Industria Fast-food pusa la slabit
Reading Time: 5 minute<p> <strong>Burger King iese de pe piata romaneasca din cauza insolventei francizorului. Dar pofta de mancare a romanilor nu va ramane nepotolita. Subway se anunta un concurent interesant pentru veteranii McDonald’s si KFC.</strong></p> <p> </p> <p> Fast-food-ul de pe piata locala va fi mai sarac, odata cu iesirea unuia dintre gigantii mondiali in domeniu, Burger King. Decizia francizorului vine dupa intrarea in insolventa la cererea mall-ului Liberty Center. Este o premiera la noi, romanii fiind mari amatori de fast-food. Atlantic Restaurant System, operatorul francizei Burger King in Romania, a inchis in luna iunie toate cele cinci restaurante pe care le avea deschise in Romania, toate in Bucuresti, ceea ce marcheaza si iesirea brandului din peisaj. Este un prim semnal ca operatorii prezenti in Romania vor accentua competitia si vor trece la promotii si oferte care sa atraga in continuare clienti. Burger King este si un caz de management nereusit, avand in vedere ca, la doar patru ani de la intrarea pe piata, s-a declarat invins si capituleaza. In plus, politica companiei nu a fost una de expansiune agresiva, insa probabil ca rezultatele financiare ale celor cinci restaurante nu au fost pe masura asteptarilor.</p> <p> </p> <p> Nu inseamna ca peisajul restaurantelor de acest gen ramane mai sarac. Din contra. Subway a decis recent sa intre in Romania, primul magazin fiind deschis in luna aprilie, iar planul de dezvoltare din Romania vizeaza deschiderea a 40 de restaurante in urmatorii patru ani. Reteaua americana Subway a inaugurat deja unitati si in alte orase mari, Ia Iasi si Cluj. Strategia companiei americane este diferentierea de alte retele de restaurante de acelasi tip. Rumen Radev, agent de dezvoltare la Subway, spune despre compania americana ca nu este un lant de fast-food, ci un restaurant cu servire rapida, care ofera consumatorilor preparate proaspete, realizate in fata lor, in functie de dorintele acestora.</p> <p> </p> <p> “Am devenit alegerea principala pentru cei care cauta mese rapide, nutritionale, care pot fi savurate de fiind numarul 1 la nivel mondial pe segmentul restaurantelor cu servire rapida, pentru ca mentinem prospetimea produselor noastre, care a devenit marca noastra. Credem ca cel mai mare competitor al nostru este exigent consumatorului si de aceea ne straduim sa imbunatatim constant experienta acestora in restaurantele noastre.” Competitia de pe segment va fi apreciata de consumatorii romani, care sunt amatori de astfel de restaurante.</p> <p> </p> <p> Un studiu realizat de Unilever Food Solutions in martie 2011 releva ca, la nivel national, 50% dintre romanii care iau masa in oras cel putin o data la doua-trei luni prefera sa manAnce in oras seara, iar 40% au declarat ca la ultimele trei iesiri in oras au servit masa in fast-food-uri si pizzerii. CAnd manAnca in oras, romanii comanda diferit, in functie de categoria de varsta din care fac parte. Astfel, cei cu varste intre 18 si 24 de ani aleg cel mai adesea mancare fast-food (pizza, shaorma si burger), cei cu varste intre 25 si 34 de ani prefera snacks-urile si garniturile cu cartofi, iar romanii de peste 35 de ani prefera mancarea traditionala.</p> <p> </p> <p> Asa cum romanii prefera acest gen de restaurante, si la nivel global situatia este aceeasi. Segmentul restaurantelor fast-food a avut cea mai rapida crestere din horeca, la nivel global, in 2011, cu cresteri de aproximativ 6%, potrivit unui articol publicat pe blogul Euromonitor si citat de revista “HRB Expert”. De asemenea, in ciuda contextului instabil din punct de vedere economic, categoria aceasta a inregistrat rezultate bune si la nivel regional, nu doar global. Acest lucru se datoreaza, in special, schimbarilor din comportamentul consumatorilor, care cauta in mod constant plus valoare si un nivel similar de experiente, indiferent de locatia accesata.</p> <p> </p> <p> Investitiile continue in experienta din locatie, completate cu extinderea meniului catre alte parti ale zilei, cum ar fi micul dejun, noaptea tarziu, ora ceaiului, a unei mici gustari, au creat noi ocazii de consum pentru spatiile de tip fast-food, cum sunt cele informale, relaxate, considerate inainte drept specifice barurilor, restaurantelor sau cafenelelor. Daca pana acum oamenii se intalneau pentru o masa rapida sau pentru o intrevedere cu prietenii in cadrul unui pub, bistrou, al unei ceainarii sau in alte spatii traditionale destinate socializarii, un numar din ce in ce mai mare dintre aceste ocazii de consum au loc in cadrul restaurantelor fast-food sau al cafenelelor de lant. Acest lucru nu inseamna, bineinteles, ca spatiile horeca traditionale vor disparea, ci ca se vor adapta si ele, extinzandu-si gama de servicii oferita.</p> <p> </p> <p> <strong>MENIUL PRINCIPAL: DEZVOLTARE</strong></p> <p> Cele doua retele mari de pe segment, McDonald's si KFC, au reusit sa se consolideze pe piata locala si sa fie pe pozitiile fruntase in preferintele consumatorilor. Nu inseamna ca iesirea Burger Kingii bucura, avand in vedere ca nu le ameninta pozitiile. “Ne pare rau ca Burger King va iesi de pe piata romaneasca. La fel ca in orice alta industrie, competitia este foarte importanta nu numai pentru dezvoltarea pietei, ci si pentru client, care poate alege dintr-o gama variata de oferte si produse”, spune Monica Eftimie, QSR Marketing Director la KFC Romania.</p> <p> </p> <p> Compania a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 38,2 milioane de euro, iar pentru 2012 se asteapta la o crestere situata intre 5 si 7 procente. Focusul pentru anul acesta in cazul KFC este deschiderea de restaurante, deja fiind deschise doua de tip drive thru, unul la Iasi si unul la Arad, la ora actuala existand trei restaurant de acest tip in tara. Monica Eftimie spune ca vor mai fi cateva deschideri, o parte dintre ele tot locatii de tip drive thru. De cealalta parte, nou intratul Subway se concentreaza pe crestere, avand in vedere ca abia incearca marea cu degetul.</p> <p> </p> <p> Rumen Radev spune ca anul trecut s-au facut mai multi pasi care aveau nevoie de timp pentru a fi finalizati si de un plan strategic care a fost urmat indeaproape inainte de a intra intr-o noua piata. Pasii acestia s-au referit la proceduri legale, analiza lantului de aprovizionare, analiza pietei. “De exemplu, gasirea locatiei este un proces consummator de timp, avand in vedere ca scopul nostru este sa gasim cele mai bune locatii pentru clientii si partenerii nostri de franciza si de a negocia cele mai bune conditii pentru aceste spatii”, a completat Radev. Planul de extindere este in grafic, sunt deja trei restaurante Subway deschise, in timp ce acum sunt in lucru alte locatii din Romania – doua in Bucuresti, una in Pitesti si alta in Timisoara. In plus, sunt multe alte locatii din tara pentru care se poarta negocieri la acest moment.</p> <p> </p> <p> Rumen Radev, agentul de dezvoltare responsabil pentru francizele Subway in Romania, mai spune ca tara noastra este una mare, cu multe oportunitati. “Din acest motiv, ne asteptam sa depasim disponibilul de licente existent in anii ce vin. Mai inseamna un lucru, ca suntem in cautare activa de parteneri care doresc franciza Subway, cat si de noi spatii.” Cu alte cuvinte, meniuri pe saturate, caci jucatorii vad oportunitati. Iar iesirea unuia nu inseamna un semnal de alarma, ci mai multe sanse pentru ceilalti. Jucatorii importanti din aceasta industrie se dezvolta, ceea ce este incurajator. “Chiar daca traversam o perioada economica dificila, atAt noi cat si competitorii nostri am dezvoltat oferte «value», oferte atractive si accesibile, prin care am putut sa raspundem nevoilor clientilor nostri”, puncteaza Monica Eftimie de la KFC.</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz