Inovatia face diferenta la mall
Reading Time: 7 minuteCe inseamna inovatia pentru dvs. astazi, in era digitala?
Sunt multe definitii ale inovatiei. Eu folosesc una simpla. Pentru mine, inovatia este introducerea cu succes a unui produs sau serviciu nou. Atunci cand vorbim de introducere, inseamna ca trebuie sa fie implementat pe piata, sa nu ramana doar in mintea si in imaginatia ta, si de succes pentru ca sunt destule inovatii care nu sunt de succes. Pornind de la aceasta definitie, inovatia se poate intampla oriunde, in viata de zi cu zi, la locul de munca poti sa te gandesti la ce ai putea face ca sa generezi valoare si sa fie si un succes. Vorbim de lumea digitala si ne gandim la inovatie in acest domeniu pentru ca ni se pare firesc.
Insa exista doua explicatii pentru care digitalul a ajuns sa fie pus la egalitate cu inovatia: in primul rand tot ce este digital, de inalta clasa tehnologica este vizibil – Facebook, tablete, smartphone-uri. In al doilea rand, este un domeniu in care lucrurile se intampla foarte rapid. Daca esti o companie care produce telefoane mobile si daca nu creezi un nou produs la doua-trei luni, vei da faliment intr-un an. In domeniul centrelor comerciale poti sa gasesti un numar mare de inovatii, in multe directii ale businessului.
De ce aveti un birou pentru inovatie?
Atunci cand am infiintat acest birou, in 2008, ne-am gandit ca am avut in trecut un numar mare de inovatii, am castigat numeroase premii, am creat primul centru comercial tematic din Europa, am creat noi modele de contracte care astazi sunt copiate peste tot de alte companii. Sunt multe lucruri pe care noi le-am generat si le-am gandit si, la fel ca in cazul industriei de telefoane mobile, tot ce faceam noi era copiat. Astfel incat in 2007 am inteles ca procesul de inovatie trebuie sa capete un inteles formal in organizatia noastra, sa cream o cultura a inovatiei, si am ajuns sa ne identifica m cu afirmatia “Pasionati de inovatie”, in 2008, afirmatia devenind sloganul nostru, pentru ca este acum o parte din cultura. Ceea ce am mai facut a fost sa cream un epartament special, dedicat inovatiei, care sa coordoneaze toate procesele care conduc la inovatie si am inteles foarte clar ca in toate ariile de expertiza din domeniul centrelor comerciale – investitii, management, dezvoltare – se pot crea inovatii. Si o sa le iau pe rand ca sa exemplific. Cand vobim de investitie, in domeniul nostru inseamna de fapt sa cumperi un centru comercial, sa il detii sau sa il vinzi. Si ne-am intrebat cum putem face inovatia aici.
Am creat fondul Sierra (un fond de mall-uri care puteau fi tranzactionate) acum cativa ani si acest lucru era o mare inovatie in piata pentru ca, de obicei, investitorii doar cumparau centre comerciale si atat. Insa am realizat ca mall-urile pot genera diferite functii pentru investitori, asa ca am facut un grup de centre comerciale pe care le-am scos pe piata ca investitie si a fost un succes enorm. In partea de dezvoltare se poate face cel mai simplu inovatie, mai ales atunci cand vorbim de construct ia unui centru comercial, care sa coste 70 de milioane de euro, 200 de milioane sau chiar mai mult. Orice inovatie in aceasta parte, indiferent cat de mica este, poate duce la reduceri mari de costuri. Poti sa creezi valoare daca, de exemplu, plasezi pe acoperisul centrului comercial sisteme prin care se reduce sau se mareste temperatura apei, astfel incat atunci cand apa ajunge la sistemul de aer conditionat sa fie la temperatura la care trebuie si sa nu mai fie nevoie sa se consume energie pentru incalzire sau racire. In partea de management pot exista solutii inovatoare care pot aduce valoare.
Un astfel de exemplu este modul in care am folosit senzori in toaletele din centrele comerciale ca sa rationalizam consumul de apa. In plus, am folosit si filtre speciale in interiorul robinetilor de apa care sa reduca volumul de apa folosit. Am facut acest lucru si am redus consumul de apa cu pana la 30-50% si nimeni nu a sesizat ceea ce am facut pentru ca toata lumea se spala pe maini la fel ca inainte si apa curgea la fel, insa consumul era mai mic. Acestea sunt doar cateva dintre exemplele mici de inovatii prin intermediul carora am ajuns sa generam profit si sa avem valoare.
Ati apelat la consultanti?
Pentru a ne folosi de toate cunostintele pe care le avem si pentru a genera valoare, am decis sa apelam la o importanta firma de consultanta in inovatie, care ne-a ajutat sa implementam procese specifice pentru a crea valoare prin inovatie. Am vrut sa ne ajute sa intelegem cum o sa ne vedem in 10 ani. Vrem sa anticipam viitorul si sa avem o viziune asupra a ceea ce va fi Sonae Sierra atunci. Si au creat pentru noi un proces – 4sight – care ajuta compania sa se vada in viitor, obiectivele pe care vrem sa le avem pentru a ajunge acolo si modul in care ajungem acolo. La sfarsitul acestui program, am generat 30 de initiative strategice pe care Sonae Sierra trebuie sa le aiba in vedere in urmatorii ani pentru a ajunge la scopul propus. Ceea ce este foarte interesant este ca, in timpul acestui proces, am identificat si o serie de provocari pentru viitor, pe care ar trebui sa le rezolvam pentru a ne atinge scopul. Si astfel am ajuns la cel de-al doilea proces, care implica identificarea solutiilor specifice fiecarei provocari.
De fiecare provocare se ocupa o echipa, care lucreaza 4-6 luni, iar misiunea ei este sa gaseasca cele mai bune solutii pentru o problema anume. De exemplu, una dintre provocarile aparute a fost legata de cum putem sa ajungem sa construim centre comerciale mai ieftine, mai repede si mai bune. Pentru aceasta provocare, o echipa de sapte oameni a lucrat sa gaseasca cele mai bune solutii, de-a lungul a sase luni. Si au venit cu 11 idei de solutii pentru a rezolva aceasta problema. Una dintre solutii se referea la cum sa reducem costurile de constructie. Un contabil, care nu era in grupul de lucru, a sugerat sa reducem inaltimea centrului comercial. La sfarsit au prezentat aceasta idee si au explicat ca putem sa reducem o parte din centrul comercial, pentru ca anumite magazine pot sa aiba o inaltime mai mica si astfel se pot reduce costurile. Daca am aplica aceasta masura in urmatorii cinci ani, in toate centrele comerciale, vom reduce costurile cu aproximativ 30 de milioane de euro. Ideile mici au generat valoare companiei.
O alta idee a fost legata de cresterea valorii unui centru comercial. Exista o divizie in Sierra care se numeste Mall Activation si care genereaza valoare si bani, pentru ca daca vrei sa plasezi un stand sau un chiosc in mijlocul mall-ului, trebuie sa platesti. La fel, in cazul in care vrei sa plasezi o masina. Acesta este domeniul lor de activitate. Si ei au venit cu ideea de a folosi parcarea pentru a avea publicitate, dar la alt nivel. Astfel ca am vopsit zidurile, asfaltul, am decorat parcarea, pentru ca atunci cand plasezi o masina in scopuri publicitare in parcare, sa existe impresia ca se afla intr-un spatiu frumos, inedit si nu intr-o parcare. Unii dintre clientii nostri de publicitate au fost incantati de idee si acum este implementata in toate mall-urile din Portugalia si acum extindem aceasta idee catre mall-urile din Germania, Brazilia, Spania. Aceasta idee in sine genereaza 400 de milioane de euro. Acestea sunt doar cateva exemple pentru modul in care ideile generate in grupurile de lucru duc la cresterea productivitatii si eficientei in Sonae Sierra. Insa ne-am dat seama ca multi dintre angajatii nostri pot contribui cu idei, sugestii, comentarii. Si astfel am creat un portal, Explore, prin care oamenii pot sa vina cu idei, sa comenteze ideile postate.
Totalul ideilor implementate pana in mai 2010 a generat reduceri de sapte milioane de euro, dar ceea ce este si mai important este ca avem in lucru idei pe care urmeaza sa le implementam si care vor genera reduceri de costuri de pana la 400 de milioane de euro. Spun ca urmeaza sa le implementam, pentru ca toate solutiile gasite vor fi puse in aplicare in cazul mall-urilor nou construite. Reducerea de costuri va aparea in trei-patru ani, cand noile centre comerciale vor fi terminate.
Unde se vede Sonae Sierra peste 10 ani?
Ne intereseaza pietele emergente ca oportunitati de investitie. Vrem de asemenea sa ajungem sa vindem servicii altor parteneri. Dar multe dintre ideile din strategia Sonae Sierra pentru urmatorii ani au aparut in timpul 4sight. Credem ca in viitor un centru comercial va fi o experienta in sine, nu doar a merge la cumparaturi, ci o experienta, un spatiu social. Chiar daca putem sa cumparam haine, pantofi sau orice alte produse de acasa, nu beneficiem si de experient a sociala a unui centru comercial. Si una dintre provocarile la care lucram acum este modul in care va arata experient a sociala in mall-urile Sonae Sierra in 2020. In 10 ani, vrem sa fim o companie mult mai inovatoare decat suntem astazi, pentru ca inovatia ne va aduce valoare, ne va diferentia de ceilalti competitori si ne va aduce succes. Nu vrem sa facem inovatie doar ca pentru ca sunt multe companii care fac inovatie, ci o facem pentru ca genereaza valoare si diferentiere, care este cheia in viitor. Mai este un aspect care apare aici si care ne-a preocupat in ultimii ani: cultura inovatiei. Nu poti sa faci inovatie daca nu exista in cultura companiei acest lucru. Nu poti sa vii intr-o zi si sa le spui oamenilor: de astazi incepeti sa faceti inovatie. Nu merge asa. Chiar daca puneti oamenii sa se gandeasca la idei, tot nu functioneaza asa.
Creezi inovatie doar atunci cand exista in cultura companiei inovatia, separat de procese si fara sa fie nevoie sa le cereti oamenilor. Inovatia este parte a culturii. Partea dificila este ca nu impui o cultura, ci o creezi. Si pentru a ajunge aici, cel mai important este ca oamenii sa fie pregatiti ca sa ajunga la o cultura a inovatiei. De aceea, acum cativa ani, am creat un program de training de o zi, Click, prin care sa reusim sa aducem oamenii la acelasi nivel, sa fie inovatori dar si sa ia initiativa de a crea inovatie. Si Click nu face altceva decat sa motiveze oamenii si sa ii stimuleze sa creeze inovatie, dar si sa aiba initiativa de a-si prezenta aceste inovatii sau idei pe care le au. In acest moment, suntem in lucru cu un nou program, Open Innovation, care creeaza valoare prin alti parteneri. Ceea ce ne propunem este sa ne asociem cu alte companii, care sa duca la o situatie win–win pentru ambii parteneri. Definitivarea programului se incheie in iunie, iar implementarea va avea loc in toamna acestui an.
Un alt program la care lucram in momentul de fata, si care ne va diferentia de ceilalti dezvoltatori de centre comerciale, este mixul de chiriasi. Avem o echipa care se ocupa de acest program si cauta sa gaseasca solutii pentru dezvoltarea unui mix de chiriasi care sa creeze valoare si sa ne diferentieze, pentru ca pana la urma aici apare diferenta, fiindca, in general, toate mall-urile sunt la fel, insa le diferentiaza arhitectura si mixul de chiriasi.
***
PROMO
MANAGEMENT360. Conferinta despre strategii si eficienta in management
PR AND THE WEB. Forum despre PR2.0 si comunicare digitala
TOP SOCIAL BRANDS. Strategiile de social media ale marilor branduri
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz