Industria auto, motorul economiei românești
Reading Time: 3 minuteIndustria auto este unul dintre principalii piloni ai economiei românești, angajând în total peste 150.000 de persoane și contribuind la 47% din exporturi în 2016, arată un studiu realizat de Euler Hermes.
De la an la an, industria autovehicolelor se bucură de o rentabilitate puternică. În 2016 a înregistrat o rată de creștere impresionantă, + 9% față de 2015, iar media globală a avansat cu 1,6%. În acest ritm, se poate vorbi despre o creștere de 6 – 7 % pe an până în 2020.
Până acum sectorul a fost condus de producătorii de automobile, unde Dacia-Renault a fost pe locul 11 la nivel european, cu aproape 360.000 de unități de produse în 2016. În prezent cea mai mare parte a creșterii provine de la producătorii de piese și componente auto.
În ceea ce privește piața furnizorilor, aceasta include atât fabrici de producție proprii, cum ar fi Daimler, cât și numeroși contractori, precum Delphi, Draexlmaier, Leoni sau Continental, dar și antreprenori locali mici, care la rândul lor sunt furnizori pentru marile companii producătoare.
Marii jucători de pe piață nu sunt transparenți în privința estimărilor și datelor financiare, iar finanțarea bancare este furnizată de obicei la nivel de grup în condiții favorabile în comparație cu cele locale.
În ceea ce privește evoluția pieței interne, industria automobilelor s-a apreciat în trimestrul IV 2016 pentru autoturisme noi (-1,7% Q1-Q2 până la 32.500 unități), însă a scăzut puternic în general datorită încetinirii vânzărilor la mâna a doua, până la un total de 101.500 de autoturisme vândute
(-15,2% Q1-Q2).
Anul 2016 a fost unul din cei mai buni din ultimul deceniu, înregistrându-se o creștere a numărului de înmatriculări de vehicule de 17,4% ,ajungând la 510.000 de unități, dintre care automobile noi reprezintă aproximativ 22% (115.000 de unități).
De asemenea, piața leasingului financiar a crescut cu 25% în 2016, până la două miliarde de euro, dintre care aproape 77% reprezintă automobile şi vehicule utilitare uşoare. Companiile au reprezentat 97% din totalul clienţilor de leasing financiar, urmate de persoanele fizice 2% şi 1% de sectorul public. Flota de autovehicule de leasing operaţional a crescut cu 8%, până la 60.000 de vehicule în 2016 (adică aproximativ 13% din toate înregistrările de autoturisme noi), cu aşteptări de creştere similare pentru 2017.Cifra de afaceri totală a sectorului auto în 2016 a depășit 20 de miliarde de euro, determinată de exporturi, pe măsură ce piața locală este relativ mică și se concentrează pe vehiculele second-hand.
Principalele companii auto care activează în Romania sunt: Dacia (>cifră de afaceri de 4,2 miliarde euro în 2015), Ford (0,8 miliarde euro), iar din urmă vine grupul Volskwagen în calitate doar de comerciant și distribuitor, cu o cifră de 0,4 miliare euro.
Principalii producători de componente și consumabile sunt: Continental (5 diviziuni), cu cifra de afaceri totală de 2,3 miliarde euro, Autoliv (sisteme de securitate) cu 0,7 miliarde euro, Takata (volane) – 0,5 miliarde euro, Michelin – 0,5 miliarde euro și Delphi cu o cifra de 0,4 miliarde euro. Potrivit aceluiași studiu, piața auto este dominată de grupurile Dacia (Renault), Continental și alte grupuri cu prezență globală (TRW, Bosch, Delphi, Ford și alții).
Euler Hermes a făcut și o analiza SWOT a industriei auto:
Puncte forte
- potenţial de creştere a volumelor, generată de cererea externă;
- evoluţia tehnologică ar putea creşte abilitatea de ajustare a costurilor şi recuperare a profitabilităţii.
Puncte slabe
- ciclicitatea sectorului;
- transparenţa limitată pe evoluţia financiară a subsidiarelor care fac parte din grupuri internaţionale.
Oportunităţi
- creşterea puterii de cumpărare a consumatorilor care alimentează vânzările interne de autovehicule;
- capacitățile locale în IT ajută la dezvoltarea unor centre regionale de inginerie/IT, pentru companiile furnizorilor;
- subvenţiile fiscale ar putea să rămână o pârghie în atragerea de noi investitori.
Amenințări
- infrastructura defectuoasă reprezintă o ameninţare serioasă pentru asigurarea unor timpi rapizi de livrare, esenţiali pentru menținerea şi atragerea de noi investiţii;
- oferta de personal calificat rămâne limitată, în condițiile în care cererea înregistrează creşteri constante;
- potenţiale şocuri datorate costurilor de mediu (vezi VW), costurilor tehnice (Takata/Toyota) sau fluctuaţiilor costurilor cu materiile prime.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz