Inovația care purifică apa
Reading Time: 3 minuteEste unul dintre cele mai performante sisteme de filtrare din lume – transformă apa poluată sau infestată în apă bună de băut, cântărește doar 250 de kilograme, iar consumul său de energie electrică este echivalent cu cel produs de un bec cu puterea de 60 W. Într-un cuvânt – SOWAT, acronimul pentru System Open Water Advanced Technology. În 2016, SOWAT a câștigat competiția Chivas The Venture, ediția locală, din România.
Proiectul SOWAT s-a născut în 2012, când Khaled Al Mezayen a fost împreună cu tatăl său, care este medic de origină siriană, la un spital de campanie în nordul Siriei, la granița cu Turcia, unde a făcut un training pentru medicii de acolo. “Eu, fiind farmacist, aduceam medicamente pentru refugiați. Când am ajuns, mi-am dat seama că aduceam cireașa de pe tort, dar nu aveam niciun tort… Nu aveau nici apă curată, nici toalete. Atunci am avut un declic, am zis că trebuie să fac ceva și am început să mă documentez”, își amintește Khaled Al Mezayen. În 2013 s-a asociat cu fostul său angajator din Franța și au creat firma Khar & Partners.
“În ultimii 10 ani, antreprenoriatul social a tot crescut și din punctul meu de vedere va continua. Faptul că firmele mari de pe piață au început să schimbe total abordarea lor din punctul acesta de vedere ne arată că acesta este viitorul”, spune Dr. Khaled Al Mezayen, Managing Partner Khar & Partners, compania care produce SOWAT.
Activitatea de cercetare și dezvoltare a început în octombrie 2013, iar primul prototip a fost gata în ianuarie 2015. În iulie 2015 a fost făcută prima serie de preproducție, iar certificările au fost obținute în iulie 2016. “Am început la Sibiu cu un capital de 100.000 de euro. Eram trei persoane – asociatul meu și fost angajator dr. Pierre Huet, care a lucrat pentru Medici fără Frontiere, Ionuț Costea, inginerul nostru șef, și eu. Acum suntem opt persoane și avem parteneriate în Cluj și Franța”, spune Khaled Al Mezayen. Până acum, investițiile s-au ridicat la peste 730.000 de euro, costul proiectului fiind de peste 500.000 de euro. Toată investiția a fost făcută din fonduri proprii, compania primind însă recent o finanțare din partea unei companii din Anglia.
Cea mai importantă provocare a fost obținerea certificărilor internaționale pentru sistemele de apă potabilă. Dar și participarea la concursul pentru antreprenoriat social Chivas the Venture. “A fost o mândrie să reprezentăm România. Am rămas 30 de participanți din 30 de țări diferite. La început eram peste 7.000. Faptul că aveam doar 5 minute de prezentare în care să povestim despre proiectul nostru a fost o mare provocare, am avut la Oxford un training de o săptămână care ne-a ajutat foarte mult”, spune Khaled Al Mezayen.
Impactul SOWAT este la nivel social și, în același timp, are un impact de mediu foarte important. Filtrul a redus costurile legate de consumul de apă cu aproape 98% în comunitățile unde a fost instalat sistemul – costul reprezintă 0,50 euro de persoană pe an. SOWAT-urile instalate furnizează 1.000.000 de litri de apă pe zi și aproape 75.000 de persoane din 5 țări diferite au beneficiat de apă potabilă. Totodată, fiecare SOWAT economisește în jur de 300 kg de plastic din PET-uri pe zi (în medie 22 kg/persoană/an).
Echipa condusă de Khaled Al Mezayen va continua să dezvolte și să îmbunătățească sistemul de fltrarea a apei. Și-a propus ca până în 2020 să furnizeze apă potabilă la peste 5.000.000 de persoane, ceea ce reprezintă și 110.000 tone de PET-uri mai puține în natură. “Faptul că am câștigat o licitație de la UKAid luna trecută ne-a pus, pe planul internațional, la un loc cu marii competitori”, spune Khaled Al Mezayen, adăugând că antreprenoriatul social a crescut în ultimii ani. Antreprenorul cu impact social spune că întreprinderile sociale fac o muncă pe termen lung, cu impact pe termen lung – și asta acolo unde e mai mare nevoie de ele și unde probleme sociale sunt cele mai grave.
Businessurile își ating potențialul maxim atunci când își împart succesul cu societatea. “Fără a împărți succesul cu societatea, nu putem avea succes prin simplu fapt că noi aducem apă potabilă comunităților. Dacă nu aducem apă, nu avem niciun business… Cred că acesta este lucrul care definește un business cu impact social: businessurile cu impact social fac business din momentul în care își împart succesul cu societatea!”, mai spune Khaled Al Mezayen.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz