Inspiratie cu parfum de Riviera
Reading Time: 15 minuteIntre RUN si Cannes au fost doua saptamani intense, incheiate cu doze de inspiratie si infuzie de creativitate, romani pe podium, multe emotii si aplauze.
Biroul Cannes Lions in Romania a organizat la inceputul lui iunie, in parteneriat cu revista Biz si cu sustinerea Samsung Note 3, proiectia celor 151 de lucrari romanesti inscrise la cea de-a 61-a editie a Cannes Lions. Cu 50 de lucrari mai multe decat cele inscrise in 2013, mixul competentelor creative locale cu destinatie Cannes s-a bucurat de un context special: proiectia lucrarilor care, anual, devin din ce in ce mai articulate strategic a avut loc la Galateca. Publicul, deopotriva roman si strain, a fost numeros si entuziast, iar La Strada, Samsung Note 3, Origo si French Revolution au pigmentat seara.
Dupa proiectie, ce a insumat lucrari de la peste 20 de agentii romanesti, a urmat premierea celor mai buni studenti de la The Alternative School for Creative Thinking, dar si a echipei Bokeh (Alex Haidamac, Natalia Sfetcu), cea care anul trecut a castigat singurul aur romanesc la competitia de design de 24 de ore de la Cannes.
“The Alternative School for Creative Thinking, Run Project si Cannes Lions sunt capitolele cu fluturi in stomac din povestea mea profesionala. Pentru mine au fost experiente de varf, fie ca a fost vorba de castigarea aurului la design, fie ca am fost pe aceeasi scena cu David Droga, Dean Wieden si cu toti ceilalti membri ai juriului in 2013, pe care i-am putut privi in ochi, le-am strans mana si am primit felicitari din partea lor. A fost o experienta extraordinara sa prezint o idee in seminarul Red, de anul acesta, la care Bono a spus «That’s a great idea»”, povesteste Alex Haidamac, medaliatul cu aur de la Cannes din 2013, caruia Marta Usurelu, redactor-sef la Biz, i-a oferit la RUN diploma de castigator.
Daca in 2013 am avut mai putini competitori la Cannes, la categoria Junior-Seniors, in 2014 lucrurile au evoluat. Echipele Remarkant (sustinuta de UniCredit Tiriac Bank), Morph (sustinuta de Renania), The Vandals (sustinuta de MiniPRIX) si FlipSters Play (sustinuta de ACADEMY+PLUS) s-au calificat in competitiile internationale de PR, Design, Roger Hatchuel Academy si Cyber.
Romanians are smart – o editie hard copy
In cadrul Cannes Preview: RUN-Romanian Agencies for Cannes a fost lansata si versiunea tiparita a colectiei de lucrari romanesti inscrise. Sub sloganul “Romanians are smart”, catalogul unde se regasesc povestile campaniilor locale a fost realizat cu ajutorul Rom, Coca-Cola, Cif, Vodafone, Doncafé si L’Orèal. Pe durata festivalului, mai multe exemplare au fost distribuite, in ideea de a promova creativitatea romaneasca in randul comunitatii globale de comunicatori.
Un Cannes bun
Anul acesta, o delegatie consistenta de lideri ai industriei romanesti, atat din partea clientilor cat si din partea agentiilor, s-a bucurat de experienta de studiu, informatie, networking si competitie de pe Riviera Franceza, locul unde, de peste 61 de ani, se reuneste comunitatea globala a ganditorilor creativi, a celor care deseneaza tendintele in relatia cu consumatorii si a celor care, prin ideile lor, reseteaza anual standardele industriei.
“Cannes-ul a fost intens, o infuzie de energie si informatie si o forma de flatare ultima. Cand vezi tineri romani pe scena, luand aur, cand ii dai idei lui Bono si el zice: «O propunere fantastica», cand stii ca poti contribui la educatia industriei, sustinand echipele The Alternative School la specializari, ai senzatia ca esti in locul potrivit, la momentul potrivit si ca de-acum incolo e doar loc de crestere”, a declarat Anca Nuta, Identity & Communication Director, UniCredit Tiriac Bank.
Aur pentru The Alternative School si in 2014
Pentru studentii de la The Alternative School au fost momente intense, caci primele zile de festival au insemnat competitii cu deadline strans, emotii, concurenta cu cele mai influente echipe de tineri cu varsta pana in 28 de ani din toata lumea. Echipa FlipSters Play (Bianca Dumitrascu – 25 de ani, Razvan Ghilencea – 24 de ani, in viata de zi cu zi Art Director, respectiv Copywriter la TBWA) a castigat aurul, devansand concurenti din agentii de prima liga: Contrapunto BBDO, Grey Melbourne, Isobar, Leo Burnett Toronto, Razorfish Shanghai, Leo Burnett Franta, TBWA Helsinki, Mobius Mobile, Party Japonia, Kitchen Norvegia, Havas Elvetia, Dutch Young Creatives, Digitas LBI SUA, Conill Advertising SUA si Forsman & Bodenfors Suedia, aceeasi agentie a carei echipa de seniori a luat Grand Prix la Cyber 2014.
“In orice competitie e mai importanta experienta decat rezultatul. A ajunge acolo e deja un succes, dar asta nu inseamna ca trebuie sa te opresti. Acesta a fost tot timpul gandul nostru. Iar oamenii din competitie, pe care ii consideri «rivali de temut», sunt exact ca tine. Toti avem emotii si panici. Have fun!”, transmit Bianca si Razvan celor care se vor regasi in postura de competitor in viitor.
Bronz pentru McCann, shortlist pentru Ogilvy si Publicis
Din cele 54 de lucrari inscrise, McCann a avut pe lista scurta a festivalului aproape o cincime. Un rezultat de apreciat, daca ne gandim ca in festival au fost inscrise peste 34.000 de lucrari, din toata lumea, la cele 17 categorii de concurs. Pe podium, medaliate cu bronz, au urcat “Ghita Ciobanul” pentru Vodafone in competitia de media si “Bucharest, Not Budapest” pentru Rom, la categoria Promo/Activation.
La Lions Health, in prima competitie a creativitatii dedicate comunicarii produselor si serviciilor din domeniul medical, Ogilvy Romania a avut un shortlist pentru ONG-ul Daruieste Viata, cu lucrarea “Bursa de Fericire”.
Un alt shortlist a fost castigat de aceeasi agentie in competitia de film, pentru Animest. Publicis Bucuresti s-a calificat pe shortlist la Outdoor cu lucrarile realizate pentru Nutrivet.
ECOURI DE LA CANNES
“Cannes 2014 a fost intens si plin de incarcatura emotionala. FlipSters Play, echipa pe care ACADEMY+PLUS a finantat-o, a castigat aur la competitia de Cyber de 24 de ore, lasand in urma echipe grele si confirmandu-mi, indirect, ca am ales bine. The Alternative School este despre viitorul industriei de creativitate. Dupa energia pe care o resimti la Cannes, stii ce briefuri iti dai pentru urmatoarea perioada si ce aliante faci ca lucrurile sa mearga din ce in ce mai bine. Cannes este despre validare cand vine vorba despre viitorul businessului, este despre inspiratie. Ce mult m-am bucurat sa-l aud pe Neil DeGrasse Tyson spunand: «Stiintele exacte au nevoie de marketing». Exact asta facem si noi cu lansarea ACADEMY+PLUS in Romania. Nu e doar o scoala de coding, e implicit o scoala care face buna reputatie statutului de programator” – Bogdan Herea, CEO PITECH+PLUS, fondator ACADEMY+PLUS
“Nu m-am asteptat nici in 2013, nici in 2014 sa sponsorizez castigatori. Am fost incantata de rezolvarile briefurilor, de conexiuni, de experienta de a-i cunoaste pe cei mai buni si de ideea de a sustine un demers educativ alternativ, cu bataie atat de lunga, la nivel international. Sa ia aur, argint, arama si alte metale la Cannes n-a fost o prioritate, ci un fel de «extra-topping». Scoala trebuie sa formeze atitudini de castigatori, sa expuna rezolvari spectaculoase si sa pregateasca oameni care gandesc interesant, care sunt capabili sa livreze solutii inteligente la probleme reale. Asta e stacheta, acesta este obiectivul ultim” – Florentina Taudor, CEO Renania, compania care a sustinut The Alternative School si studentii sai in 2013 si 2014
“Brandul La Strada a sustinut dintotdeauna creativitatea in moda si design, sprijinind initiativele care incurajeaza dezvoltarea spiritului creator si a tinerelor talente, indiferent de zona de manifestare. Este unul dintre motivele pentru care am dorit sa sustinem Cannes Preview. |i felicitam pe Bianca Dumitrascu si Razvan Ghilencea, care au fost premiati cu aur la Young Lions Cyber. Rezultatele lor ne dau incredere si dorinta de a contribui in continuare la cresterea talentelor din moda si din industriile creative din Romania” – Oana Stincel, Ice-Cream Marketing Manager, La Strada
“In noua ani de Cannes Lions in Romania s-au materializat chiar toate visele pe care le-am avut in primii ani de festival, ca studenta. Cel mai important este ca romanii acum intra in Palais fara stigma de a fi nascuti in estul Europei, ci avand blazonul de a fi evoluat aici. Studentii mei sunt premiati cu aur, in urma lor sunt niste sute de alti tineri educati aici si angajati in cele mai dorite contexte ale lumii, agentiile de-acasa au performante de niste ani, avem o istorie cu jurati in paneluri diverse. Festivalul in sine a evoluat si s-a dezvoltat pornind si de la idei pe care le-am impartasit din convingere (aparitia categoriei PR sau a unei grile diferite de pret pentru studenti). Am fost o rotita in mecanismul care a schimbat perceptia despre Romania in comunitatea globala a comunicatorilor si le sunt recunoscatoare tuturor celor care m-au ajutat sa transform planul acesta intr-o realitate tangibila. Sunt multi, foarte multi” – Teodora Migdalovici, Ambasadorul Cannes Lions in Romania si fondatorul The Alternative School for Creative Thinking
“Prima experienta la Cannes a fost magica! De la seminarii, la competitie si pana la petreceri. Am invatat ceva in fiecare moment. Am vazut cum se fac lucrurile la alt nivel si am plecat cu gandul ca orice este posibil. Cred ca daca reusim sa ne pastram pasiunea si entuziasmul putem retrai Cannes-ul in fiecare an cu rezultate din ce in ce mai bune.” – Bianca Dumitrascu, Art Director TBWA, absolventa a The Alternative School for Creative Thinking, medaliata cu Gold la competitia de Young Lions Cyber in 2014
“Am avut cateva revelatii. Mi-am dat seama ca premiile sunt doar cireasa de pe tort si ca festivalul sta (de fapt) in seminarii. Ca nu exista “nu se poate face”. Ca publicitatea chiar poate sa ajute oamenii (naiv?! sper ca nu). Ca nu prea ai timp de plaja, dar nici nu-ti pare rau. Ca ziua nu se termina fara o petrecere. Ca e misto, ce sa mai…” – Razvan Ghilencea, copywriter TBWA, absolvent al The Alternative School for Creative Thinking, medaliat cu Gold la competitia de Young Lions Cyber in 2014
“Fascinant! Am plecat cu asteptari foarte mari, insa experienta pe care am trait-o acolo a fost dincolo de orice gand frumos. Este un festival al ideilor, in care inveti ceva in orice minut, fie ca esti la seminarii, in zona de expozitii sau la corturile de pe plaja. Este o infuzie de cunoastere si good vibes si tare as vrea sa reusesc sa ma hranesc din saptamana asta pana la anul. Am avut o multime de “wow moments” la seminariile tinute de Jason Silva, Tyson, Lotto sau Harbisson si a fost atat de frumos! Daca as putea rezuma in doua cuvinte experienta Cannes Lions, acestea ar fi ‘cognitive ecstasy’!” – Isabela Stere, PR Strategist, Rogalski-Damaschin, absolventa a The Alternative School for Creative Thinking
“Experienta Cannes e coplesitoare, din foarte multe puncte de vedere: salile de auditorium, pline ochi de publicitari sau comunicatori din toate partile lumii, lista incredibila de speakeri, temele abordate sau serile de gala la care participi live la premierea celor mai tari campanii. E un fel de ‘out-of-body experience’ si sunt sigura ca multi dintre noi vom mai avea momente de care ne vom aduce brusc aminte, chiar si dupa un an. In ciuda acestui lucru, daca e sa raman cu un singur lucru intiparit pentru totdeauna in creier, dupa experienta Cannes, acel lucru este un fel de realism necesar pe care aceasta industrie trebuie sa si-l regaseasca. Nevoia de a reveni la realitatile consumatorulul, la dorintele si problemele sale, la acel #giveacrapfactor despre care au vorbit Droga, Hegarty si multi, multi altii. Da, e foarte frumos sa pasim pe nori timp de o saptamana si sa ne bucuram de aerul parfumat al Rivierei Franceze, insa la final, cand ne intoarcem acasa, hai sa ne infingem adanc talpile in realitatile oamenilor care ne privesc sau ne cumpara produsele.” – Alexandra Radu, Communication Manager, absolventa a The Alternative School for CreativeThinking
„Ne bucura enorm ca brandul Rom a fost cel care, in 2011, aducea in Romania primul Grand Prix la Cannes Lions. Incepand din acel moment, asteptarile industriei de publicitate romanesti au fost din ce in ce mai mari, iar Rom Autentic nu s-a dezmintit, dezvoltand alaturi de agentia McCann Bucuresti alte doua campanii rasplatite la Cannes Lions: “Romanians are Smart” si “Bucharest, not Budapest”. Ne bucuram ca si anul acesta creativitatea brandurilor si campaniilor din Romania a fost recunoscuta la Cannes Lions si ii felicitam pe toti cei care au obtinut premii si nominalizari. Speram ca acesta sa fie fundatia creativitatii romanesti si sa incepem sa construim din ce in ce mai mult, atat pentru brandul Rom, cat si pentru toate brandurile si campaniile romanesti.” – Gabriela Munteanu, Marketing Manager, Kandia Dulce
„Ideea creativa este primul lucru asupra caruia ne oprim in campaniile Coca-Cola. Insa, dincolo de asta, pentru a comunica eficient energia brandului, este foarte importanta viziunea, cunoasterea consumatorilor si a pietei in care activezi. Felicit ideile mari si efortul tuturor echipelor castigatoare care au gandit campanii de impact, ce au facut inconjurul lumii. Ne bucuram ca brandul Coca-Cola a demonstrat, din nou, puterea inovatiei si suntem mandri sa fim recunoscuti pentru acest lucru” – Nicoleta Eftimiu, Marketing Manager pentru Coca-Cola Romania si Moldova
“Anul trecut, impreuna cu McCann Bucuresti, Doncafe si-a inceput drumul catre Cannes Lions. In 2013, campania Doncafe – Live Radio Vending Machine – se numara printre cele mai creative campanii din lume, obtinand o nominalizare la cel mai important festival international de publicitate. In 2014 am continuat sa sustinem excelenta in creativitate, lansand impreuna cu Beko un nou proiect inovator – “Snooze for Coffee”- un proiect in stransa legatura cu misiunea bradului nostru , aceea de a recompensa femeile pentru milioanele de momente speciale oferite celor din jur. Avand alaturi agentia McCann Bucuresti si determinarea noastra de a ne numara printre companiile care sustin inovatia, suntem increzatori ca si anul 2015 va fi un an cu proiecte remarcabile.” – Marius Melesteu, General Manager, Strauss South Central Europe
“Tehnologia a schimbat istoria omenirii. Noi, cei de la Vodafone credem cu tarie ca tehnologia are puterea sa schimbe viata oamenilor in mai bine. Dorinta noastra de a progresa e sustinuta si de povestile romanilor curajosi, dornici sa fie in pas cu timpurile, romani simpli care vor sa se bucure de mai mult sau romani intreprinzatori care fac imposibilul posibil. Romanii cu initiativa dau viata promisiunii brandului Vodafone de a aduce impreuna oamenii care cred in mai bine, de a aduce toata Romania pe internet. In misiunea de a aduce beneficiile smart phone-urilor si ale internetului mobil in mana fiecarui roman, am cautat povesti adevarate cat mai autentice si cat mai relevante. Si le-am gasit atat in varf de munte, cat si in mijlocul orasului. Ghita Ciobanul este in primul rand reprezentarea universala a romanului, dar povestea lui construieste in acelasi timp perceptia accesibilitatii tehnologiei in mediul rural si in zonele izolate, acolo unde se inregistreaza de asemenea o crestere a utilizarii internetului mobil. Ciobanul real Ghita Danuletiu, singur pe munte, dar sociabil din fire, a reusit cu ajutorul primului sau smartphone si prin retelele sociale sa ajunga in Top 3 celebritati din Romania in numai o luna de la lansarea campaniei. La fix un an de la lansarea acestei campanii, Vodafone Romania si McCann Bucuresti castigau impreuna atat la Effie Awards, cat si la Cannes Lions. Suntem mandri ca, pentru al doilea an consecutiv campaniile Vodafone Romania au ramas pe lista celor mai creative campanii din lume si au castigat premii importante la Cannes Lions. Daca in 2013, Vodafone Romania si McCann Bucuresti castigau doua premii Silver Lion si un Bronze Lion cu Biblioteca Digitala, anul acesta a fost randul lui Ghita Ciobanul sa fie rasplatit cu un Bronze Lion.” – Laura Barbu, Director, Brand and Marketing Communication, Vodafone
“In calitate de lider al industriei cosmetice, pentru noi reprezinta deja o obligatie sa ne reinventam permanent, sa ramanem mereu creativi, pastrand in acelasi timp valorile esentiale ale L’Oreal : stiinta si frumusetea. L’Oreal sustine femeile din Romania accentuandu-le propria frumusete, iar tocmai unicitatea acestei frmuseti ne-a inspirat sa cream ‘Povestea frumusetii tale”, prima campanie originala realizata local, in parteneriat cu McCann Bucuresti, pentru brandul L’Oreal Paris. Suntem onorati sa ne numaram in randul celor care celebreaza creativitatea, forta motrice din spatele acestei industrii provocatoare a frumusetii.” – Mathieu Legoupil, General Manager, L’Oreal Romania Divizia de Produse de Larg Consum
“Stii visul ala din care te trezesti si tot incerci sa inchizi ochii si sa il faci sa continue? Asta a fost experienta Cannes pentru mine, asa ca am incercat sa pastrez bine, la loc sigur, fiecare moment petrecut acolo. De la articole scrise noaptea tarziu sau pe scarile din amfiteatru pana la strigat cu toata forta cand au urcat castigatorii nostri pe scena, am trait cat se poate de intens experienta festivalului. A fost magic si coplesitor!” – Diana Coman, absolventa a The Alternative School for Creative Thinking
“Cannes Lions a fost un roller coaster pompos care mi-a taiat rasuflarea in cel mai frumos mod, ca efort, ca experienta, ca poveste. Un circuit plin de surprize si momente memorabile din care am plecat cu un bagaj greu de informatii la care o sa tot despachetez luni multe de acum incolo. Salut cu drag si stima toti membrii acestei expeditii si le urez cat mai multe „Cannes-uri” – Octavian Gheorghe, absolvent al The Alternative School for Creative Thinking
„Magie, inspiratie, motivatie. Cannes Lions exista sub semnul magiei, pentru ca felul in care-ti bate inima cand vorbesti cu Michael Conrad, Rory Sutherland sau Joe Pytka nu are sens in alta paradigma. Pe langa asta, cum alfel poti sa cresti in 7 zile cat altii in 7 ani, daca nu prin magie? Inspiratia e un give away coplesitor pe care-l luam acasa, iar acum ca a fost introdus Grand Prix for Good, si cei mai pesimisti invata sa aiba incredere in industrie. Insa magia si inspiratia devin o formula miraculoasa cand adaugam motivatia incredibila pe care o ai la plecare, motivatie de a-ti depasi limitele si asteptarile, a te intoarce cu un trofeu acasa.” – Andreea Adamescu, participanta la Roger Hatchuel Academy, absolventa a The Alternative School for CreativeThinking
“Cand 12.000 de reprezentanti ai lumii creative internationale se reunesc intr-un singur loc, cand acel loc se numeste Cannes si cand singurul inamic al tau este timpul, care te impiedica sa participi simultan, la mai multe activitati, atunci stii ca pentru o saptamana, te afli in locul ideal. Cannes Lions este pentru boemi, pentru creativi relaxati, pentru comunicatori detasati. Daca ai ajuns la Cannes Lions sigur ai facut ceva bine inainte, ca sa iti fi meritat locul. Daca ai ajuns la Cannes Lions, sigur vei face ceva bine in continuare.” – Lucian Talpes, membru al echipei medaliate cu Gold la Storytelling Academy, absolvent al The Alternative School for Creative Thinking
“N-as fi crezut ca am sa pasesc… in viitor. Cu Masina Timpului parcata la scara (la propriu, pentru conferinta SAWA), cu cyborgi pescena (Neil Harbisson), un viitor in care Natura si evolutia tehnologica nu sunt in antiteza, ci coopereaza, iar nano si bio-tehnologia devin locul de manifestare a creativitatii, cu scopul de a transforma oamenii in opere de arta (Jason Silva). Iar la final, bucuria imensa ca aurul se intoarce acasa cu colegii nostri. Bravo, Bianca &Razvan!” – Cristina Tartau, absolventa a The Alternative School for Creative Thinking
“Cannes Lions este un torent de experiente inedite livrate sub forma a sute de seminarii, workshop-uri, petreceri si intalniri cu cei mai creativi oameni din industrie, care la final te transforma intr-un fericit si lucid dependent. Sentimentele pe care le experimentezi sunt coplesitoare, inca incerc sa imi pun in ordine gandurile, sa asimilez toate informatiile si senzatiile stranse. Pe langa conversatiile cu Joe Pytka, Malcolm Poynton si multi multi altii, care te motiveaza sa iti depasesti limitele, oamenii de care te ‘lovesti’ la festival iti intregesc experienta fiind si ei o sursa de inspiratie. Sunt sigura de un lucru: chiar si mult timp dupa ce am plecat experienta primului festival Cannes Lions o sa persiste.” – Athina Radoslav, participanta la Roger Hatchuel Academy, absolventa a The Alternative School for Creative Thinking
“Acesta fiind al doilea meu Cannes, am ramas cu impresia ca anul trecut am invatat mai multe – ceea ce probabil e normal pentru un prim contact cu ceva asa imens. Anul asta am invatat sa ma resemnez cu gandul ca nu-l poti cuprinde in intregime, dar tot uitam sa ies din Audi sau Debussy. Nu cred ca este un festival de publicitate, ci un festival al lumii, al tuturor industriilor – vazute prin prisma asta. La Cannes poti invata despre absolut orice. Mi-au placut mult Pytka, Tyson, Stewart si Harbisson. In plus, n-ai cum sa nu te bucuri pentru Young Lions-ii nostri, Alex si Natalia, anul trecut, si Bianca si Razvan, anul asta, care sunt super oameni, nu doar castigatori. In Cannes zilele par saptamani, cand pleci parca ai stat o luna. Si totusi trece atat de repede.” – Anca Ifrim, designer ME.ALCHEMY, absolventa a The Alternative School for Creative Thinking, competitoare la Young Lions Design, 2014
“Cannes? Credeam ca e un mit. Cand eram mica imi citea bunica povesti din carti cu pagini ingalbenite de timp. Mai apoi am pasit in publicitate, acest taram magic al ideilor care te fac sa visezi, unde Cannes parea cumva ‘calatoria initiatica’ despre care toata lumea vorbeste, care schimba tot cursul naratiunii. Paginile cu zmei si eroi au devenit site-uri, mii de campanii si mult continut, iar povestile sunt cele pe care le construim pentru branduri. Ei bine, e chiar desprinsa din alt univers experienta asta. Cu fiecare seminar si cu fiecare farama de gand dintr-un workshop, la care ai intrat poate din greseala, iti schimbi putin cate putin viziunea pe care-ai avut-o pana in acel moment. E ceva incredibil, creierul ti se foieste parca in toate colturile si incearca sa priceapa si el ce-ti aud urechile. M-am uitat cu admiratie la eroii acestor basme contemporane si vreau sa cred ca am inteles ceva de la fiecare, dar mai ales ca am filtrat tot acest experiment prin mine si ca a ramas ce trebuie. Om trai si-om vedea!” – Alina Nechita, designer, Lowe, absolventa a The Alternative School for Creative Thinking, competitoare la Young Lions Design in 2014
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz