Inovatia salveaza vieti
Reading Time: 5 minutePiata farmaceutica din Romania. Un mediu impredictibil, inflexibil, care ofera insa si oportunitati celor care stiu sa le vada si sa aiba o viziune pe termen lung. Pascal Prigent, director general al companiei farmaceutice GlaxoSmithKline (GSK) in Romania, a vorbit despre piata locala, despre cum vede el oportunitatile si care sunt planurile GSK la noi
Cum a evoluat GlaxoSmithKline in Romania in ultimii doi ani?
GSK are radacini in Romania de multa reme si este o piata in care am ales sa investim. Avem trei componente principale aici: fabrica de la Brasov, domeniul farmaceutic si distributia. Fabrica a trecut prin schimbari substantiale, ajungand astazi la o facilitate de productie de talie mondiala, unde se produc medicamente inovatoare, nu doar generice, fiind conforma standardelor de Bune Practici de Fabricatie (GMP) si care exporta jumatate din productie in toata lumea. De curand, am inceput la Brasov product ia de medicamente pentru HIV si oncologice. Din 1998, de cand am cumparat fabrica Europharm, am investit aproximativ 100 de milioane de dolari in ea si tocmai am anuntat o alta investitie de 12 milioane de dolari, pentru un nou laborator de control al calitatii, care va fi inaugurat anul viitor. In distributie, chiar daca este un domeniu complicat in Romania, cu multa competitie, cu marje reduse, Europharm
Distributie a reusit sa conduca afacerea foarte bine si acum este cel de-al patrulea mare distribuitor de pe piata locala. A crescut foarte mult si a reusit, din punct de vedere financiar, sa ramana solid. In domeniul farmaceutic, am mers foarte bine, in linie cu piata, as putea spune chiar usor mai repede decat piata, ceea ce este de asteptat, pentru ca suntem prezenti cu un portofoliu variat de produse. Avem unul dintre cele mai mari portofolii de medicamente din Romania si ne asteptam sa crestem in continuare pe vaccinuri, HIV, oncologie, dar si pe alte produse.
Ati preluat conducerea GSK Romania la inceputul acestui an. Ce ati gasit aici si ce directii doriti sa urmati?
Am gasit aici o organizatie mare, cu aproximativ 1.000 de oameni de mare calitate, si pentru ca opereaza intr-o piata foarte volatila si imprevizibila sunt foarte flexibili, capabili sa se confrunte cu tot felul de situatii si sa le rezolve. Ceea ce am observat in termeni de piata a fost ca este una a contrastelor. Pe de o parte, exista partea negativa, prea multa impredictibilitate, un grad mare de volatilitate, niciodata nu stii ce urmeaza sa se intample. Este foarte greu pentru o afacere sa creasca cu adevarat si sa isi faca planuri intr-un asemenea mediu.
Pe de alta parte, exista si aspectele pozitive, pentru ca ai foarte multe oportunitati de crestere, daca observi cativa indicatori precum speranta de viata, care este foarte scazuta fata de celelalte tari din vestul Europei, iar mortalitatea este cea mai mare din UE, in timp ce investitiile in sistemul medical sunt scazute comparative cu restul Europei. Vorbim de doar 3,8% din PIB, in Romania, in timp ce media europeana este de 8% din PIB, suntem la jumatate fata de restul Europei. Daca ne uitam in Africa, media este de 5,9%, asa ca, daca te uiti pe termen lung, Romania va trebui sa creasca si de aici oportunitatile pe termen lung.
Cum vede piata romaneasca diferenta dintre produsele inovatoare si cele generice?
Mai intai trebuie inteleasa structura de pret a unui produs inovator. Baza, pretul total, este 100%, din care costul efectiv de producere a medicamentului reprezinta undeva la 20-30%. Restul, mai mult de jumatate, este reprezentat de finantarea medicamentului, adica de cercetare si dezvoltare. Cercetarea in toata industria inseamna studiile clinice, absolut necesare, pentru ca nu vindem iaurt si trebuie sa testezi produsul inainte sa il pui pe piata. Ceea ce nu stiu oamenii este ca, de la momentul gasirii moleculei pana la introducerea pe piata, trec 15 ani si multe milioane de dolari.
Cred ca de fapt costurile se situeaza in jur de 3 miliarde de dolari investiti in studii clinice, in testarea fazei intai, a doua, a treia, a patra pentru a dovedi ca produsul este sigur. Odata ce ai facut acest lucru, poti pune produsul pe piata si esti protejat pentru o perioada. La expirarea perioadei patentului, se pot face generice. Atunci cand sunt lansate generice, studiile clinice nu trebuie facute din nou, se poate face referire la ele, spunand ca este acelasi produs. De aceea, in cazul unui generic, costul de productie este situat intre 20 si 50%, iar ceea ce este peste aceasta suma este profit. La produsul inovator este zero profit. Pe scurt, un produs inovator va deveni generic, iar un generic a fost un produs inovator. Insa lumea nu vede aceste lucruri si spune doar ca genericele sunt la jumatate de pret. Normal ca sunt la jumatate de pret, pentru ca nu a mai fost nevoie sa se faca studiile clinice. Ceea ce este bine, pentru ca asa functioneaza si este firesc, nimeni nu este impotriva acestui lucru, chiar spunem ca este un lucru bun. Medicina a ajuns astazi unde este datorita inovatiei si, daca vrem sa avem acest lucru si in viitor, trebuie sa protejam inovatia.
Singura cale este sa ne asiguram ca fondurile continua sa vina. Iar fondurile vin din preturi, din pacate. In trecut, fondurile veneau din fonduri publice, universitati, guverne, laboratoare. Astazi, fondurile provin din surse private, pentru ca finantarea cercetarii este foarte scumpa. Si aici pot fi gasite tot felul de scheme financiare, care deja se aplica in tarile din vest si in SUA si care pot fi aplicate si in Romania, pentru a fi introduce cele mai noi medicamente inovative si pentru a se gasi solutiile necesare pentru ca preturile sa nu fie foarte mari si sa existe finantare.
Ce trebuie sa se schimbe pe piata medicala romaneasca pentru a nu mai intampina blocaje financiare?
In multe moduri este mai util sa fie folositi banii actuali mai bine si sa fie reduse pierderile decat sa se adauge mai multi bani si sa se piarda. Dupa ce sistemul a fost facut eficient, trebuie investiti mai multi bani. Dar aceste lucruri trebuie facute in mod inteligent. Trebuie sa fie verificata lista de compensate, care nu a mai fost actualizata din 2008, sa fie adaugate produse noi care sunt salvatoare de vieti sau foarte importante.
Cum vedeti 2011 si 2012?
2011 va fi un an bun pentru GSK, cred ca vom creste si vom creste mai mult ca piata datorita cotelor de la raft. Pentru 2012 nu am o prognoza clara. Pe de o parte, portofoliul nostru de medicamente este competitiv si vom avea produse noi, asa ca putem creste, dar pe de alta parte lista de compensate nu stim daca va fi actualizata, ceea ce inseamna ca unele produse inovatoare nu vor putea fi acoperite, fiind prea scumpe, si, daca nu vom face discounturi, nu vom putea ajunge la toata lumea. Stiu ca exista o serie de dezbateri despre noile reglementari si noul pachet legislativ pentru sanatate si sunt ingrijorat ca producatorii de medicamente vor fi loviti puternic si va exista o disproportie mare in sistemul de sanatate. Aici apare marea incertitudine pentru 2012 si cred ca autoritatile romane trebuie sa gaseasca rapid balanta intre finantarile aditionale si cash si nevoia de a proteja investitiile si modelul economic, pentru ca trebuie facut atractiv pentru investitor.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz