Inovația socială, forța care schimbă societatea
Reading Time: 2 minuteTrăim vremuri capabile să schimbe societăți, să le activeze acolo unde pasivitatea era prea pregnantă. Începem să lucrăm în rețele, să ieșim din zona de confort și să ne exersăm abilități pe care nu le practicasem până atunci, așa cum este inovația socială.
Ashoka România, biroul local al celei mai mari rețele internaționale de susținere a antreprenorilor sociali și a inovației sociale, vorbește printr-o serie de articole – găzduită de BIZ – despre cum antreprenoriatul social începe să devină tot mai mult despre construcția de alianțe, colaborări și soluții sistemice.
Text de Echipa Ashoka România
Chiar în acest moment fără precedent, noi în Ashoka ne uităm acolo unde ne-am uitat de 40 de ani de când am apărut. Vedem puterea dată de inovația socială și rolul vital jucat de antreprenorii sociali. Acești lideri ai schimbărilor sistemice se adaptează rapid, se organizează trans-sectorial și fac ceea ce inovatorii sociali fac întotdeauna: setează o nouă normă, implică cetățenii ca agenți ai schimbării și construiesc un nou viitor prin colaborare.
În România suntem de 3 ani, dar uitându-ne pe studiile făcute de noi de la lansare Ashoka în România și până acum, se remarcă destule diferențe în doar atâta timp. Am început cu Harta Inovatorilor Sociali și cu Raportul Național privind Antreprenoriatul Social, iar raportul nostru anual este de fapt o cercetare de impact în care derulăm interviuri cu cei mai importanți actori din sistem.
Dacă la început antreprenoriatul social era contextul reprezentaților tradiționali ai societății civile, ulterior au început să vină idei noi în țară prin intermediul rețelelor internaționale. Acum vedem tot mai mulți „suspecți” neobișnuiți care fac pași înspre acest domeniu: angajați din multinaționale, elevi și studenți, mici antreprenori români cu vechime în domeniu, români reîntorși în țară și tot așa.
Observăm, de asemenea, o înlocuire a vechilor percepții asupra barierelor în calea antreprenoriatului social. Lipsa de finanțare nu mai este punctată ca fiind principalul obstacol. Actorii vorbesc despre lipsa de sprijin a autorităților, despre un mediu politic și legislativ toxic, despre lipsa de colaborare trans-sectorială și despre lipsa de viziune de impact a finanțatorilor clasici, în speță marile companii multinaționale.
De aceea există pionieri, antreprenori sociali care deschid drumul unui nou tip de colaborare, unui nou tip de impact. O să vorbim cu cinci dintre ei, ei fiind și Ashoka Fellows, antreprenori sociali care schimbă norma. Vom explora ce înseamnă să co-creezi alături de actori neobișnuiți și apanajul atât de divers pe care acest persona al antreprenorului social îl poate avea. Are un job? Are o afacere? E în ONG-uri? E jurnalist?
Haideți să aflăm împreună!
Descoperă întreaga serie de materiale #AshokaxBiz, seria de articole despre cum antreprenoriatul social începe să devină tot mai mult despre construcția de alianțe, colaborări și soluții sistemice.
Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și inovației sociale, clasată de NGO Advisor pe locul 13 din 500 de ONG-uri din lume. Ashoka este prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este un agent al schimbării, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale. Ashoka România este susținută de Romanian-American Foundation, partener de lansare și de NN România, partener strategic.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz