Inflation Tracker: Impactul inflației asupra comportamentului de consum analizat în timp real
Reading Time: 3 minuteAm aflat mai multe despre Inflation Tracker de la Irina Savu, Data Intelligence Director la Leo Burnett Bucharest, unde a contribuit la dezvoltarea unor tool-uri care monitorizează percepții de brand, KPI de comunicare, comportamente de consumator, cât și KPI de business.
Trackerul de inflație este gândit special pentru a fi la curent în timp real cu modul în care se schimbă comportamentul de cumpărare și consum, pe măsură ce inflația crește.
Cât de important este Inflation Tracker pentru departamentele de strategie și de marketing?
Ideea acestui Inflation Tracker a apărut în urma unui brainstorming cu echipa de strategie. Pe fondul creșterii agravante a prețurilor de la o lună la alta, ne-am dat seama că vor veni tot mai multe briefuri în următoarele luni care vor adresa acest aspect. Iar noi, ca agenție, va trebui să găsim soluții de comunicare relevantă în context.
Este nevoie mai mult decât oricând să fim în contact direct cu cei care utilizeză brandurile pentru care lucrăm, să înțelegem în timp real cum își schimbă comportamentul de cumpărături și de consum, pe măsură ce inflația crește, și să venim către ei cu idei prin care să se simtă înțeleși și ajutați, în această perioadă dificilă. Din situațiile de criză reușesc să răzbată acele branduri care își păstrează relevanța și contactul real cu oamenii, care își arată utilitatea. Iar trackerul de înțelegere a comportamentelor în context de inflație reprezintă baza solidă pe care ne vom construi ideile de comunicare din această perioadă.
În ceea ce îi privește pe clienții noștri, trackerul este util nu numai pentru departamentele de marketing, ci și pentru luarea unor decizii de business. Urmărim măsura în care oamenii încep să caute brandurile în magazine tip discounter, preferința pentru cantități mai mari, pentru un preț per unitate mai scăzut sau, din contră, tendința de a cumpăra cantități mai mici pentru a păstra frecvența de consum. Iar aceste aspecte nu sunt urmărite la modul general, pentru că un comportament generic de consum nici nu există. Analizăm datele specifice, pe categorii de produse.
În ce constă trackerul?
Trackerul se bazează pe un studiu cantitativ, reprezentativ la nivel național, pe care îl rulăm lunar. La finalul fiecărei luni, le trimitem clienților newslettere one-page pe fiecare categorie, în care marcăm cele mai importante schimbări survenite în luna respectivă, comparativ cu luna anterioară.
Aceste raportări merg și către departamentul de strategie, pentru a le folosi în lucrul pe campaniile imediat următoare, dar și pentru idei proactive de minimizare a impactului inflației pentru clienții noștri.
Care sunt cele mai importante concluzii pe care le-ați tras în urma analizei?
Am observat că există încă loialitate față de brandurile preferate. Oamenii caută variante pentru a cumpăra în continuare brandurile cu care sunt obișnuiți, eficientizând cheltuielile. Cea mai importantă tendință – aproximativ 40% dintre respondenți – este orientarea către magazinele tip discounter. Cu toate acestea, în luna iunie am observat deja o creștere cu 10%-15%, în funcție de categorie, a celor care fie se orientează către branduri mai ieftine, fie aleg la raft în funcție de ofertele de preț. Este important de văzut dacă această tendință se va păstra în continuare și cu ce accelerație.
În același timp, pentru categorii precum bere sau fast-food / pizzerii, odată cu venirea verii, comportamentul oamenilor este mai mult de „self indulgence”, cu schimbări în obiceiurile de cumpărare raportate în mai mică măsură la inflație. Probabil că pe fondul creșterii foarte mari a prețurilor în zona vacanțelor (cazare, combustibil, bilete de avion) mulți simt nevoia să compenseze cu activități de ieșit în oraș.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 365 (18 iulie – 15 septembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Foto 178950518 © Tanu2534 | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz