Industria de business services, creștere de 5%
Reading Time: 3 minuteIndustria serviciilor de afaceri din România se așteaptă la o creștere a veniturilor de până la 5% în acest an, în acord cu tendințele europene.
Telemunca a fost în ultimii ani unul dintre cele mai atractive beneficii din industria de business service, acordate angajaților din România, înainte de pandemia Covid-19. Astfel, 71% dintre companii acordau ca beneficiu angajaților posibilitatea de a lucra de acasă, minimum o zi pe săptămână. În perioada următoare angajații companiilor din industrie vor continua să lucreze de acasă, în timp ce spațiul de birouri se va reorganiza în conformitate cu normele distanțării sociale, devenind mai flexibil și respectându-se în același timp toate măsurile sanitare impuse de autorități.
În România, industria serviciilor de afaceri va înregistra o creștere accelerată pe termen mediu și lung. Presiunea pe costuri pe care economia globală o va resimți se finanțează și din economiile pe care industria de outsourcing le poate produce.
Sectorul cuprinde 280 de companii și peste 131.000 de angajați, adică aproximativ 2,4% din totalul angajaților din economia românească. 79% dintre clienții acestor companii provin din Europa și 14% din SUA.
„Pentru acest an, estimăm în România o creștere între 0% și 5% a sectorului de business services, într-un scenariu optimist. Majoritatea serviciilor vor stagna in jurul nivelului actual pe termen scurt (e.g. servicii financiar-contabile, HR sau anumite servicii de back-office). Pe termen scurt este posibil ca serviciile de customer service pentru turism și transport să înregistreze chiar o creștere abruptă a cererii (datorită anulării rezervărilor), urmând ca pe termen mediu acestea sa cunoască o posibilă scădere semnificativă. Însă aceasta scădere poate fi compensată de creșterea serviciilor de customer service și logistică dedicate comerțului electronic de exemplu. Serviciile de IT pot înregistra de asemenea o creștere, automatizarea și dezvoltarea soluțiilor de inteligență artificială precum și a soluțiilor de integrare fiind accelerate de contextul crizei actuale. Pentru anumite servicii din domeniul HR poate urma o perioadă mai dificilă, dat fiind faptul că trainingul și, mai ales instalarea noilor angajați, se fac mai greu în mediul online si vor avea probabil o cerere redusă. Însă companiile ar putea alege să reducă bugetele în teritoriile de origine și să furnizeze anumite activități din locații alternative, costurile /angajat în România rămânând în continuare atractive, comparativ cu Europa de Vest și America. Astfel, este forte posibil ca sectorul nostru sa nu fie foarte afectat de criza actuală, existând însă și scenarii mult mai pesimiste.”, explică Cătălin Iorgulescu, Vice Președinte ABSL.
În contextul actual, numărul de angajați în industrie poate crește în acest an cu până la 5%, cele mai mari provocări ale acestei perioade fiind legate de managementul la distanță și alocarea rapidă a activităților zilnice. Companiile se orientează din ce în ce mai mult către servicii cu valoare adăugată mare, mai ales pe fondul automatizării industriei.
Rolul Europei Centrale și de Est în sectorul serviciilor pentru afaceri este în creștere într-o lume post – pandemică. Sectorul serviciilor pentru afaceri continuă să se dezvolte prin intermediul companiilor prezente pe piață și a proiectelor noi.
Cel mai recent studiu al industriei în EMEA arată că în acest an industria va înregistra o creștere ușoară de 1 – 5%, urmând ca pe termen mediu să înregistreze creșteri de până la 10 sau chiar 15%, situație valabilă și pentru industria românească de business services.
Conform raportului, Polonia este cea mai dezvoltată piață a industriei de business services din EMEA, având 1.400 de companii în acest domeniu și 330.000 de angajați. Cei mai importanți clienți provin din America (22%), țările nordice (10%) și UK (7%). Cele mai frecvente servicii solicitate de clienți sunt cele financiar – contabile, dezvoltare de softuri și HR.
În Polonia, salariul anual brut în euro pentru un junior în finanțe sau contabilitate începe de la 9.000 euro pe an, pentru un junior în client service – de la 8.400 euro/an, pentru un junior în IT – de la 11.200 euro/an. Salariile variază în funcție de experiența acumulată și aptitudini și pot ajunge până la un nivel superior, pentru cei cu experienta, ce variază între 18.000 și 60.000 euro/ an.
Conform studiului, potențialul pieței poloneze este de 400.000 de angajați până în 2022.
Din punctul de vedere al veniturilor generate de acest sector, piața din România este pe locul doi în Europa. Conform estimărilor, industria serviciilor de business services a generat anul trecut venituri în creștere, de peste 4,5 miliarde euro, ajungând astfel la aproximativ 2% din PIB-ul României.
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz