare). Mai mult de atât, în mai compania de online ­ticketing și cumpărături virtuale Oveit, care a adus în România conceptul live stream shopping, a lansat parteneria­tul cu startup-ul Humans.ai pentru lansarea de Tichete Token Nefungibile activate de inteligență artificială (AI NFT) și utilizarea acestora în platforma de live stream shopping a companiei Streams.Live.

Tichetele de tip AI NFT vin în completarea soluției Oveit Streams.live, folosită de clienții companiei din Europa și din SUA, unde cumpărătorii pot viziona în timp real o prezentare online interactivă a produselor și pot adresa întrebări sau pot face schimb de impresii cu alți utilizatori conectați, iar ulterior pot cumpăra direct produsul dorit, printr-un singur clic. Astfel, comercianții online se pot conecta într-un mod interactiv cu publicul lor, folosind sesiuni video online live care simulează o experiență personală.

„Credem că viitorul comerțului este social și experiențial. NFT-urile Oveit alimentate de inteligența artificială vor oferi poarta de acces către o experiență de neuitat pentru evenimente, care vor putea fi transpuse în format digital și păstrate pentru totdeauna”, a declarat Mihai Drăgan, COO în cadrul Oveit.

„Tichetele ip AI NFT vor extinde oportunitățile pentru Oveit, deoarece dorim să ne concentrăm pe Web 3.0 și Metaverse cu soluțiile noastre. Prin parteneriatul nostru cu Humans.ai, biletele la evenimente vor deveni mult mai mult decât simple coduri de acces. Acestea vor lua forma unei arte digitale experiențiale nemaivăzute până acum, pe lângă faptul că vor asigura acreditările de acces și beneficii unice pentru evenimente, dând opțiunea organizatorilor să genereze noi fluxuri de venituri”, a adăugat Mihai Drăgan.

Oveit este o companie originară din România, fondată în anul 2015 și stabilită în 2019 în Statele Unite ale Americii, respectiv în Austin, Texas.

Tichetele AI NFT oferite de Oveit vor asigura participanților acces atât la evenimente fizice, cât și la experiențe digitale, create special pentru evenimente ca o modalitate de a transforma momentele unice în active digitale. Biletele NFT vor îmbogăți experiența acestora cu bunuri digitale care vor continua să aducă venituri mult timp după încheierea evenimentului.

„Suntem foarte încântați să lucrăm împreună cu echipa Oveit pentru a dezvolta aceste NFT-uri susținute de inteligență artificială, ce vor reprezenta următoarea generație de bilete de acces la evenimente, sub forma unor active digitale unice ce pot fi folosite sau tranzacționate în mediul digital, îmbogățind experiențele online ale utilizatorilor. Tichetele AI NFT pe care le dezvoltăm împreună vor fi mult mai mult decât niște ­NFT-uri clasice, ele vor fi create sub forma de artă digitală experiențială, oferind participanților experiențe unice”, a declarat Sabin Dima.

Inteligența Artificială și new media

Și RADAR, festivalul de new media art, a lansat recent în cadrul unei conferințe de presă un proiect artistic bazat pe rețele neurale, denumit ANA (Avatar Neural Artificial), creat de o echipă de artiști români, Mihai Cojocaru și rec.ON. Acesta va fi prezentat publicului larg la cea de-a treia ediție RADAR, între 14 și 16 octombrie, la Palatul Oscar Maugsch, una din cele trei locații de pe traseul festivalului.

ANA (Avatar Neural Artificial)- inteligența artificială la RADAR 2022

ANA este o instalație interactivă, susținută de UniCredit Bank, care folosește algoritmi de inteligență artificială pentru fiecare componentă din pipeline-ul său. Este creată pe baza celor mai noi modele de rețele neurale, cu ajutorul cărora poate să îndeplinească operații complexe: mai întâi, ca să „audă” întrebările utilizatorului, interpretează vocea umană și o procesează ca text.

Apoi urmează „gândirea”, în care acest text este ­analizat și, în urma înțelesului extras, se formulează un răspuns creativ original. Odată conceput un răspuns, textul său este transformat în „vorbire”, iar cuvintele spuse și inflexiunile lor sonore sunt analizate și folosite să genereze în timp real animații faciale.

Aceste procese sunt automatizate să funcționeze fără intervenție umană și împreună realizează un avatar neural artificial, calibrat unic cu o dispoziție pentru predicții despre viitor. „Oracolul AI” este printre primele proiecte dezvoltate la nivel mondial care folosesc o astfel de configurație, bazată pe cele mai eficiente și cele mai noi modele de rețele neurale. ANA oferă o experiență în timp real în care utilizatorul se poate conecta cu inteligența artificială într-un playground ideatic, păstrând însă o interacțiune naturală, o conversație cu un avatar umanoid futurist.

Inteligența artificială este o direcție importantă pentru tema RADAR – metavers, pe care multiple proiecte și artiști expuși anul acesta o integrează. O altă instalație centrală este AI Avatar Ballroom, prezentată de glo și expusă la Palatul Bursei. Conținutul este rezultatul unei colaborări multidisciplinare, între artiști și AI, și reprezintă locul de întâlnire pentru avataruri cu influențe din culturi diferite, cu identități cât mai diverse, generate prin inteligență artificială, iar audiența va putea ‘întruchipa’ și controla aceste avataruri prin propriile expresii faciale.

RADAR postEvent2

Conceptul instalației a fost dezvoltat de Mihai Cojocaru, directorul tehnic & creativ al festivalului, care a și ghidat algoritmul AI de generare a avatarurilor. Alex Cioacă, AI artist, a generat animații pentru avatarurile rezultate folosind alt algoritm AI. Serj Zărnescu, artist 3D, a sculptat trei dintre avataruri și a realizat integrări customizate pentru automatizarea animațiilor faciale. Punerea în scenă va fi făcută de Noetic, studio de video-mapping, care va anima avatarurile și compoziția audiovizuală din sala de bal în timpul evenimentului.

RADAR a găzduit, în total, o selecție de peste 30 de proiecte multidisciplinare realizate de artiști români din toată țara, o secțiune dedicată copiilor și o serie de talk-uri susținute de invitați internaționali de la festivaluri recunoscute în acest segment, precum Nxt Museum – Amsterdam, Light Art Museum – Budapesta, X Media Art Museum – Istanbul, Wro Art Center – Wroclau, Ars Electronica – Linz.  

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 367 (17 octombrie – 17 noiembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: