Influencerii AI
Reading Time: 4 minuteDe anul trecut, ANAF a dat „follow” influencerilor care fac bani din social media și a publicat inclusiv un ghid care să-i ajute să lucreze legal. Dacă la noi această piață a devenit vizibilă abia acum, în afară ea se transformă, iar autoritățile au o misiune și mai dificilă. Tot mai multe conturi umane sunt completate de AI.
Inteligența artificială nu este responsabilă doar de grafică și copy, ci ajunge chiar să înlocuiască influencerii umani. Personaje virtuale cresc comunități tot mai mari, iar în unele cazuri nici măcar nu dezvăluie că e vorba de AI, iar tehnologia face din ce în ce mai complicat de diferențiat între ce e real și nu. Dincolo de dilemele fiscale pe care le ridică autorităților, influencerii AI arată că piața are nevoie de reglementări și de un comportament etic atât din partea platformelor cât și a utilizatorilor. În multe cazuri platformele răspund cu întârziere solicitărilor de închidere a conturilor, ca urmare a încălcării termenilor și condițiilor. Așa se face că unii „influenceri” virtuali ajung să pună în circulație mesaje care servesc unor anumite interese sau să colecteze bani de la fani creduli sau branduri care urmăresc doar cifre. Modelul este simplu de înțeles: unele platforme plătesc creatorii care generează multe vizualizări, există branduri care caută să ajungă la oameni folosind conturi populare și plătesc pentru asta sau linkuri care fac conversia de la fan la plătitor.
Adrianna Avellino a fost până de curând un personaj popular pe Instagram, unde avea aproape 100.000 de urmăritori și mii de reacții la toate postările. Ea își redirecționa fanii către contul de Fanvue, unde, pentru sume între 5 și 9,99 dolari, promitea conținut suplimentar. În aprilie s-a închis acest cont, după ce a apărut într-o anchetă făcută de platforma 404media.co. Personajul prelua clipuri video de la influenceri umani populari și, prin tehnici de deepfake, își adăuga fața în ipostaze care să-i aducă și mai mult succes.
Dar închiderea unui cont nu garantează dispariția unor personaje fictive. În superanul electoral 2024, multe conturi aparent amuzante și inofensive au început să transmită mesaje politice sau sociale amestecate printre cele care generează numărul mare de urmăritori. Este o tehnică folosită tot mai des și în lipsa unui creator asumat e greu de urmărit, acuzat sau eliminat sursa. Cine s-a confruntat cu o „clonare” a imaginii sale sau a postărilor din rețelele sociale a remarcat cât de complicat și uneori de durată este să oprești o astfel de practică. Fenomenul capătă proporții tot mai mari pe măsură ce tehnologia este mai performantă și devine tot mai accesibilă.
AI bun
Influencerii AI nu sunt toți în zona gri sau neagră a internetului! Unul dintre primii influenceri virtuali cu succes la public provine din Canada și a intrat în scenă în 2019. Creat de Superplastic, o companie din domeniul divertismentului, Guggimon și-a construit o comunitate impresionantă pe mai multe platforme. Chiar dacă unele conturi s-au închis și redeschis, pe Instagram trece acum de 1 milion de urmăritori. Aceeași companie l-a creat și pe Janky, care face farse periculoase și este, de asemenea, artist de graffiti și skateboarder. El adună doar pe TikTok aproape 12 milioane de fani.
România este și ea pe harta influencerilor AI. Ana Tobor promovează pe Instagram un stil de viață pozitiv și proactiv. Lansată în 2020 de un magazin online de haine, în ciuda unui cont care are doar 4.000 de urmăritori, Ana Tobor a devenit influencer în campanii pentru L’Oreal, Untold și Electric Castle. Și ca să vedeți că românii sunt creativi și știu să se joace cu sensurile cuvintelor, încercați citirea numelui în sens invers.
APOKI este o artistă venită parcă din desenele animate, care se promovează pe rețelele sociale drept „virtual K-POP artist”. Ea este doar una dintre aparițiile încurajate de nașterea unui nou curent al artiștilor virtuali, după ce Noonoouri a semnat un contract cu gigantul Warner Music și și-a făcut debutul pe scena muzicală în septembrie 2023. Are peste 440.000 de urmăritori pe Instagram și o colecție de haine pentru metaverse. A lucrat cu Versace, Valentino și Louis Vuitton.
Dar cele două artiste mai au mult de lucrat până să ajungă la succesul înregistrat de Lu do Magalu, cea mai urmărită creatoare virtuală din lume, cu peste 6,9 milioane de urmăritori pe Instagram, 2,8 milioane de abonați pe YouTube și 7,3 milioane de urmăritori pe TikTok.
În lumea influencerilor AI există și o albină din Franța încoronată drept regină absolută: bee_nfluencer. Cei peste 240.000 de urmăritori de pe Instagram sunt ghidați în lumea albinelor și printre povești își găsesc locul campanii de la Guerlain, Burt’s Bees, Cheerios și Carrefour. Din 2022 ea s-a mutat complet în metaverse.
Dacă unii influenceri generați cu ajutorul AI caută să înșele și obțin câștiguri pe termen scurt, alții sunt dezvoltați având o strategie complexă în spate și fac trecerea către momentul în care tot mai mulți consumatori vor trăi îmbinând cele două lumi.
Pentru early adopters și cei care cred în tehnologia bună, acum pare momentul ideal de a construi modele sustenabile de influenceri – încă atrag atenția ușor prin noutate, nu sunt atât de reglementați și pot fi controlați total de brandurile care își asumă asemenea ambasadori.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 383 (16 mai – 16 iunie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz